جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب اسلامی

حوزه/ معاون پژوهش مؤسسه المرتضی با اشاره به خلأهای موجود در عرصه بین‌الملل گفت: ۴۰۰ عنوان کتاب در ۱۳ رشته علمی در حوزه‌های علوم اسلامی و انسانی انتخاب و در نهایت ۱۲ جلد به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حوزه در عرصه بین‌الملل و معرفی اسلام اصیل شیعی به جهانیان همواره یکی از دغدغه‌های جدی بوده است که در این زمینه برخی از مراکز حوزوی و دینی اقدامات خوبی را انجام داده‌اند.

حجت الاسلام سید حسن محمدی معاون پژوهش مؤسسه المرتضی در گفتگو با خبرنگار ما به بخشی از اقدامات این مؤسسه در این زمینه اشاره کرده است که در ادامه می‌آید.

برگزاری ۸ دوره کنفرانس و سمینارهای علمی

تجربه و فعالیت ۲۰ ساله و انجام کارهای فرهنگی و تبلیغی در کشور ترکیه و برخی از کشورهای اروپایی موجب شد که بالاخره منجر به فعالیت‌های دانشگاهی و ارتباط با مراکز علمی الهیاتی و گروه‌های علمی در حوزه علوم اسلامی و انسانی شد.

۸ دوره کنفرانس و سمینارهای علمی بین مذاهب اسلامی در تهران، قم و ترکیه برگزار کردیم که ماحصل این ارتباطات گسترده موجب شد که خلأهایی را در این مراکز حس کنیم.

در واقع اندیشمندان این کشورها مباحث شیعه شناسی و علوم اسلامی که در ایران و در حوزه‌های علمیه کار و پژوهش شده بود بی‌اطلاع بودند و در عوض آثاری که اروپایی‌ها تألیف و به زبان‌های مختلف ترجمه شده بود و این آثار یک منبع برای شناخت شیعه شده بود.

علاوه بر این دگراندیشان که ساز مخالف با بدنه تشیع دارند آثاری را نوشته بودند که مخالف جریان اصیل تشیع بود و در واقع انحرافات زیادی را رقم‌زده بودند.

۲ هزار عنوان کتاب را انتخاب کردیم

همین دلیل اصلی شد که آثار خودمان را به مراکز علمی دنیا معرفی کنیم و با همکاری مراکز مختلف به بررسی آثار علمی موجود در حوزه علوم اسلامی و انسانی در کشور و به‌خصوص قم پرداختیم در واقع آثاری که علمی و تقریبی بوده بیشتر گردآوری شد.

نزدیک به ۲ هزار عنوان کتاب را انتخاب کردیم و در ادامه با مشورت‌هایی که با اساتید و فضلا داشتیم و همچنین مشورت‌هایی که با اساتید دانشگاه‌های خارجی داشتیم نزدیک به ۸۰۰ عنوان کتاب را انتخاب و در نهایت از این تعداد ۴۰۰ عنوان کتاب انتخاب و به مراکز علمی کشورهای مختلف معرفی کردیم.

علمی، تقریبی و گویا بودن مؤلفه‌های اصلی در گردآوری کتاب‌ها بود

علمی، تقریبی و گویا بودن مؤلفه‌های اصلی در گردآوری این کتاب‌ها بود و تمامی این ۴۰۰ کتاب خریداری شد و تمامی این کتاب‌ها چکیده‌نویسی شد و گاهاً هم بخش‌هایی حذف شد.

سعی کردیم که جلد کتاب، چکیده کتاب و فهرست‌های کتاب را به‌صورت یک‌دست بیان کنیم تا از نظم و هارمونی خوبی برخوردار شود.

۱۲ جلد کتاب به چاپ رسید

۴۰۰ کتاب در ۱۳ رشته علمی در حوزه‌های علوم اسلامی و انسانی دسته‌بندی شد موضوع قرآن و تفسیر قرآن و علوم قرآنی، کلام، فقه، حقوق، تاریخ، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، اخلاق و تربیت، عرفان اسلامی، اقتصاد و مدیریت بود که در ۱۲ جلد به چاپ رساندیم.

دو سال برای این مهم اختصاص یافت تا در نهایت این کار پژوهشی به پایان رسید و در این میان جامعه هدف ما دانشگاه‌های مختلف در سراسر جهان است به همین علت هدف چاپ این کتاب‌ها به ۱۰ زبان یا حداقل ۵ زبان بود که تاکنون فقط به زبان ترکی استانبولی ترجمه شده است.

ترکیه در طی ۱۸ سال اخیر تعداد دانشگاه‌ها و مراکز الهیات خود از ۱۵ مرکز به بیش از ۱۰۰ مرکز رسانده است و به‌نوعی با اندیشه شیعه مخالفت هستند.

این مسئله باعث شده که این کتاب‌ها را تهیه، تألیف و به چاپ برسانیم تا از اسلام شیعی حراست کنیم.

سخن پایانی...

در این فرصت باید از طلاب و روحانیونی که در این پروژه همراه ما بودند تشکر کنیم و باید بگویم جای کار برای خارج از کشور در حوزه بین‌الملل وجود دارد تا بتوانیم اندیشه شیعی را بدون تنش و مشکل در قالب گفتمان علمی به‌عنوان یکی از مواردی که رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب اشاره کردند معرفی کنیم و به‌عنوان یکی از مصادیق و سرفصل‌های گام دوم از این طریق گفتمان‌سازی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha