جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
هفته وحدت

حوزه/ مبلغ فعال مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان: والاترین مرحله عفت‌ورزی، را عفت فکر و اندیشه دانست و گفت: اگر سرچشمه تمام رفتارهای انسان فکر و توجه او باشد، انسان تمایلات قلبی و اندیشه خود را از گناه محفوظ نگه می‌دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم زهرا جمالی‌پور در نشست تربیتی که به مناسبت هفته وحدت به صورت مجازی با حضور کارکنان و اساتید مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان برگزار شد، به بحث پیرامون عفت و پاکدامنی پرداخت و گفت: عفت به معنای طهارت درونی و بیرونی است.

وی افزود: عفت و پاکدامنی، فضیلت اخلاقی و ملکه‌ای است که در اثر تزکیه درونی و مواظبت بر اعمال و رفتار بیرونی در شخص نهادینه شده و با مصادیقش در تمام ابعاد زندگی انسان قابل مشاهده است.

مبلغ فعال مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان، والاترین مرحله عفت‌ورزی، را عفت فکر و اندیشه دانست و گفت: اگر سرچشمه تمام رفتارهای انسان فکر و توجه او باشد، تمایلات قلبی و اندیشه او از گناه محفوظ و عمل به بقیه اقسام عفت آسان می‌شود.

خانم جمالی‌پور با استناد به کلام امام صادق(علیه السلام) «هر کسی چشمان خود را از نگاه حرام پر و سیر کند خداوند در روز قیامت چشمانش را از آتش جهنم پر می‌کند مگر اینکه توبه و استغفار کند»، اظهار کرد: ائمه معصومین(علیهم‌السلام) در تمام ابعاد عفیف‌ترین انسان‌ها بودند، زیرا در شرایط بسیار بحرانی و خاص از مرز عفاف خارج نشدند و هرگز لب به لعن و دشنام دشمنان خدا نگشودند.

وی تصریح کرد: عفت و پاکدامنی برای هر انسانی شایسته و برای رسیدن به کمال لازم است.

استاد حوزه خواهران، وراثت و تربیت را دو عامل مهم و موثر در پرورش سجایای اخلاقی و پاکدامنی و خوشبختی انسان دانست و افزود: شناخت دقیق و توجه کافی به این دو عامل موجب به وجود‍‌آوردن نسلی پاک، سالم و سعادتمند می‌شود.

خانم جمالی ‌پورخاطرنشان کرد: پوشش و حفظ عفاف در تمام جوامع به صورت‌های گوناگون تا اندازه‌ای وجود داشته است، اما با ظهور اسلام این مسئله به عنوان یک حکم تکلیفی و ضروری تعیین شده است.

وی با بیان اینکه بین رعایت عفاف و مصادیق آن، سلامت اخلاق و فرهنگ جامعه رابطه مستقیم وجود دارد، ادامه داد: نهادینه کردن فرهنگ عفاف نیاز به یک بسیج عمومی و عزم ملی و همگانی دارد که برای تحقق آن تمام اعضای جامعه باید با خلوص نیت و تمام توان اقدام به فعالیت‌های سازنده و اصولی کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha