جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 992955
۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
دکتر یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

یوسف نوری به عنوان وزیر آموزش و پرورش از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نمایندگان پس از استماع گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات، سخنان مخالفان و موافقان و همچنین دفاعیات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در نهایت؛ با ۱۹۴ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع از مجموع ۲۶۸ رای ماخوذه به یوسف نوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.

نوری سومین وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت آموزش و پرورش بود که امروز توانست با گذر از پیچ بهارستان به پاستور راه یابد.

پیش از این حسین باغگلی و مسعود فیاضی نتوانسته بودند از مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش رای اعتماد بگیرند.

نوری: سرکردگان سند ۲۰۳۰ جایی در نظام آموزشی ندارند

یوسف نوری در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۷ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه‌های خود گفت: امیدوارم بتوانم در سایه رأی اعتماد شما نمایندگان ملت، حافظی امین برای اعتماد رئیس جمهور و همراهی صدیق برای جامعه بزرگ فرهنگیان کشور باشم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه در پیشگاه خداوند منان به شما نمایندگان محترم ملت ایران ارائه خواهم کرد ذکر برنامه‌های بنده ذیل مرامنامه تربیتی دولت سیزدهم است که خود را متعهد با اجرا و پیگیری آن می‌دانم و معتقدم که باید در قبال عدم رعایت آن پاسخگو باشم.

وی افزود: به فضل الهی، گام دوم انقلاب اسلامی جهشی به سمت تمدن نوین اسلامی خواهد بود و آنچه این جهش را ممکن می‌سازد، پرورشی تمدن‌ساز است؛ نسلی است که نظام مقدس جمهوری اسلامی را به سرمنزل مقصود خواهد رساند.

نوری بیان کرد: اهداف تربیتی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خصوصیات این نسل راذکر کرده است اما ما نیازمند آن هستیم که این اهداف متعالی را از عرش به فرش بیاوریم و تجلی آن بر زمین را به مربیان، متربیان، سیاست‌گذاران و مدیران نشان دهیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: تصور بنده بر این است که تا زمانی که نتوانیم نمونه عینیت یافته انسان تراز انقلاب اسلامی و الگوی محقق شده مکتب تربیتی امام خمینی (ره) را روی نظام تعلیم و تربیت قرار دهیم، هر سیاست آموزشی و برنامه تربیتی نامفهوم و ناتمام خواهد بود.

وی اظهار کرد: ما نیازمند یک الگوی تربیتی هستیم و این الگوی تربیتی را رهبری معظم انقلاب به ما نشان داد که فرمودند سلیمانی عزیز نمونه برجسته‌ای از تربیت شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود. امروز خداوند این الگوی تربیتی را در مقابل دیدگان ما مسئولان آموزش و پرورش قرار داده است که امکان تحقق اهداف تربیتی سند تحولی آموزش و پرورش را باور و معنای عینی آن را مشاهده می‌کنیم.

نوری ادامه داد: شهید سلیمانی تجلی همزمان ایمان مخلصانه، عواطف پاک انسانی، اخلاق اسلامی، عقلانیت و تدبیر، حریت و عدالت‌خواهی، تقوا و مسئولیت‌پذیری و جهاد بی‌وقفه و از مصادیق به حق آیه شریفه محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم بود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش می‌تواند با استفاده از این شاخصه‌ها در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، سیاسی، اعتقادی، اخلاقی، زیستی و هنری، افراد را تربیت کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شهدای علمی ما مانند احمدی روشن، رضایی نژاد و تمامی شهدای هسته ای تربیت یافته مدرسه تربیتی شهید سلیمانی هستند، اگر در آموزش و پرورش توانستیم دانش آموز موحدی تربیت کنیم که حلم و ایثار را با صلح جویی، مقاومت و دفاع از مظلوم و استکبار ستیزی همراه کند هدف اصیل انقلاب اسلامی محقق شده است.

نوری با اشاره به اینکه اگر توانستیم دانش آموزی ولایی تربیت کنیم که حریت و آزادی خواهی را با تبعیت از حق و حقیقت همراه سازد به آموزش و پرورش تراز انقلاب نزدیک شده ایم، ادامه داد: تحقق چنین آموزش و پرورشی دور از دسترس نیست به شرطی که ابتدا و پیش از هر چیزی همه ما معتقد شویم مدرسه باید و می تواند مدرسه تربیتی شهید سلیمانی باشد هرچند که در این مسیر موانعی پیش رو داریم.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه تاکنون آموزش و پرورش را به مسئله ای درون سازمانی تقلیل داده اند باید این نگرش تغییر و به تربیت به عنوان دغدغه و امری ملی نگاه شود، عنوان کرد: در یک نگاه ملی تمام دستگاه ها متولی تربیت انسان هستند و میدان داری آن برعهده وزارت آموزش و پرورش است. اگر تربیت انسان موحد و مجاهد را شاه بیت انقلاب می دانید وزارت آموزش و پرورش را نیز باید در قله کشور قرار دهیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تجربه جهانی نشان می دهد که کشورهای پیشرفته دنیا سرمایه گذاری در آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده اند چرا که نقش موثری در افزایش تولید ملی از طریق ایجاد ارزش افزوده دارد، افزود: اگر به پیشرفت کشور اهمیت می دهیم بدانید که سرمایه آن در آموزش و پرورش فراهم می شود. براساس فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی تربیت ابزار و مسیر توسعه نیست بلکه هدف توسعه است و توسعه باید در خدمت تربیت انسان قرار بگیرد و تمامی برنامه های توسعه ای باید با نگرش تربیتی تدوین شود، به نظر شما اکنون چه میزان از این فلسفه سیاسی فاصله گرفته ایم.

نوری با بیان اینکه زمانی می توانیم آموزش و پرورش را به مدرسه تربیتی شهید سلیمانی تبدیل کنیم که از تشتت و تفرقه بپرهیزیم، تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که لازم است دولت و مجلس برای پشتیبانی مالی آموزش و پرورش به طور جدی تعمل و تدبر کند، اگر آموزش و پرورش را به حال خود رها کنید و پشتیبانی لازم از آن را به عمل نیاورید نمی توان از آموزش و پرورش توقع پیشروی داشت.

وی با اشاره به اینکه امروز برای تحول در نظام آموزشی و بازسازی منزلت و کرامت معلم پیش از همیشه نیازمند همگرایی، همدلی و هم زبانی دولت و مجلس هستیم، ادامه داد: شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان نهاد سیاستگذار و ناظر امر تحول خود نیز نیازمند تحول جدی است و باید به صورت مستمر وضعیت تحول در آموزش و پرورش را رصد کند و مانع انحراف امر تحول شود. اما متاسفانه شاهد بوده ایم طی ۱۰ سال گذشته وظایف محوله به آن برای اجرای سند تحول بسیار کند و در مواردی با سوءتدبیر پیش رفته است.

نوری با بیان اینکه برنامه زیرنظام های سند تحول باید حدودا تا یک سال به سرانجام می رسید اما ۷ سال طول کشید، گفت: اهداف آموزشی دوره های تحصیلی نیز ۷ سال پیش تصویب شد طبق فصل هشتم سند تحول باید پس از ۵ سال مورد بازنگری قرار بگیرند اما نه تنها این موضوع اجرایی نشده بلکه پس از گذشت سال ها تدوین و ترمیم نیز انجام نشده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه از مهم ترین اقداماتی که آن را پیگیری می کنم کارآمدی شورای عالی آموزش و پرورش است، این شورا در مقابل نفوذ سند آموزش ۲۰۳۰ کاملا منفعل عمل کرد و برخی از اعضای آن با این سند همراهی کردند، عنوان کرد: در این تریبون اعلام می کنم سرکردگان سند آموزشی ۲۰۳۰ در ایران به تعداد محدودی هستند جایی در نظام آموزش و پرورش ندارند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند که مدیران جوان باید شانه خود را به زیر بار مسئولیت دهند، برای تحول گرایی در آموزش و پرورش گریزی جز تن دادن به این فراز از بیانیه گام دوم نداریم زیرا شکستن بن بست های موجود نیازمند روحیه ما می توانیم و پرهیز از محافظه کاری است.

نوری وزیر آموزش و پرورش شد

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه ما برای حرکت به سمت جوانگرایی طرح جدیدی برای استفاده از جوانان خلاق به کار خواهیم گرفت، گفت: در طرح ما نیمی از مدیران جوان خواهند بود که شایسته‌گزینی را برمی‌گزینیم و نیمی دیگر مدیران باتجربه و باسابقه که در حوزه تربیت استخوان خرد کرده‌اند همچنین در این مسیر از رشد آسانسوری، قبیله‌گرایی، رانت‌بازی و سیاسی‌کاری نیز جلوگیری خواهیم کرد.

نوری در ادامه با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان پیشران تحول و قلب تپنده آموزش و پرورش و مرکز ثقل نظام فرهنگیان است، عنوان کرد: این دانشگاه باعث تربیت دینی و انقلابی فرهنگیان شده و وظیفه خونرسانی به تمام اجزای سیستم آموزش و پرورش را برعهده دارد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای موارد ضروری پیش‌بینی شده است و ظرفیتی برای جذب نخبگان به عنوان معلم فراهم کرده اما در علم به عنوان اصلی‌ترین راهکار جذب معلمان استفاده شد و جای دانشگاه فرهنگیان را گرفت که این رویکرد باعث شد دانشگاه از وضعیت مطلوب خود فاصله داشته باشد و به تبع آن حیات آموزش و پرورش به واسطه این قلب ضعیف، در خطر قرار گیرد که احیای قلبی آن با تقویت دانشگاه فرهنگیان جزء فوری‌ترین و اصلی‌ترین اقدامات ما خواهد بود.

وی در ادامه با تأکید بر تقویت کمی و کیفی هیأت علمی‌ها به طوری که نسبت استاد به دانشجو به حد استاندارد برسد، عنوان کرد: تأمین زیرساخت‌ها و بازآرایی برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها از ضرورت‌های ارتقاء کیفیت تربیت معلمان برای جبران کمبود نیروی انسانی کنونی در کوتاه مدت است که تدابیری اندیشیده‌ایم.

نوری در ادامه با اشاره به برنامه درسی که با وجود تلاش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی هنوز با وضعیت مورد انتظار فاصله دارد، اظهار کرد: یکسان بودن دروس در تمامی زیست‌بوم‌ها باعث شده به تفاوت‌های فرهنگی توجه نشود که ما قصد داریم به جای تنوع در مدارس به سمت تنوع در استعدادهای فردی دانش‌آموزان حرکت کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با تأکید بر زیباشناختی در حوزه درسی اظهار داشت: آموزش و پرورش هنوز بوی سکولاریسم تربیتی می‌دهد که با غلبه بر رویکرد اثبات‌گرایی، روح توحید در آموزش علوم جاری نیست، همچنین تاریخ به صورت سلسله‌ای تدریس می‌شود نه مجموعه‌ای از اتفاقات عبرت‌آموز که باید آن را مد نظر قرار دهیم.

وی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه هنوز کلاس درس را به عنوان تنها فضای یادگیری منفک از واقعیات زندگی می‌بینیم، عنوان کرد: همه آسیب‌ها با تحول در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی برطرف می‌شود که قصد داریم تزریق نیروهای محقق و خلاق انقلابی را به این سازمان داشته و در نقش و مأموریت آن بازنگری کنیم تا تبدیل تدریجی از متصدی تولید و چاپ به متولی مرجع تنظیم‌گری برنامه‌ریزی درسی در چارچوب راهنمای درسی ملی مصوب، تبدیل شده و باعث کارآمدسازی این سازمان شود.

نوری در ادامه با اشاره به تعطیلی معاونت پرورشی در دوره‌ای، که مجدداً با تأکید رهبری فعال شد، ابراز داشت: با این حال این معاونت دیگر نتوانست به مدار خود بازگشته که از برنامه‌های من این است که با قدرت، امور تربیتی را به کمک کارشناسان و نیروهای فعال تربیتی به دوران اوج خود برسانم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از موارد بسیار مهم در آموزش و پرورش برقراری نظام عدالت تربیتی است، به صورتی که این نظام با کیفیت بالا در خدمت همگان در مناطق مختلف کشور قرار گیرد.

فقط ۶۰ درصد دانش آموزان به سامانه شاد دسترسی دارند

نوری افزود: چنانچه مورد اعتماد شما نمایندگان قرار گیرد، یکی از مهمترین اقداماتی که در این راستا انجام خواهم داد، درخصوص سامانه شاد خواهد بود، در شرایط فعلی فقط ۶۰ درصد از دانش آموزان در سامانه شاد فعال بوده و تعداد بسیاری از این سامانه بازمانده اند، لذا این فاصله باید هر چه سریعتر جبران شود.

وی یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در راستای تحقق عدالت تربیتی را استفاده از فضای مجازی به عنوان بازوی کمکی آموزش حضوری دانست و تصریح کرد: از آنجا که آمار پایه برنامه ریزی ما در کشور است، آمار را مبنای اقدامات خود قرار خواهیم داد تفاوت ها برای تصمیم گیری پیش روی ما باشد، این اقدام نیز در راستای تحقق عدالت تربیتی است.

ایجاد قرارگاه جهادی در وزارت آموزش و پرورش

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، چهارمین برنامه خود برای اجرای عدالت تربیتی را ایجاد قرارگاه جهادی در وزارت آموزش و پرورش برشمرد و گفت: این قرارگاه برای تقویت آموزش در مناطق محروم و دورافتاده خواهد بود.

وی نظارت بر مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی را یکی دیگر از برنامه های خود در آموزش و پرورش برشمرد و تصریح کرد: تمام منافذ تعارض منافع در آموزش و پرورش را خواهیم بست، از جمله این اقدامات تعارض منافع در حوزه چاپ و نشر کتب درسی است. هیچ یک از مدیران آموزش و پرورش حق ندارند خود یا وابستگان نزدیک به خود مدرسه غیردولتی داشته باشند.

نوری بکارگیری ظرفیت های عظیم مردمی را یکی دیگر از برنامه های خود در این وزارتخانه برشمرد و گفت: خیریه ها و موقوفات نقش مهمی در اداره آموزش و پرورش دارند اما به خوبی از ظرفیت آنها استفاده نشده است، لذا فعال سازی تشکل ها و دغدغه مندان امر آموزش و تربیت یکی از برنامه های مهم ما است که احیای شوراهای آموزش و پرورش استانی با حضور نخبگان در همین راستا است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: سهم این وزارتخانه متناسب با سند تحول بنیادین باید در سرانه ها افزایش یابد و باید برای افزایش حقوق و مزایای معلمان اقدام شود. یکی دیگر از اقدامات لازم استفاده از ظرفیت های بیمه ای برای تحت پوشش قرار گرفتن کارکنان و معلمان در آموزش و پرورش است، این اقدام از طریق تجمیع بیمه های موجود در آموزش و پرورش محقق خواهد شد.

وی فسادزدایی از صندوق ذخیره فرهنگیان را نیز یکی از برنامه های خود در آموزش و پرورش دانست و گفت: اصلاح اساسنامه و اصلاح نحوه بازپرداخت سهم اعضا و برقراری حق انتفاع از طریق خود اعضا و شرکت های تابع صندوق و همچنین حضور در بازار سرمایه از برنامه های ما برای اصلاح صندوق خواهد بود. همچنین اجازه نخواهیم داد این صندوق با رویکردهای سیاسی دستخوش حوادث ناگواری شود.

نوری گفت: اکنون تصویر واقعی از وضعیت نظام آموزشی به ویژه در مدارس در دسترس نیست و به جز آزمون های نهایی به منبع دیگری برای ارزیابی به دانش آموزان نمی توان مراجعه کرد؛ این موضوع نشان می دهد که چشم حاکمیت نسبت به کیفیت نظام تعلیم و تربیت کم سو است و امکان قضاوت و ارزیابی دقیق از آن سلب شده است.

وی ادامه داد: مرکز سنجش آموزش و پرورش باید به نحوی باز طراحی شود که بگوید یک مدرسه در طی ۳ سال گذشته در بعد کمی یا کیفی سیر سعودی یا نزولی داشته است. این مرکز باید به چشم بینای وزارتخانه تبدیل شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خصوص منزلت معلمان، تصریح کرد: ارتقاء منزلت و معیشت معلمان کمترین اقدامی است که باید برای ارتقای آن قدم برداشت؛ اعتماد به معلم و واسپاری برخی اختیارات به او و تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله با محوریت معلم و تعامل با هنرمندان و صدا و سیما برای تولید آثار هنری در خصوص منزلت معلم از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.

نوری گفت: اگر می خواهیم این بار را به سرمنزل مقصود برسانیم سه راه بیشتر وجود ندارد؛ هر سه راه این است که معلمان را دریابیم؛ البته برخی می گویند راه چهارمی وجود دارد که باید معلم را در حد اعلای خود دریابیم.

وی در پایان ضمن تقدیر از نمایندگان مجلس در راستای برگزاری جلسات کارشناسی در راستای بررسی برنامه های این وزارتخانه خاطرنشان کرد: امیدوارم عزم ملی برای نجات آموزش و پرورش به عنوان مظهر قدرت و نماد توان راهبردی جمهوری اسلامی و بستر تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد و بتوانیم با هم افزایی و انسجام فکری و عملی این مجموعه را از چنبره تنگ نظری و بی تفاوتی رها سازیم./

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha