جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام ابوترابی فرد

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با انتقاد از عملکرد شرکت‌های خودروسازی گفت: شرکت‌های بزرگ خودروسازی با مقوله تحول خواهی از طریق فناوری‌های نو و جدید بیگانه اند و باید پرسید که اصلا از یک نظام مدیریتی که خطاهای راهبردی در آن شکل می‌گیرد مگر می‌شود انتظار تحول داشت؟

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد، در خطبه های نمازجمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ تهران، با محور قرار دادن نامه حضرت امیرالمومنین علی (ع) به جناب مالک اشتر، به عنوان یک منشور حکمرانی، مخاطب آن را مسئولین و مدیران نظام اسلامی دانست.

امام جمعه موقت تهران، این نامه را سند مدونی دانست که از اولیا و اوصیاء به دست ما رسیده، و دو هدف اصلی نظام اسلامی از دید آن را ارتقای توسعه انسانی و آبادانی کشور اسلامی عنوتن کرد.

وی افزود: نظام اسلامی باید در صف نخست توسعه انسانی و آبادانی گام بردارد و برای این دو هدف برنامه ریزی کند.

خطیب جمعه تهران، منظور از توسعه انسانی را رشد علمی، ارتقای ظرفیت انسانی، توجه به رفاه و جمیع مواردی دانست که به افزایش رضایت ملت می‌انجامد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با تاکید بر اهمیت عمران و آبادانی بلاد اسلامی در اندیشه سیاسی امام علی علیه السلام، گفت: عمران و آبادانی در دستور کار دولت‌های پیشرو است، اما ایران اسلامی و نظام ولایی باید در صف نخست عمران و آبادانی گام بردارد.

وی، نظام تامین مالی دولت و نظام دفاعی را دو ابزار کلیدی برای رسیدن به این اهداف والا برشمرد؛ ابزاری که در غیابشان، رسیدن به توسعه انسانی و آبادانی کشور امکان‎‎‎‎‎‎پذیر نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد دلیل جایگاه والای بسیج در کشور را همین مسئله دانست و بسیج را ستون اقتدار ایران و محور مقاومت توصیف کرد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز تا دستیابی کامل به اهداف منشور سیاسی امام علی علیه السلام فاصله داریم، خاطر نشان کرد: باید قدردان سرمایه بی‎‎‎‎‎‎بدیل امنیت بود؛ سرمایه‎‎‎‎‎ای که دستاورد نظام ولایی اسلامی و جانفشانی شهدا و جانبازان و ایثارگران و آزادگان و ملت عزیز است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سالروز شهادت شهید فخری زاده را به جامعه علمی و عموم ملت ایران تسلیت گفت و افزود: رهبر انقلاب مطالبه جدی از جامعه علمی، دانشگاهی و مدیران کشور دارند که راه را برای دستیابی نسل جوان نخبه علمی کشور به دانش‌های نوظهور هموار کنیم، ایران باید در این مسیر حرکت کند.

وی گفت: فناوری‌های نوظهور ثمره گره خوردن ۴ فناوری کلیدی است که شامل فناوری نانو، فناوری زیستی بیو، فناوری اطلاعات و ارتباطات و فناوری شناختی است که سال هاست سکان دار نظام اسلامی بر آن‌ها اصرار دارند و با گره خوردن حداقل دو فناوری از این چهار فناوری مورد اشاره، ما با محصولات جدی روبه رو می‌شویم که پیچیده‌تر هستند و به نیازهای انسان بهتر پاسخ می‌دهند و اگر این فناوری در بدنه حکمرانی کشور جریان یابد راه را برای یک انقلاب هموار می‌کند.

ابوترابی فرد افزود: این شرکت‌های دانش بنیان که امروز نقش مهمی را در حرکت کشور دارند به تعبیر آقای ستاری معاون رئیس جمهور امروز حداقل ۵۰ پارک علم و فناوری، صدها شتاب دهنده و چند هزار کسب و کار نوپا (استارتاپ) به دست جوانان خلاق وطن شکل گرفته است و این جبهه بسیجی نوآور می‌تواند در محیط ایران اسلامی و دستگاه حکمرانی کشور اثرگذار باشد و رسالت رئیس جمهور بر وزراء و دستگاه‌های کلیدی در مدیریت دستگاه‌های اجرایی و قضایی این است که راه را برای تحول فناوری‌های نو و جدید در عرصه مدیریتی کشور هموار کنند.

خطیب جمعه تهران با انتقاد از عملکرد شرکت‌های خودروسازی دولتی ادامه داد: شرکت‌های بزرگ خودروسازی با مقوله تحول خواهی از طریق فناوری‌های نو و جدید بیگانه اند و باید پرسید که اصلا از یک نظام مدیریتی که خطاهای راهبردی در آن شکل می‌گیرد مگر می‌شود انتظار تحول داشت؟

وی خطاب به وزیر صنعت گفت: با عزل یک مدیر هیچ مسئله‌ای در صنایع بزرگ دولتی و شرکت‌های خودروسازی حل نمی‌شود، باید گفت این ساختار آلوده و فساد آفرین است. این نظام مدیریتی پاسخگوی مسائل کشور نیست و ما باید در مسیر تحول قدم برداریم.

ابوترابی فرد افزود: باید در مسیر واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی با نظارت و مدیریت مدیران لایق در بدنه دولت قدم برداریم و بر اعمال و رفتار آن‌ها نظارت دقیق کنیم، چرا که این بدنه سنگین دستگاه بزرگ اجرایی و مدیریتی کشور و دستگاه بزرگ اقتصادی، مدیریتی و دولتی فسادزاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز مذاکرات با گروه ۱+۴ و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به کشورهای اروپایی چند توصیه داشت.

ابوترابی فرد در بیان توصیه‌های خود به کشورهای اروپایی گفت: حاکمان و مدیران این کشورها می‌دانند، اما توجه کنند که امروز به دلیل استراتژی خشونت که رهبری سیاسی آمریکا را تحت الشعاع قرار داده و نمونه‌های روشن آن را در منطقه مثل عراق، فلسطین، سوریه و یمن مشاهده می‌کنیم و شکست این استراتژی در دنیای امروز به حجم فوق العاده تناقضات در سیاست گذاری برنامه استراتژیک راهبری آمریکا که اهل نظر و مجامع علمی و دانشگاهی در حوزه‌های علمی به طور خاص و در حوزه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنند و ناتوانی پنتاگون و دستگاه نظامی آمریکا در سرکوب مسلمانان و حرکت‌های مردمی در سطح جهان شاهد کاهش قدرت نرم و غیر ملموس آمریکا هستیم.

وی خطاب به سران کشورهای اروپایی و اعضای گروه ۱+۴ افزود: شما امروز با چنین آمریکایی روبه رو هستید، آمریکای امروز آمریکای دو دهه قبل، آمریکای سه دهه قبل، آمریکایی نیم قرن قبل نیست، آمریکایی است که شکست سیاست‌های او در منطقه جنوب غربی آسیا فراروی جامعه جهانی قرار دارد، منافع ملت‌های اروپایی را قربانی منافع نامشروع حاکمان آمریکا و منافع نامشروع رژیم صهیونیستی نکنید.

خطیب موقت نماز جمعه گفت: امروز هر تحلیل گر سیاسی و نظامی به خوبی می‌داند در آینده نه چندان دور رژیم صهیونیستی در منطقه فلسطین و جهان اسلام حضور ندارد و به همین دلیل منافع ملت‌های اروپایی را با رژیمی که تار و پود آن فروریخته است گره نزنید این خطای راهبردی و استراتژیک است. منافع ملت‌های اروپایی با منافع ملت‌های آسیا خصوصا جنوب غربی آسیا گره خورده است، امنیت جنوب غربی آسیا یعنی امنیت اروپا.

ابوترابی فرد افزود: امروز ایران اسلامی است که با اقتدار پاسدار این امنیت است اگر ظرفیت و اقتدار سیاسی، دفاعی، علمی و توانایی‌های محور مقاومت نبود امروز اروپا در معرض ناامنی‌های سخت قرار داشت این اقتدار ایران اسلامی و محور مقاومت بود که داعش را سرکوب کرد و یک سیل ویرانگر را از حرکت به سوی اروپا بازداشت‏، قدرشناس باشید و منافع ملت‌های خود را ببینید و در این مسیر حرکت کنید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مدیران کشور و ملت اشاره کرد و گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان علمی کشور تاکید داشتند یکی از واقعیت‌های که نظام اساسی به ویژه رهبری انقلاب بر آن پای می‌فشارند و بر آن اصرار دارند توسعه علمی، توسعه دانش و فناوری در کشور است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: اصولا قدرت محصول علم و دانش است و همان طور که خداوند متعال اشاره می‌کنند قرائت، قلم و دانش با هم گره خورده است و به دست توانای خدای حکیم این انسان است که قدرت در دست گرفتن قلم را دارد و قلم رمز انباشته شدن دانش و تولید علم است.

وی گفت: قدرت محصول علم است، دانش خلق قدرت می‌کند و انسان دست یافته به قدرت گرفتار طغیان می‌شود، اگر دانش و علم با تربیت توحیدی و الهی گره نخورد راه برای طغیان، استثمار، استکبار و سلطه بر دیگران هموار می‌کند لذا ریشه قدرت‌های سیاسی و اقتصادی در دانش، علم و مجامع دانشگاهی نهفته است، کشورهایی که امروز خود را معتدل می‌بینند که از نگاه قرآن اقتدار واقعی را ندارند در سایه دانش و علم در این جایگاه نشسته اند.

ابوترابی فرد افزود: تنها راه برای رسیدن به قدرت توسعه علمی است رئیس جمهور امروز بر واژه قدرت تاکید دارد و تنها راهی که ایران را به قدرت می‌رساند حرکت علمی، دست یابی به مرزهای دانش و قرار گرفتن در صف نخست تولید علم است.

وی با توجه به بیان رهبر معظم انقلاب درباره مرجعیت علمی ایران در آینده جهان گفت: در این عرصه مجامع علمی و دانشگاهی، فرزانگان و نخبگان نقش مهم و کلیدی دارند که مطالبه رهبری هوشمند، آینده نگار و آینده ساز، توسعه علمی و تربیت نیروی انسانی است.

خطیب نماز جمعه خطاب به مردم ایران افزود: شما مردم شریف امروز دچار سختی‌ها و تنگناهای شکننده‌ای هستید و سال‌ها، صلابت و صبر و استقامت تان در برابر جامعه جهانی به نمایش گذاشته شده است؛ برای رسیدن به این آینده تحول یافته نمی‌توان سختی‌ها را تجربه نکرد، دفاع مقدس و اقتدار دفاعی امروز بسیج، سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی و نیروی دریایی راهبردی محصول هشت سال مقاومت، ایستادگی، ایثار، جانبازی، شهادت و اسارت اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha