سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
علی عباسی

حوزه/ تأسیس تمدن نوین اسلامی، که هدف اصلی گام دوم انقلاب اسلامی عنوان شده است، تنها با مشارکت و همراهی همه مذاهب اسلامی پدید می‌آید و هر عنصری که موجب تفرقه و گسست صفوف مسلمانان گردد، در برابر این نگاه قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباسی در دیدار تعدادی از علمای ترکیه که در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی در قم برگزار شد، ضمن خیرمقدم به علما و فضلای ترکیه و گرامیداشت هفته بسیج، ابراز داشت: بسیج، از یادگاران امام راحل(قدس سره) است و حقیقتاً الگوی بسیار موفقی در عرصه حضور مردم در صحنه‌ها پدید آورد. در صحنه‌های دفاع مقدس، عرصه‌های علمی و سازندگی و اخیراً در حوزه سلامت و خدمات بهداشتی، این نهاد مبارک درخشیده است و جا دارد این ایام را به همه بسیجیان عزیز تبریک عرض نماییم.

رئیس جامعةالمصطفی در ادامه، با اشاره به رویکرد بین‌المللی حوزه‌های علمیه در ادوار مختلف، خاطرنشان کرد: همواره، کانون حوزه‌های علمیه در هر نقطه از جهان که قرار داشته باشد، طلاب علوم دینی برای کسب معارف الهی به آن نقطه کانونی مراجعه می‌کنند. به برکت انقلاب اسلامی و حرکت بزرگ امام خمینی(قدس سره)، اشتیاق فراوانی از سراسر عالم برای حضور در حوزه علمیه قم و آشنایی با معارف اسلامی پدید آمد و درپی آن و به فرمان امام راحل(قدس سره)، مرکزی برای سامان‌دهی طلاب غیرایرانی شکل گرفت که بعدها به امر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، به جامعةالمصطفی‌العالمیه مبدل گشت و این مجموعه علمی و دانشگاهی از ابتدا، مورد توجه مجامع علمی جهان قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با اشاره به فعالیت‌های گسترده علمی و بین‌المللی جامعةالمصطفی، که عضویت اتحادیه‌های بزرگ علمی و دانشگاهی جهان را داراست، یادآور شد: پذیرش پیروان مذاهب مختلف اسلامی، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد جامعةالمصطفی به شمار می‌آید. این نگاه ارزشمند به امت اسلامی، برگرفته از آموزه‌های انقلاب اسلامی و قرائت امام خمینی(قدس سره) از اسلام ناب است.

وی، در ادامه، تصریح کرد: تأسیس تمدن نوین اسلامی، که هدف اصلی گام دوم انقلاب اسلامی عنوان شده است، تنها با مشارکت و همراهی همه مذاهب اسلامی پدید می‌آید و هر عنصری که موجب تفرقه و گسست صفوف مسلمانان گردد، در برابر این نگاه قرار دارد. این نگاه جهانی، انسانی و تمدنی انقلاب اسلامی، برگرفته از مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است که ما با کمال افتخار پیروی خود را از آن اعلام می‌داریم.

رئیس جامعةالمصطفی ‌انقلاب اسلامی را صاحب فکر و گفتمان تمدن‌ساز دانست و گفت: پیام‌های انسانی، الهی و عدالت‌محور انقلاب اسلامی، مورد پذیرش و توجه همه جهانیان قرار دارد و جامعةالمصطفی نیز خود را پرچم‌دار این گفتمان و در خدمت گسترش معارف ناب اسلامی و اهل‌بیتی(علیهم‌السلام) در جهان می‌داند.

وی، با اشاره به گشوده شدن فضای حضور بانوان در مجامع علمی و دانشگاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: امروز نزدیک به چهل درصد از ظرفیت آموزشی جامعةالمصطفی در اختیار خواهران قرار دارد که این نیز یکی از برکات انقلاب اسلامی به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی را بزرگ‌ترین سرمایه این مجموعه دانست و یادآور شد: تربیت جامعه‌ای از علمای فاضل، رسالت‌محور و در خدمت ملت‌های مسلمان، دستاورد بزرگ جامعةالمصطفی به شمار می‌آید و این مرکز از فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانش‌آموختگان خود در سراسر عالم، تا حد امکان حمایت می‌نماید.

وی، ضمن تقدیر از فعالیت‌های دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی در ترکیه، به ویژه راه‌اندازی اتحادیه علمای اهل‌بیتی در ترکیه، ابراز داشت: باید توجه داشت برکتی که از کارهای سازمانی و جمعی به دست می‌آید، در کار فردی وجود ندارد. لازمه فعالیت سازمانی، برخورداری از روحیه کار جمعی، صبوری و گذشت است.

آقای غدیر آکاراس، رئیس اتحادیه علمای اهل‌بیتی ترکیه نیز در این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران، حضور در جامعةالمصطفی و دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، ابراز داشت: خدمات علمی و آموزشی جامعةالمصطفی در سراسر جهان، به ویژه ترکیه، ارزشمند و شایسته تقدیر است و جا دارد از نمایندگی جامعةالمصطفی در ترکیه و مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت المصطفی، که برای هماهنگی این سفر تلاش زیادی داشتند، تشکر نماییم.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در همه کشورها، به ویژه ترکیه، اثرگذار بوده است و دانش‌آموختگان المصطفی، که پس از انقلاب اسلامی در حوزه علمیه قم تحصیل کردند، امروز در کشورهای خود با تأسیس مؤسسات یا با فعالیت‌های فرهنگی انفرادی، به انجام وظیفه و رسالت خود در زمینه معرفی و نشر معارف ناب اسلامی و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) مشغول‌اند.

رئیس اتحادیه علمای اهل‌بیتی ترکیه ادامه داد: از نگاه ما، جامعةالمصطفی اتاق تولید فکر و ابزار گسترش معارف الهی است و با تربیت طلاب و دانش‌آموختگان فاضل، معارف را به صورت صحیح و با روش‌های متداول امروزی، به جامعه، به ویژه نسل جوان، منتقل می‌نماید.

آکاراس ضمن تشریح اهداف اصلی اتحادیه علمای اهل‌بیتی ترکیه از جمله: ایجاد ارتباط مناسب میان پیروان مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و حاکمیت ترکیه، سامان‌دهی ساختار جامعه پیروان مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) ترکیه و تأمین نیازهای فعالیت‌های فرهنگی طلاب و فضلای ترکیه، از پشتیبانی و همکاری‌های جامعةالمصطفی از این فعالیت‌ها تقدیر و تشکر نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha