جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ نشست هم اندیشی مدیران مراکز و واحدهای پژوهشی حوزوی عرصه اقتصاد اسلامی

حوزه/ نشست هم اندیشی مدیران مراکز و واحدهای پژوهشی حوزوی عرصه اقتصاد اسلامی با حضور معاون پژوهش حوزه و مدیران مراکز و واحدهای پژوهشی حوزه، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست هم اندیشی مدیران مراکز و واحدهای پژوهشی حوزوی عرصه اقتصاد اسلامی صبح روز سه شنبه هفته جاری با حضور معاون پژوهش حوزه و مدیران مراکز و واحدهای پژوهشی حوزه در سالن جلسات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد.

بر اساس این گزارش: حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه در ابتدای این نشست با پرداختن به اهداف این سلسله هم اندیشی ها، گفت: معاونت پژوهش حوزه های علمیه در راستای حمایت از پژوهش های مورد نیاز نظام اسلامی، جامعه و حوزه های علمیه دبیرخانه حمایت از پژوهش ها را تشکیل داده است؛ در این دبیرخانه ۲۵ کمیته با موضوعات مختلف شکل گرفته است.

وی افزود: در طول ۸ ماه گذشته که گروه های علمی فعالیت خود را آغاز کرده اند اولویت های مورد نیاز نظام و جامعه در هریک از این گروه ها طبق فرآیند میدانی با استفاده از اطلاعات موجود در اجزا و ارکان نهادهای حاکمیتی، از نیازسنجی های انجام شده و از نشست ها و مشاوره های نخبگانی جمع آوری شده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: پژوهش ها و طرح های علمی پژوهشی مورد فراخوان باید بر اساس مبانی اسلامی، با رویکرد نو و جهت پاسخ به یک نیاز باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که مراکز آموزشی، پژوهشی و نشریات علمی به این سمت سوق پیدا کنند که پژوهش آنها پاسخ به یک نیاز عینی از مسائل مورد نیاز جامعه اسلامی، نظام و حوزه علمیه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی دبیر کمیته حمایت از طرح های پژوهشی حوزه های علمیه سپس گفت: در عرصه اقتصاد هم تحولات با سرعت بالایی در حال رخ دادن است و هم باید نظام با رویکرد اسلامی با آن ها مواجه شده و مدیریت نماید؛ این امر موجب شد تا مراکز علمی پژوهشی حوزوی احساس تکلیف نمایند و به کمک نظام اسلامی بیایند.

حجت الاسلام حمزه معلی معاون علمی مرکز علمی اقتصاد مقاومتی سپس گفت: طرح جامع «اقتصاد ایران با رویکرد اقتصاد مقاومتی» یکی از برنامه های مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی بوده است که در سال جاری مورد پیگیری واقع شد.

حجت الاسلام سید ابراهیم صباغیان دبیر حلقه تعاون مرکز اقتصاد اسلامی پرداختن به مسئله سهام عدالت را از موضوعات دارای اولویت پژوهشی دانست و گفت: از مهمترین مسائل روز در زمینه اقتصاد کشور ما «سهام عدالت» و مسائل مربوط به آن است.

حجت الاسلام عباس شفیعی نژاد مدیرگروه اقتصاد مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) گفت: بحث «مالیات و شیوه های پرداخت آن» و «بررسی فقهی و اقتصادی جریان ارز» دو موضوع مهم در حوزه اقتصاد است که باید مورد پژوهش قرار گیرند.

سیدمهدی زریباف رئیس مؤسسه مطالعات اقتصاد اسلامی در ادامه این نشست به ایراد سخن پرداخت و گفت: متأسفانه الگوی اقتصادی بسیاری از سیاستمداران و اقتصاددانان کشور ما همان الگویی است که در آمریکا استفاده شده و روبه بحران است.

حجت الاسلام ناصر جهانیان عضو هیأت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سپس گفت: اگر علم اقتصاد اسلامی را در حوزه بنا کنیم، قطعاً می تواند فلسفه علوم اجتماعی و فلسفه علوم مدیریتی را هم اصلاح نماید.

حجت الاسلام حاجی پور عضو هیئت علمی مؤسسه مشکوة سپس با اشاره به مهمترین مسئله جهت پرداخت پژوهشی به آن گفت: مسئله اول که باید هم به جهت زیربنایی و مبنایی مورد تبیین و تشریح قرار گیرد و هم از جهت ساختاری و عملی اجرایی شود مسئله عدالت است.

حجت الاسلام مهدی خطیبی عضو هیأت علمی گروه اقتصاد مؤسسه امام خمینی (ره) با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی و روشنگری در مورد شیوه عملکرد بانک ها گفت: ضعف بانکداری ما قانون نیست، بلکه فرهنگی و عدم رعایت قوانین است.

وی افزود: در مسئله بانکداری هنوز فرهنگ سازی لازم اتفاق نیافتاده است.

حجت الاسلام کمیل قنبرزاده مسئول حلقه های علمی مرکز اقتصاد مقاومتی گفت: در زمینه اولویت های پژوهشی باید دید که ما به عنوان محققین حوزوی به روش های دانشگاهی اکتفا نکرده و با نگاه تعمقی به مسائل نگاه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن آقا نظری عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه سپس با اشاره به اهمیت بازار سرمایه و اثرات آن بر اقتصاد کشور و معیشت مردم گفت: باید ضرورتاً به مسئله بازار سرمایه بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: ما اقتصاد ایران را به صورت علمی نشناخته ایم؛ اگر بخواهیم علمی کار کنیم باید بدانیم به دلیل پهناوری کشورمان مشکلات اقتصادی در نقاط مختلف آن ما با همدیگر متفاوتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha