چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
علامه حسن زاده آملی

حوزه/ شاگرد برجسته علامه حسن‌زاده آملی در مراسم گرامیداشت این فقیه بزرگ که در مدرسه علمیه حضرت آمنه(س) قم برگزار شد از عنایت ویژه امام رضا(ع) به این دانشمند فرزانه سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین هادی عباسی خراسانی در مراسم پاسداشت و تکریم مرحوم علامه حسن‌زاده آملی که در مدرسه علمیه خواهران حضرت آمنه(س) قم به صورت حضوری و برخط برگزار شد عنوان کرد: تکریم شخصیت‌های بزرگ مورد پسند خداوند است چرا که خداوند، پیامبر اسلام، دین اسلام و کتاب اسلام همگی کرامت دارند و خداوند نیز به فرزندان آدم کرامت بخشیده است.

وی اضافه کرد: چهار دهه در محضر علامه حسن‌زاده آملی علم فراگرفتم و طی این مدت حتی یک مرتبه ترک اولی از ایشان سر نزد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: علامه حسن‌زاده را همیشه در حال توسل به ائمه اطهار(ع) به ویژه توسل به حضرت معصومه(س) یافتم؛ توسل رمز پیشروی در مسیر سیر و سلوک است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی با بیان اینکه توسل به ائمه اطهار(ع) باید مداوم و هر روزه باشد افزود: دعای توسل هم می‌تواند در این زمینه انسان را راهنمایی کند.

*نظام خانواده نزد علامه اهمیت بالایی داشت

وی با اشاره به اهمیت جایگاه نظام خانواده در نگاه و زندگی علامه حسن‌زاده آملی گفت: ایشان بعد از فوت همسر مکرمه‌اش به من گفت:« آقای عباسی من تا کنون گمان می‌کردم آنچه می‌نویسم نوشته‌های من است ولی حالا در می‌یابم که این نوشته‌ها نوشته‌های همسرم بود.» که این نشان‌دهنده تأثیر و نقش مهم خانواده در مسیر زندگی علامه است.

شاگرد برجسته علامه‌ حسن‌زاده آملی بیان کرد: اگر زمان تدریس این دانشمند فرزانه به طول می‌انجامید ایشان برای گرفتن وقت خانواده و اختصاص آن به مباحث علمی و درسی از همسر بزرگوار خود کسب اجازه می‌کرد و همیشه از اوقات زندگی خود نهایت استفاده را می‌برد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی عنوان کرد: هر گاه به دیدار علامه می‌رفتم یا قلم در دست داشت و در حال نوشتن بود یا قلم را پشت گوش گذاشته بود تا دم دستش باشد و به محض یافتن فرصت آن را بردارد و شروع به نوشتن کند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت سکوت کردن و تأمل در روشنایی بخشی به مسیر زندگی انسان تشریح کرد: گاهی علامه در سکوت عجیبی از جنس معرفت فرو می‌رفت، در هر شرایطی ممکن بود این سکوت حاکم شود حتی وسط کلاس درس یا دیدارهای جمعی.

*تأکید علامه بر محاسبه و مراقبه نفس

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم اذعان کرد: یک بار که نزد علامه حسن‌زاده بودم از ایشان خواستم مرا پندی بدهد، ایشان پس مدتی سکوت نگاهی به من انداخت و گفت:« انسان اگر می‌خواهد به جایی برسد باید اهل محاسبه نفس باشد.»

حجت‌الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی بیان کرد: امام کاظم(ع) فرموده است:« کسی که هر روز نفس خود را محاسبه نکند از ما نیست.» این حدیث نورانی نشان‌دهنده ضرورت محاسبه اعمال در اسلام است.

وی اضافه کرد: کسی که اهل محاسبه نفس باشد به مرور اهل مراقبه نیز می‌شود؛ مراقبه در انسان حضور و وحدت می‌آورد و وحدت هم توحید را در وجود انسان عمیق می‌سازد.

شاگرد برجسته علامه حسن‌زاده آملی تصریح کرد: این فقیه بزرگ اصلا اتلاف وقت در زندگی نداشت و مرتب در حال انجام چله کار خیر، دعا، قرآن و ... بود؛ یعنی این چله کار خیر تمام می‌شد چله دیگری برمی‌داشت و در همان حال همزمان چند چله دیگر را دنبال می‌کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی تشریح کرد: آخرین شبی که در کنار پیکر علامه‌ حسن‌زاده در اتاق ایشان حضور داشتیم و قرار بود روز بعد تدفین شود نگاهی به کتاب‌های داخل اتاقشان انداختم، در آن میان کتاب دعایی یافتم که در کنار دعای عشرات توسط علامه علامتگذاری شده بود. از کم رنگ شدن رنگ ورقه‌های مفاتیح معلوم بود آنقدر علامه این صفحه‌ها را مرور کرده و خوانده‌ است که رنگش عوض شده است. اینچنین علامه در شب آخر نیز به شاگردش درس داد.

وی ادامه داد: آیت‌الله بهاءالدینی می‌گفت:« افرادی که در عالم دنیا وارسته هستند در عالم آخرت دستشان باز است.» به یقین علامه حسن‌زاده آملی در عالم برزخ و قیامت دستش کاملا باز است.

شاگرد برجسته علامه حسن‌زاده آملی مطرح کرد: یک بار از جناب علامه حسن‌زاده پرسیدم آقا جان این معلومات، کرامات، بزرگواری‌ها و سایر داشته‌های شما از کجاست؟ ایشان فرمود:« هر چه که دارم از امام رضا(ع) دارم. از امام رضا(ع) علم و معرفت خواستم و ایشان عطا فرمود.»

انتهای پیام/۶۳/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha