شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ مراسم تودیع و معارفه مسئول دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه

حوزه/ برخی معتقدند که محور تحول در حوزه، متن است؛ بنده اما معتقدم، آنچه که محور تحول در حوزه می باشد،در مرتبه اول استاد و بعد متن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام فرهاد عباسی در نشست بررسی برنامه و متون آموزشی دانش صرف که با حضور اساتید صرف که در قم برگزار شد، گفت: این سلسله نشست ها در خصوص نقد و ارتقای کتب و وضعیت آموزشی حوزه مرتبط با متن است که سرآغاز آن با حضور اساتید علم صرف است.

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه با اشاره به این که متن درسی یکی از مهم ترین امور آموزش در حوزه به عنوان محور تحول در حوزه شناخته و معرفی شده است، افزود: بر همین اساس دروس حوزه متن محور و دارای آدابی مبتنی بر این محوریت متن است.
وی با بیان این که متن از جمله مسائل مهم در بحث تحول در حوزه و مطالبه جدی بزرگان نیز است، عنوان کرد: آن قدر بحث متون جدی است که بسیاری از بزرگان حوزوی به ویژه مقام معظم رهبری در مورد آن سالیانی است که مطالباتی درباره  برنامه ریزی در حوزه داشته اند .

حجت الاسلام عباسی گفت: هر چند بنده با توجه به برخی تجربیات خود در عرصه های مختلف اجرایی و آموزشی در حوزه ، معتقدم، آنچه که محور تحول در حوزه است، اولا استاد است و متن در مرتبه پس از آن قرار می گیرد. استاد خوب، بدترین متن را می تواند به بهترین شکل تدریس کند و نواقص آن را بپوشاند و محاسنش را نمایان تر سازد.

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه افزود: ولی با همه این احوالات، محوریت متن در تحول دروس حوزه غیر قابل انکار است و می تواند مسیر رشد علمی را برای طلبه آسان یا سخت کند.

وی با بیان این که برای تدریس متن حتما باید از تکنولوژی های آموزشی جدید بهره گرفت، اضافه کرد: مهمترین اصل در تدریس کتاب متن صرف، کاربردی کردن، توجه به تمرین، مهارت افزایی برای ملکه شدن در ذهن و حفظ متن است.

حجت الاسلام عباسی گفت: بنابراین ما باید به دنبال ارتقای سطح آموزشی و یادگیری طلاب در بحث ادبیات عرب باشیم و در این مسئله خود اساتید صَرف می توانند بهترین راهنما و مشاور در حوزه مباحث این دانش و متون آن باشند.

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه با اشاره به جایگاه متن در حوزه و هم سطح بودن با مراکز علمی و عدم استفاده صحیح از آن افزود: نباید فراموش کنیم که متن ادبیات عرب در پایه های اول تا سوم حوزه، در مواردی هم سطح با مقاطع تحصیلی بالا در مقاطع کارشناسی ارشد و آزمون دکتری دانشگاه ها و مراکز علمی حتی در برخی کشورهای عرب زبان است.

وی بیان داشت: این مسئله وقتی مهم تر می شود که در حوزه علمیه مواجه با سرمایه های انباشته شده، متراکم و یافته هایی بی نظیر از ادبیات توسط اساتید و طلاب هستیم. بسیاری از این نویافته ها و تحلیل های اساتید در دوره تدریس ادبیات یا توسط طلاب در دوره تحصیل‌شان کشف و در گوشه کتاب به صورت حاشیه ضبط می شود.
حجت الاسلام والمسلمین عباسی گفت: از آنجا که حاشیه نویسی در حوزه از دیر باز رواج داشته، لذا اساتید وقتی متن ادبیات را می خوانند و خود را برای تدریس آماده می کنند، در طول سالها تجربه، به مطالب دقیق و بعضا اجتهادی هم می رسند و آن را در گوشه و کنار کتاب خود به صورت حاشیه یاد داشت می کنند. اینها همان سرمایه ادبیاتی انباشته شده، متراکم و یافته ها و تحلیل علمی است که برای احیاء و بهره وری بیشتر از آنها و بیرون کشیدن آنها از کتابخانه های شخصی اساتید و تبدیل آنها به گفتگوی علمی بین اساتید باید تلاش کرد.

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه بیان داشت: ان شاءالله گام هایی با حضور و همراهی اساتید برداشته خواهد شد که از جمله آن شکل گیری گروه های علمی با حضور اساتید مجرب و توانمند در دفتر متون حوزه، ایجاد فرصت های انتقال تجربیات، شکل گیری گفتگوی ادبیاتی و رواج آن و... است. راه اندازی لجنه های علمی و بیان اشکال، نقد و ارائه راهکاری آن، ارائه یافته های علمی مسائلی است که باید بیش از گذشته مورد توجه اساتید صرف و ادبیات حوزه قرار گیرد.

حجت الاسلام عباسی گفت: برای انجام درست این برنامه، به دنبال راه اندازی تالار گفت‌وگویی در موضوعات علمی من جمله صرف در میان اساتید هستیم.
مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه، افزود: این تالار باید همواره دارای یافته های جدید در حوزه ادبیات عرب و صرف باشد که باعث شکوفا شدن بیشتر ادبیات عرب در حوزه خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    3 1
    به نظرات آقایان بسنده نکنید و حتماً به محضر مراجع معظم تقلید مشرّف شوید و ببینید که حضرات آقایان با این کار شما موافق هستند یا خیر. اینکه بخواهید به خوداظهاری اکتفاء کنید و از آخر هم یک جمع بندی ای بکنید کار درستی نیست. ملاک تغییر متون آموزشی نظرات ارزشمند مراجع معظم تقلید است و بس.
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      0 2
      آیا مراجع تقلید کارشناس حوزه آموزش هستند؟
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      2 0
      بله مراجع تقلید هم کارشناس هستند و هم صاحب نظریه و هم صاحب حوزه های علمیه
  • مجید اسماعیل افجه IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    بسمه تعالی با سلام ........من یک طلبه هستم پیشنهاد میکنم از تجربیات دانشگاه امام صادق علیه السلام و دانشگاه علامه طباطبایی استفاده کنید ......حتما رشد خواهید کرد
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      3 0
      بسم الله الرحمن الرحیم من هم یک طلبه هستم. پیشنهاد میکنم اصلا از دانشگاه استفاده نکنید حتما پیشرفت می کنیم
  • جلالی IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 6
    تغییرکتاب صرف که دیگرنظرمراجع عظام رانمیخواهد دانش صرف اموزش داده شود با مثالهای قرانی وحدیثی ومتن امروزی همراه با تمرین