جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست بانوان در حرم

حوزه/ کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت با بیان اینکه حمایت عظیم روحی حضرت خدیجه سلام الله علیها از حضرت رسول صلی الله علیه و آله مهمترین عامل عبور مسلمانان از محاصره اقتصادی در شعب ابیطالب بود، اظهار داشت: آرامش و آرام سازی، منش و راهبرد بانوان خدیجه مسلک، برای عبور از بحران های بزرگ و هم ردیف با محاصره اقتصادی مسلمانان در شعب ابیطالب است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم خراسانی طی سخنانی در محفل معارفی که در رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها آستان مقدس بانوی کرامت برگزار شد، با بیان اینکه زندگی با پیامبران و امامان شرایط خاص خود را دارد و هر شخصی نمی‌تواند با پیامبر و امام معصوم زندگی کند، اظهار داشت: برخلاف تصور بانوان زندگی با انبیاء و ائمه کار راحتی نبوده و هر شخصی قادر به انجام این کار نیست.

کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت افزود: بهترین الگو در زندگی برای بانوان مسلمان حضرت خدیجه سلام الله علیها و حضرت زهرا سلام الله علیها هستند.

وی تصریح کرد: زندگی با پیامبر و امامان معصوم آسان نیست بلکه تنها بانوان خاص و برگزیده قادر به زندگی با ائمه معصوم و پیامبران هستند.

خراسانی با تأکید بر اینکه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که زن و مرد لباس یکدیگر هستند، گفت: لباس ضمن اینکه انسان را در مقابل سرما و گرما و خطرات محافظت می‌کند به انسان شخصیت داده و موجب زینت تن او نیز می شود.

وی افزود: زندگی حضرت رسول و حضرت خدیجه سلام الله علیها تجسم عملی این آیه قرآن کریم است.

کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت ادامه داد: حضرت خدیجه سلام الله علیها هنگامی که با رسول خدا صلوات الله علیه و آله ازدواج کرد نه تنها ثروت خود را در اختیار پیامبر صلوات الله علیه و آله قرار داد بلکه به عنوان همسر و مونس نیز در تمامی ابعاد مادی و دنیوی و در تمامی ابعاد معنوی و روحی نیز حامی پیامبر صلی الله علیه و آله بود و اگر حمایت روحی حضرت خدیجه از حضرت رسول صلی الله علیه و آله نبود به یقین در امر رسالت اختلال ایجاد می شد.

خراسانی تصریح کرد: بانوان جامعه اسلامی نیز باید مانند حضرت خدیجه سلام الله علیها در تمامی عرصه ها از همسران خود حمایت کرده و به معنای واقعی کلمه لباس آن‌ها باشند.

وی با تأکید بر اینکه اگر لباس نامناسب و یا کثیف باشد نمی‌تواند به تقویت شخصیت، عزت نفس و اعتماد به نفس آدمی کمک کند، افزود: زن و شوهری که در زندگی به صورت مداوم عیب‌های یکدیگر را در میان جمع به یکدیگر گوشزد کرده یا عیوب همسر را برای دیگران بازگو می‌کنند نه تنها موجب سلب آرامش از محیط خانه شده بلکه به مرور موجب شکست و عدم موفقیت یکدیگر در عرصه های شغلی و دیگر عرصه ها می شوند.

وی با اشاره به اینکه حضرت رسول صلوات الله علیه و آله در دوران ۱۰ ساله‌ای که در مکه بودند سه سال از این ده سال را در شعب ابیطالب که منطقه ای بی آب و علف بود به همراه مسلمانان در محاصره مشرکان بودند، گفت: در شعب ابیطالب به دلیل عدم معامله مشرکان و مردم مکه با مسلمانان، مسلمانان هر شب با گریه کودکان گرسنه به بستر خواب رفته و کودکان زیادی از مسلمانان مقابل چشم پدر و مادر به خاطر گرسنگی به شهادت رسیدند.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: کودکان و مسلمانان زیادی در شعب ابیطالب بر اثرگرسنگی مردند، تعداد زیادی بیمار شدند و مسلمانان گرسنگی زیاد کشیدند؛ اما نه تنها رسول خدا صلی الله علیه و اله بلکه مسلمانان نیز در مقابل مشرکان تسلیم نشدند و این امر به خاطر حمایت روحی بی‌نظیر حضرت خدیجه از رسول خدا صلی الله علیه و آله بود که با ثروت خویش تمام قد از رسول خدا حمایت کردند و در کنار حمایت اقتصادی به صورت روحی و معنوی در کنار حضرت ابوطالب بزرگترین حامی برای رسول خدا صلوات الله علیه وآله بودند.

خراسانی با تأکید بر اینکه حضرت خدیجه و نیز ثروت آن حضرت در ایام سخت تحریم و محاصره در شعب ابیطالب به داد مسلمانان رسید و این بانو نقش تاثیرگذاری را در پیشبرد اهداف عالیه پیامبر اکرم ایفاکرده است، گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، امام خامنه ای اگر حضرت خدیجه و ثروت آن بانو در این ایام سخت در اختیار مسلمانان نبود، در حرکت اسلام و پیشرفت اسلام اختلال و وقفه‌ عمده‌ای به وجود می‌آمد.

وی با اشاره به اینکه بانوان جامعه امروز نیز باید در شرایط سخت کنونی تمام قد از همسران خود حمایت کنند، اظهار داشت: بانویی که خانه را آرام کرده و آرامش را در محیط خانه برقرار می‌کند تا هنگامی که همسرش از محل کار با کوله‌باری از مشکلات به خانه آمد با ورود به خانه احساس آرامش کند اجری برابر با مجاهد فی سبیل الله دارد.

کارشناس معارفی حرم مطهر ادامه داد: متأسفانه بانوان و به ویژه دختران جوان در جامعه امروز بسیار کم صبر بوده و با کوچک‌ترین مشکل برای طلاق اقدام می کنند، گفت: صبوری مهم‌ترین هنر یک زن در عرصه همسرداری است و بانوانی که با کوچک‌ترین مشکل تسلیم می‌شوند نه تنها در امر همسرداری بلکه در عرصه تربیت فرزندان نیز موفق نخواهند بود.

خراسانی گفت: در جامعه امروز با افزایش بیکاری و مشکلات اقتصادی مهم‌ترین رسالت بانوان آرام نگه داشتن محیط خانه و عدم سرزنش همسر است تا در سایه آرامش زمینه عبور از بحران فراهم شود.

وی یادآور شد: آرامش و آرام سازی منش بانوان اسلامی به تبعیت از سیره همسرداری حضرت خدیجه برای عبور از سخت ترین مشکلات اقتصادی، مشکلاتی مانند محاصره سه ساله مسلمانان در شعب ابیطالب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha