جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رسول صادقی رئیس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور

حوزه/ رئیس مؤسسه مطالعات جمعیتی کشور گفت: در سیاست‌های فرزندآوری تنها به زنان می‌پردازیم درحالی‌که باید به مردان هم توجه کافی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، رسول صادقی در نشست علمی که با موضوع خانواده، جمعیت و فرزندآوری که در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزارشد، اظهار داشت: خیلی از زمان‌ها سیاست‌هایی که داریم با تأخیر دنبال و اجرا می‌شود در خصوص جمعیت همواره پویایی بوده و هیچ‌وقت وضعیت جمعیت کشور ثابت نبوده است.

وی ادامه داد: در زمان‌های مختلف نیازمند سیاست‌های پویا هستیم که در برابر تغییرپذیر بودن موضوع جمعیت رفتار خوبی داشته باشیم.

صادقی تاکید کرد: در ابتدای قرن بیستم امید به زندگی ۲۵ سال بوده است، اما در انتهای قرن به ۷۵ سال رسیده است زمانی که امید به زندگی ۲۵ سال بود ۸ درصد مردم پیر می‌شدند اما هم اکنون ۸۰ درصد مردم به سن پیری می‌رسند که نشان می دهد در آینده به سالمندی جمعیت خواهیم رسید.

وی افزود: کاهش باروری در نسبت و حجم جمعیت تأثیر می‌گذارد و در این میان دهه شصتی‌ها با موج سالمندی روبرو خواهند داشت.

استاد دانشگاه تصریح کرد: هم اکنون نیاز به سیاست‌گذاری‌هایی داریم که شکل اجرایی به خود بگیرد تا در یک دهه اخیر بتوانیم به رشد جمعیتی برسیم.

وی ابراز داشت: یکی از عواملی که با آن روبرو هستیم افزایش شدید سن ازدواج است که در برخی از مناطق به ۴۸ درصد می‌رسد.

صادقی تصریح کرد: در برخی از مناطق ما شاهد افزایش مهاجرت مردان هستیم که موجب می‌شود دختران برای ازدواج فرصتی نداشته باشند البته عوامل دیگری مانند بیکاری، گرانی و ... در این زمینه تأثیر فراوانی دارد.

وی ادامه داد: طلاق در کشور رقم بالایی دارد و نکته مهم‌تر این که زنان بعد از طلاق تمایل بسیار کمی برای ازدواج مجدد دارند که نسبت به کشورهای دیگر رقم پایینی دارد که باید اصلاح شود.

کارشناس حوزه خانواده و جمعیت خاطرنشان کرد: در سیاست‌های فرزندآوری تنها به زنان می‌پردازیم درحالی‌که باید به مردان هم توجه کافی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: باید در سیاست‌های حمایت از خانواده مردها را نیز در نظر بگیریم و این را بدانیم که در برخی زمان‌ها مردها تمایلی به افزایش فرزندان ندارند.

صادقی به سیاست جمعیتی ابلاغی اشاره کرد و گفت: باید ببینیم که به چه میزان از این قانون استقبال می‌شود اما در کل گروه‌های مختلف در این قانون دیده شده است.

وی ابراز داشت: سیاست‌های خانواده باید در زمینه خانواده، اقتصاد، مسکن و ... هم جوابگو باشد.

رئیس مؤسسه مطالعات جمعیتی کشور خاطرنشان کرد: نباید خانواده‌ها را شرطی کنیم مثلاً بگوییم این میزان پول را می‌دهیم تا فرزند بیاورید این موضوع شاید هم امکان اجرایی‌شدن در مدت‌زمان طولانی را نداشته باشد و علاوه‌برآن شأن فرزندان را پایین می‌آورد، بلکه باید به دنبال اجرایی‌شدن حمایت‌های غیرمستقیم باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha