جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تبیین قاعده الواحد و کاربست‌های آن در علوم عقلی

حوزه/ به کوشش انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری، کتاب «تبیین قاعده الواحد و کاربست های آن در علوم عقلی» به قلم حجت الاسلام و المسلمین آرش رجبی به زبان فارسی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، کتاب ارزشمند «تبیین قاعده الواحد و کاربست‌های آن در علوم عقلی» در هفت فصل، «تمهیدات»، «سیر تاریخی قاعده الواحد»، «تبیین معنا شناختی قاعده الواحد»، «دلایل و شواهد اثبات صدق قاعده الواحد»، «دلایل و شواهد مخالفان و ناقدان قاعده الواحد»، «عیار نقد، نقدها و پاسخ ها» و «کاربست های فلسفی و الهیاتی قاعده الواحد» تدوین شده است.

این گزارش با اشاره به محتوای کتاب، می‌افزاید: وحدت و بیکرانگی حقیقت وجود و صفات عینی ذاتی او، ازلی، ابدی و سرمدی است، و به هیچ کرانه و حدی محدود و کرانمند نیست، و هرگز کثرت در ذات او راه نمی یابد، و هر آن چه به نام و نشان، کثرت می نُماید، همه جلوه گری ها و نمودها و ظهورهای آن حقیقت محض است که در آینه ها و آیه ها تجلی می کند. آن حقیقت متعالی، در عین ظهور در مظاهر، مقید به قیود و حدود نمی شود، و تعالی و تنزه او محفوظ است، و در عین تنزه و تعالی، برکنار و منعزل از کرانه ها و شمارها نیست و قیوم بالذات و مقوم همه است.

لذا، قاعده الواحد، که به تعبیر میرداماد، از امهات قواعد عقلیه است، مُبیِّن این حقیقت است که از یکی، جز یکی پدیدار نگردد، اما نه آن یکی و نه این یکی هیچ یک به معنای عددی تفسیر نمی شوند، و بیانگر کرانمندی و محدودیت قدرت بیکران او نیستند. تبیین و تفسیر این قاعده، سیر تاریخی آن، ادله عقلی و شواهد نقلی آن، نقد مخالفان و پاسخ به آن، و کاربست های فلسفی و کلامی آن در این کتاب عرضه شده است.

لازم به ذکر است، این کتاب در ۳۸۷ صفحه با جلد سلفون سخت با کاغذ تحریر در قطع رقعی با قیمت ۱۳۰۰۰۰ تومان به همت انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری در آذرماه ۱۴۰۰ شمسی منتشر شد.

مخاطبات می‌توانند برای تهیه این کتاب علاوه بر مراجعه به سایت کتابگاه به نشانی https://b۲n.ir/k۹۰۰۷۴ از طریق ارسال پیام به شماره ۰۹۱۹۷۴۵۹۰۶۳ تقاضای خود را ثبت کنند.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha