پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عقل

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: خردورزی، جان مایه دین و دینداری، و پایه اصلی جامعه آرمانی اسلام است، زیرا بر اساس آموزه های دینی، عقلْ پیامبر باطنی است و مهم ترین هدف برانگیخته شدن پیامبران الهی، شکوفایی آن می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم حسینی واعظ در جمع مدیران مدارس علمیه خواهران استان گلستان که در مدرسه علمیه الزهرا(س) گنبدکاووس برگزار شد، بیان کرد: از دقت در مجموعه آموزه های قرآن کریم و رهنمودهای پیشوایان دینی درباره خرد و خردمندی، معلوم می شود که خردورزی، جان مایه دین و دینداری، و پایه اصلی جامعه آرمانی اسلام است؛ زیرا بر اساس آموزه های دینی، عقلْ پیامبر باطنی است و مهم ترین هدف برانگیخته شدن پیامبران الهی، شکوفایی آن می باشد.

وی گفت: اصلی ترین تکیه گاه اسلام در عقاید، اخلاق و اعمال است؛ یعنی از نظر آیین آسمانی، انسان حق ندارد آن چه را عقل نادرست می داند، باور کند و به صفاتی که عقلْ ناپسند می داند، متصف شود و کارهایی که عقل ناشایست می داند انجام دهد.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان ادامه داد: از نظر اجتماعی و نظام تشکیلاتی، جامعه ای آرمانی-اسلامی نامید که از خرد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و خرد در عبادت و معاشرت برخوردار باشد؛ بر این اساس، وقتی به توصیف جامعه موعود جهانی پرداخته می شود، بر موضوع خرد و خردورزی تأکید شده و جامعه موعود را اینگونه معرفی می‌کند که از بالندگی و رشد عقلانی کامل برخوردار باشد.

حسینی واعظ در راستای ضرورت به کارگیری عقل خاطرنشان کرد: در آیاتی از قرآن کریم، انسان ها بر ضرورت خردورزی و به کارگیری عقل توصیه شده‌ و از پیروی نکردن از ارشادهای آن به شدّت نهی شده‌اند و به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند؛ رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می فرماید: «از خرد راهنمایی بگیرید تا به رشد برسید و نافرمانی خرد مکنید که پشیمان می شوید».

وی، خرد را چراغ هدایت درونی و راه به دست آوردن نیکی ها دانست و به بیان رابطه دانش و خردورزی پرداخت و افزود: توصیه های روشنگرانه فراوانی در چگونگی استفاده مناسب از خرد و دانش در آیات و روایات وجود دارد؛ امیرمؤمنان علی(علیه‌السلام) می فرماید: «بهترین چیزی که بر رشد خرد کمک می کند، آموختن است».

استاد حوزه به بیان برخی از ویژگی های خردمندان در کلام امام علی(علیه‌السلام) پرداخت و عنوان کرد: پندآموزی از تجارب، کمال جویی، محکم کاری، مراقبت از زبان، حق محوری، پرهیز از آرزوهای طولانی و پرهیز از افراط و تفریط، احترام به دیگران، رازداری، پیروی از سخنان حق نمونه‌هایی از آن است.

حسینی واعظ خاطرنشان کرد: در بینش اسلامی، اساس دین و جان مایه آدمی خرد اوست و اگر اصلی‌ترین امتیاز انسان بر حیوان در ناحیه علم و ایمان دانسته شده، این دو بدون اندیشیدن تحقق نمی‌یابد.

وی توضیح داد: انسان های بی خرد، نه می‌توانند عالمی کامل باشند و نه مؤمنی شایسته؛ رسول اکرم صلی الله علیه و آله هم پشتوانه مؤمن را خرد او معرفی کرده، می فرماید: «هر چیزی پشتوانه ای دارد و پشتوانه مؤمن خرد اوست و به اندازه خردش پروردگارش را بندگی می کند».

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha