جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پیامبر(ص)

حوزه/ شادمهر، امت سازی را یک دستور الهی بر شمرد و گفت: رسول اکرم(ص) ماموریت داشتند به عنوان آخرین پیامبر بر طبق آیات الهی، امتی یگانه، فراگیر، حق مدار، عدالت گستر، نمونه، شاهد بر همگان، معتدل و متعادل ایجاد کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، خانم شادمهر، در نشست علمی پژوهشی تبیین طرح امت سازی نبی مکرم اسلام در قرآن که به مناسبت میلاد پیامبر اکرم، در مدرسه علمیه الزهرا (ع) تهران برگزار شد، ضمن تبیین واژه امت گفت: واژه امت که بار دینی دارد؛ در قرآن کریم ۶۵ بار مطرح شده است و ما امت پیامبر اکرم، دعای مستجاب حضرت ابراهیم هستیم که به خداوند متعال عرض کردند: رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَکَ....(سوره بقره آیه ۱۲۸)

این پژوهشگر قرآنی در ادامه با اشاره به اینکه مردم در این امت سازی نقش مهمی دارند تصریح کرد: مدل امت سازی پیامبر که مطرح می شود منظور این نیست که صرفا شخص پیامبر مامور هستند این کار را انجام دهند و ما فقط باید نتیجه اقدام پیامبر را مشاهده نمائیم؛ بلکه تک تک ما پیروان پیامبر عضوی از این امت هستیم و صددرصد نقشی داریم؛ و با وجود ما و ایفای نقش ما هست که این امت سازی حول محور هدایت پیامبر اسلام انجام می شود.

شادمهر، امت سازی را یک دستور الهی بر شمرد و اظهار داشت: رسول اکرم(ص) ماموریت داشتند به عنوان آخرین پیامبر بر طبق آیات الهی، امتی یگانه، فراگیر، حق مدار، عدالت گستر، نمونه، شاهد بر همگان، معتدل و متعادل ایجاد نمایند.

استاد حوزه خواهران با بیان آغاز طرح امت سازی نبی مکرم اسلام گفت: شروع طرح امت سازی از زمان ده سال حکومت نبوی بود و همچنان باید ادامه داشته باشد تا تشکیل تمدن نوین جهانی اسلامی که به دست حضرت مهدی (عج) شکل می گیرد.

شادمهر، ۷ اصل را برای امت سازی نبی مکرم اسلام برشمرد و اظهار داشت: این هفت اصل، برای امت سازی مهم  و براساس آیات قرآن است که اولین اصل از این اصول هفتگانه، اصل اقامه عدالت است.

وی ادامه داد: عدالت واژه ای جهانی است و اینگونه نیست که فقط از آموزه های دین برآمده باشد، ما به سراغ تک تک افراد بشر در هرجای عالم با هر فرهنگی که برویم، عدالت را قبول دارند و خواستار عدالت هستند.این اصلی است که توسط مردم در زندگی فردی و اجتماعی ایجاد می شود.

این پژوهشگر قرآنی، پیرامون اصل دوم امت سازی گفت: اصل دوم؛ اصل وحدت است،به این معنا که اختلافات را کنار گذاشته و نسبت به یکدیگر مهرورزی نمایند؛ رسول خدا در زمان و مکانی مبعوث شدند که بشریت بر اثر فاصله گرفتن از وحی الهی به منجلاب فساد آلوده شده بود.خون یکدیگر را می ریختند و گوشت یکدیگر را می خورند و دخترانشان را زنده به گور می کردند پیامبر آمدند و محبت و مهرورزی را به انسان ها هدیه دادند.

شادمهر، اصل سوم را اصل تعاون و همکاری مطرح کرد و اظهار داشت: این تعاون و همکاری درکارهای خیر است، و بالتبع عدم تعاون در گناه و تجاوز نیز مطرح است.

وی ادامه داد: انسان باید در راستای تکلیف خود در امت سازی اسلامی درجامعه دقت نماید جاهایی که پایه عدالت،مهرورزی و کار حسنه است تعاون داشته باشد؛ و جاهایی که مسجدضرارها ساخته می شود؛ همکاری، تعاون و تائید نداشته باشد.

این مدرس حوزه خواهران، اصل چهارم را احسان، نیکوکاری، انفاق و مبارزه با فقر مطرح کرد که انسان ها باید درست کاری و صداقت در کسب و کار را بسط دهند.

وی افزود: اینها اموری است که در سیره امامین انقلاب مصادیق متعدد آن وجود دارد که نشات گرفته از همین مدل امت سازی اسلامی پیامبر اکرم است.

شادمهر اصل مسئولیت نظارت همگانی را به عنوان پنجمین اصل از اصول امت سازی اسلامی مطرح کرد و گفت: این همان امر به معروف و نهی از منکر است. وقتی نهالی کاشته می شود رسیدگی می خواهد و نهال این امت وقتی گذاشته می شود باید دائم مراقبت شود، «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ» همه باید نگران آسیب ها و تهدیدها باشند و از این امت واحده مراقبت نمایند.

این پژوهشگر قرآنی، با بیان اینکه مبارزه با فساد در امت سازی اسلامی ضروری است گفت: اصل ششم امت سازی اسلامی، اصل مبارزه با فساد اخلاقی، مالی،اداری، سیاسی، فرهنگی و ... است.
ما در این زمینه ها شاهد مفاسد هستیم که از بدنه اصلی نیست؛بلکه از منفذها وارد می شود و به این بدنه آسیب می رساند و در نهایت طرح امت سازی نبی مکرم اسلام را دچار اختلال می کند.

وی تصریح کرد: برنامه نفوذ وقتی در برنامه مالی جامعه اسلامی در ادارات و در تصمیمات سیاسی ما وارد می شود، گاهی خساراتی را برجای می گذارد که جبران ناپذیر است و فقط دست معصوم می خواهد تا آن را التیام ببخشد.

شادمهر آخرین اصل را، ساماندهی امور بیان کرد و گفت: این اصل بسیار مهمی است. براساس این اصل طرح امت سازی نبی مکرم اسلام دائما باید ساماندهی شود به این معنا که دائما مدیریت، تدبیر و آینده نگری داشتن وجود داشته باشد.

ای پژوهشگر قرآنی در پایان خاطرنشان کرد: پیامبر تعبیر امتی را به کار برده اند که این نشان می دهد؛ این امت که منسوب به پیامبر اسلام است، امت واحده و خیرُ امة هستند؛ جایگاه عظیمی دارند و حضرت برای این امت طرح و نقشه دارند؛ در واقع حضرت در صدد هستند که یک رنگین کمانی از قومیتهای متعدد و مذاهب متعدد را به دنبال یک هدف مشترک جمع نمایند که  همان تمدن نوین اسلامی است. یک مدینه فاضله جهانی است، یک آرمان شهری است که ۱۲۴ هزار پیامبر و اوصیای آنها آمدند و آن را معرفی کردند و تلاش کردند و زمینه سازی کردند برای آن تمدن سازی که به دست حضرت ولی عصر(عج) صورت خواهد گرفت؛ و این وظیفه ماست که قدم های آماده سازی در این مسیر را برداریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha