پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دیدار

حوزه/ برای امتداد پیدا کردن فقه در جامعه، لازم است که مسئله محوری با بدنه سازمان های رسمی حکومت پیوند برقرار کند چرا که ضمانت اجرایی برای زحماتی که کشیده می شود، ضروری است. پیگیری این که خروجی های کار شما تبدیل به قانون، مصوبه و نتیجه ای شود که مسئولین سازمان مربوطه را ملزَم به اجرا کند، بسیار مهم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله رجبی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در دیدار اعضای اندیشکده دین و حکمرانی که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، برگزار شد، ضمن اهمیت پرداختن به مسائل نظام اسلامی، گفت: باید در فضای حل مساله عمیق و به صورت جامع ورود کرد. رهبر معظم انقلاب می فرمایند فلسفه غرب امتداد اجتماعی داشته است، ولی متاسفانه فقه، فلسفه اسلامی و حوزه های دیگر علوم اسلامی این امتداد را نداشته و باید تلاش کرد تا با حضور طلاب دغدغه مند و فضلای متخصص فقه در عرصه اجتماعی امتداد پیدا کند. این کاری که شما انجام دادید در راستای همین امتداد است که بنده از این بابت جدا از شما تشکر می کنم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: برای امتداد پیدا کردن فقه در جامعه، لازم است که مساله محوری با بدنه سازمان های رسمی حکومت پیوند برقرار کند چرا که ضمانت اجرایی برای زحماتی که کشیده می شود، لازم و ضروری است. پیگیری این که خروجی های کار شما تبدیل به قانون، مصوبه و نتیجه ای شود که مسئولین سازمان مربوطه را ملزَم به اجرا کند، بسیار مهم است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در جلسه شورای عالی حوزه های علمیه تاکید داشتند که وقتی یک محقق، کتابی را تالیف می کند، کار او تمام نشده است، بلکه وقتی کار او پایان یافته است که محتوای کتاب او به قلب مخاطب ورود کند و پذیرفته شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: نکته مهم دیگر این است که باید از کارها بازخوردگیری صورت پذیرد. این مساله در نهایت کار لازم است زیرا بسیاری از نقایص پس از پایان کار و تمرکز بر مسائل در مقام عمل امکانپذیر است. مساله دیگر که از اهمیت بالایی برخوردار است اولویت بندی کردن کارها و مسائل است. اولویت بندی باید با نگاه به سیاست های کلی نظام و آنچه که حضرت آقا در پیشبرد اهداف نظام اسلامی ترسیم می کنند مانند تمدن نوین اسلامی صورت پذیرد.

آیت الله رجبی در پایان ضمن تشکر مجدد از فعالیت های صورت گرفته در اندیشکده دین و حکمرانی اظهار داشت: بنده به نوبه خود از زحمات شما تشکر می کنم و دعا می کنم که روز به روز در کارها و پروژه های خود موفق بوده و با اتقان بیشتر حرکت کنید. اصل این کاری که شما ذیل رویداد دین و حکمرانی انجام دادید بسیار ارزشمند و ستودنی است چرا که باعث هم افزایی میان حوزه و دانشگاه خواهد شد و این یکی از کارهای قابل ستایش است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) درپایان این دیدار، گفت: توصیه میکنم که در کارها و فعالیت های خود اخلاص داشته باشید چرا که هر جایی که ما اخلاص داشته ایم، بیش از آمال ما تاثیرات آن را دیده ایم. نکته دیگر توسل به ذوات مقدسه معصومین و سلام به حضرت بقیة الله الاعظم است که بسیار موثر است.

لازم به ذکر است در ابتدای این دیدار آقای حسین علیزاده، مدیر اندیشکده دین و حکمرانی، ضمن یادکرد از عملکرد مرحوم آیت الله مصباح یزدی در حل مسائل نظام اسلامی، به ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله اندیشکده دین و حکمرانی پرداخت و گفت: برگزاری نخستین رویداد حل مسائل حکمرانی با همکاری بنیاد ملی نخبگان با هدف استفاده از ظرفیت دین در حل چالش های کلان کشور با مشارکت معاونت راهبردی قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی، سازمان صوت و تصویر فراگیر و بنیاد احسان دستاورد اصلی در یکسال گذشته بوده است و در سال جاری نیز میز های تخصصی برای امتداد هر مسئله تشکیل شده است. ایجاد یک تجربه موفق در استفاده از ظرفیت فکری فضلای جوان حوزه علمیه و تشکیل زیر ساخت های متناسب با مسأله محوری از اهداف اندیشکده دین و حکمرانی می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha