سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
دانشگاه باقرالعلوم

حوزه/ رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) بابیان اینکه کتابخانه این دانشگاه یکی از مهم‌ترین کتابخانه‌های دانشگاهی استان قم در بخش علوم انسانی به شمار می‌رود، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۳۵ هزار جلد کتاب و منابع مرجع علمی در این کتابخانه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین شمس‌الله مریجی، به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی در بازدید از کتابخانه این دانشگاه و دیدار با کتابداران ضمن عرض تبریک روزکتابخوانی و قدردانی از تلاش آنان اظهار داشت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از مولفه‌های اساسی جامعه امروز به شمار می‌رود و باید بیش از پیش توسط متولیان فرهنگی در این مقوله مهم برنامه‌ریزی شود.


وی به جایگاه و اهمیت کتابخوانی اشاره و بیان کرد: فعالیت در عرصه کتابداری از ارزش بالایی برخوردار است به طوری که بسیاری از طریق کتاب و کتابخوانی به درجاتی رسیده‌اند،اما کتابداران خود بی‌نام نشان هستند.


حجت الاسلام و المسلمین مریجی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های علمی موجود در کتابخانه دانشگاه باقرالعلوم(ع) اشاره کرد و گفت: کتابخانه این دانشگاه به‌عنوان یکی از کتابخانه‌های مهم دانشگاهی استان قم در بخش علوم انسانی به شمار می‌رود و در حال حاضر بیش از ۱۳۰ هزار جلد کتاب در آن وجود دارد که شامل حدود ۶۰ هزار عنوان کتاب می‌شود.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: منابع مرجع کتابخانه این دانشگاه حدود پنج هزار جلد و پایان نامه دانشجویان در مقاطع ارشد و دکتری نیز بیش از دو هزار جلد است که صحافی و در بخش مرجع مستقر شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مریجی تصریح کرد: همچنین این کتابخانه یکی از کتابخانه‌های پیشتاز در حوزه مکتا(مجمع تخصصی کتابخانه‌های استان قم) بوده و بیشترین تعامل از جهت متقاضیان که از دانشگاه ‌دیگر به این دانشگاه معرفی شده است از ظرفیت آن استفاده کنند.

در این نشست معاون پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز در سخنانی با تبریک روز و هفته کتاب و کتابخوانی در سخنانی کوتاه اظهار داشت: کتاب ابرازی برای انتقال تجارب بوده و کتابداران نیز زمینه ساز انتقال این تجارب هستند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود موسوی با قدردانی از زحمات مدیر و کتابداران کتابخانه دانشگاه باقرالعلوم(ع) بیان کرد: به روز رسانی منابع موجود در کتابخانه یکی از اولویت‌های معاونت پژوهشی دانشگاه بوده و در حال حاضر نیز کتابخانه دانشگاه از منابع علمی و تخصصی مناسبی برخوردار است.

رئیس کتابخانه و اطلاع‌رسانی دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز در حاشیه این نشست با تبریک روز و هفته کتاب و کتاب‌خوانی به تمام فعالان عرصه کتاب، از زحمات کتابداران این دانشگاه قدردانی کرد و اظهار داشت: کتاب، یک فرهنگ است و بخشی از تمدن محسوب می‌شود.

علیرضا آذری افزود: منظور از فرهنگ بودن کتاب این است که همان‌طور که فرهنگ حدومرز ندارد و زمان و مکان نمی‌شناسد، کتاب نیز زمان و مکان نمی‌شناسد و کتابداران دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز با تأسی از این فرهنگ مشتاقانه در خدمت علاقه ‌مندان به کتاب بوده و همواره تلاش کرده‌اند فارغ از شرح وظایف کارمندی، کتاب را در اختیار تمام پژوهشگران، قرار دهند و این مهم نیز تاکنون به خوبی محقق شده است.
آذری در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی کتابخانه دانشگاه باقرالعلوم(ع) پرداخت و گفت: این کتابخانه با ۳۵ سال قدمت، یکی از کتابخانه‌هایی است که منابع علمی آن به‌ندرت در سایر کتابخانه‌های کشور یافت می‌شود.

رئیس کتابخانه و اطلاع‌رسانی دانشگاه باقرالعلوم(ع) بابیان اینکه منابع علمی موجود در کتابخانه این دانشگاه تخصصی بوده و در زمینه علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، فلسفه و تاریخ اسلام است خاطرنشان کرد: با افزایش تعداد رشته‌ها و گرایش‌های این دانشگاه در مقطع ارشد و دکتری، به‌مرور منابع علمی این کتابخانه در رشته‌های ارتباطات، فلسفه دین، معارف اسلامی، تاریخ تمدن، کلام اسلامی و همچنین گرایش‌های مختلف از جمله اندیشه سیاسی اسلام و دانش اجتماعی مسلمین افزایش یافت.

رئیس کتابخانه دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: همچنین این کتابخانه یکی از کتابخانه‌های پیشتاز در حوزه مکتا (مجمع تخصصی کتابخانه‌های استان قم) بوده و بیشترین تعامل را با متقاضیانی که از سایر دانشگاه‌ها به این دانشگاه معرفی شده‌اند را دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha