جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه ارومیه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: وجود دادگستری و قوه قضائیه به معنای این است که هر کسی حق ندارد در فضای مجازی به دیگران نسبت فساد بدهد و این که مفسد چه اندازه مجازات شود و چه قدر باید از خود دفاع کند در محکمه عادلانه مشخص می شود نه در تریبون های نماز جمعه و فضای مجازی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی امروز در خطبه های نماز جمعه ارومیه که در مصلای امام خمینی (ره) این شهرستان برگزار شد، با بیان این که مقابله با ظالمین و حمایت از مظلوم ادامه دادن راه انبیاء و اوصیای الهی است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی در مسیر مبارزه با طاغوت و حمایت از مظلوم بود و این راه را ادامه خواهیم داد و کنار کشیدن از این مسئله مخالفت با دین است و لذا استکبار ستیزی در نهاد دین می باشد و انبیاء هم برای این مسئله مبعوث شدند.

وی افزود: به خاطر مسائل جهانی، مبارزه فیزیکی دشمن با ایران به مسائل اقتصادی و فرهنگی تغییر یافته است و لازم است در این عرصه ها بنیه های کشور قوی شود و البته در عرصه نظامی هم نیاز به تقویت داریم و بارها نیروهای مسلح پوزه آمریکا و دشمن را به خاک مالیده اند.

امام جمعه ارومیه ادامه داد: مقام معظم رهبری از بیان مصادیق فساد بدون اثبات جرم منع کرده و اخیرا هم بدان تاکید داشته اند و عدالت خواهی و مبارزه با فساد اساس دین اسلام است اما روش های این مبارزه باید عادلانه باشد و به مبارزه با عدالت تبدیل نشود.

وی با بیان این که دین تاکید دارد که حتی در مواجه با دشمنان هم باید عدالت و حق را رعایت کرد، گفت:  وجود دادگستری و قوه قضائیه به معنای این است که هر کسی حق ندارد در فضای مجازی به دیگران نسبت فساد بدهد و این که مفسد چه اندازه مجازات خواهد شد و چه قدر باید از خود دفاع کند در محکمه عادلانه مشخص می شود نه در تریبون های نماز جمعه و فضای مجازی. در تریبون نماز جمعه هم بعد از اثبات جرم در برخی موارد فقط اجازه بیان اسم افراد وجود دارد و دین در موارد خاصی چنین اجازه ای داده چرا که اسم بردن از اشخاص موجب آبروریزی خانوادگی آنان می شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اضافه کرد: در مسائل اخیر متاسفانه عده ای پای نماز جمعه را به میدان کشیدند و خطیب نماز جمعه هم نمی تواند بدون اثبات جرم کسی، از او نام ببرد، البته نقد و تذکر منصنفانه و عادلانه اشکالی ندارد .

وی ادامه داد: بعد ازتعطیلی حدود دو ساله نماز جمعه تهران که مجددا باز شده است، هجمه را دوباره شروع کرداند، نباید نماز جمعه ها مورد هجمه قرار گیرند و باید مردم را به حضور در این عرصه عبادی و سیاسی  تشویق کرد و این واجب الهی دو بُعد دارد یکی حیثیت عبادی که خطیب باید مردم را دعوت به تقوا و خدا ترسی دعوت کند و حیثیت سیاسی که بدون متهم کردن دیگران، مردم را آگاه سازی کند.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی افزود: نماز جمعه هم با حضور مردم تبدیل به قدرت سیاسی می شود و خطیب جمعه قاضی و حاکم نیست که بخواهد کسی را محاکمه کند و امام علی (ع) با بقیه متفاوت است که خودشان امام معصوم بودند.

وی گفت: خطبه های نماز جمعه با استنباط خود خطیب است و کسی آن را از قبل مشخص نمی کند و نباید در صدا و سیما این مسائل بدون اطلاع بیان شود که نماز جمعه ریل گذاری شده است و کسی نمی تواند از آن تخطی کند.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha