پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دکتر مسعودیان راد

حوزه/کمیته امداد علی رغم تمام تلاشش که در حوزه فقرزدایی داشته، به تنهایی نمی تواند به جنگ فقر رفته بر این جریان غلبه پیدا کند. باید همت عمومی و عزم همگانی توامان با حمایت های مراکز دینی و مراجع علمی و فکری به عنوان پشتوانه ها و مبانی نظری امداد و امدادگری دنبال شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،دکتر مسعودیان راد پیش از ظهر امروز در نشستی با اصحاب رسانه در قم ، خبرنگاران و روزنامه نگاران را سرداران قلم دانست و ابراز داشت: خادمی در سایه سار الطاف کریمه اهل بیت(علیهم السلام) حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) افتخاری بزرگ است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به فرازهایی از آیات الهی بر اهمیت توجه به چهره فرهنگی و دینی تاکید کرد و ابراز داشت: کلمه طیبه در سایه سار انقلاب به درخت تنومندی تبدیل شده است، که ریشه ای استوار داشته، برکاتش همه مستضعفین را در بر گرفته بارقه های امیدی در میان همه محرومین عالم ایجاد نموده است.

وی، خدمت به محروم و فقرزدایی از چهره استان قم را وظیفه ای دینی و افتخاری بزرگ دانست و اذعان داشت: با کمک رسانه ها و اهمیت نقش اطلاع رسانی می توان در توسعه توانمندی خانواده و فرهنگ سازی دینی نقش بسزایی را رقم زد.

مسعودیان، فقر را از موانع توسعه و پیشرفت اجتماعی دانست و اذعان داشت: حکومت و نظام اسلامی وظیفه دارد تا در جهت ریشه کنی، وقف تمام توان خود را در این مسیر به کار گیرد.

وی، به دایره انواع فقر در جوامع انسانی اشاره کرد و ابراز داشت: فعالان فقرزدا پیش از ورود، باید تفقهی در این حوزه داشته، مجتهد و متخصص این حوزه باشند؛ چرا که در گذشته مشکلات مالی و معیشتی مهمترین و تنها بستر فقرآفرین بود، در حالی که امروز با پدیده ای مواجه هستیم که ناهنجاری های فراوانی را ایجاد نموده، در سایه سار مهاجرت های نامتوازن و سایش های فرهنگی ناهنجاریهای اجتماعی شکل می گیرد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره)، فقر شهری، فقر زنانه، جوانی فقر را از جمله عرصه های نوین فقر در کشور عنوان کرد و یادآور شد: ناکارآمدی های اقتصادی درون خانوادگی و مواردی چون عدم تفاهم و آسیب های جدید اجتماعی، پدیده طلاق را گسترش داده، نیاز به امدادرسانی را دو چندان نموده است.

وی، با بیان این که کمیته امداد وارث رخدادهایی ه باد به درستی درمان شود، خاطرنشان کرد: اگر امروز نسبت به شکل جدید فقر تدبیر درستی را در پیش نگرفته اقدام عاجلی را رقم نزنیم، فقر اجتماعی به کفر در باورها و اعتقادات منجر خواهد شد.

مسعودیان، با تاکید بر این که استان قم، استانی فرهنگی و مهد علم و فقاهت و شالوده فرهنگ و مبانی اعتقادی و ام القرای جهان اسلام است، اذعان داشت: ورود به حوزه فقر و فقرزدایی، باید با رویکرد فرهنگی دنبال شود؛ باید با نگاه فرهنگی پشتوانه قوی را در حوزه های فکری ایجادکرد، قم به عنوان طراح و الگو ساز فقرزدایی جامع، باید به مباحث مشکلات روز جامعه توجه ویژه ای داشته باشد.

وی، تصریح کرد: دشمنان سفره مردم را هدف قرار داده باید عزم عمومی در عرصه فقرزدایی رقم بخورد، چرا که کمیته امداد علی رغم تمام تلاشش که در حوزه فقرزدایی داشته، به تنهایی نمی تواند به جنگ فقر رفته بر این جریان غلبه پیدا کند. باید همت عمومی و عزم همگانی توامان با حمایت های مراکز دینی و مراجع علمی و فکری به عنوان پشتوانه ها و مبانی نظری امداد و امدادگری دنبال شود.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره)، با اشاره به این که مددکار غربی با مددکاری اسلامی بسیار متفاوت بوده، تنها نگاهی مادی و شکمی به مقوله فقر دارد، اظهار داشت: نگاه دینی نسبت به انسان آخرت گرا و کرامتی است، که در کنار برآورده سازی نیازهای مادی، ارتقاء بعد معرفتی را مهم بر می شمرد، در اندیشه دینی انسان کمک کننده خادم و کمک گیرنده به عنوان ولی نعمت معرفی می شود.

وی، توانمندسازی را هدف میان امدادگری دینی دانست و با تاکید بر این که انسان سازی مهمترین هدف در امدادگری دینی است، خاطرنشان کرد: باید سیاست های فقر ستیز که در روایات اسلامی نیز بدان اشاره شده، باید جایگزین سیاست های فقرنوازی و سیاست کرامتی جایگزین سیاست های حمایتی شود.

مسعودیان، ارتباط افراد برخوردار با افراد کم برخوردار و مردمی کردن فقر زدایی را مهمترین رسالت کمیته امداد امام خمینی(ره) دانست و اظهار داشت: مراکز نیکوکاری به عنوان راهبرد مهم کمیته امداد و نکته ای کلیدی و تحولی باید در عرصه توسعه کمی و کیفی حمایت های ویژه ای از آنها صورت گیرد.

وی، با تاکید بر این که فقرا نیازمند صدقه نیستند، اظهار داشت: فقرا نیازمند فرصتی هستند تا با بهره گیری از شیوه های نوین کارآفرینی و درآمدزایی به کارآفرینان نخبه و برتر کشور تبدیل شوند؛ نباید به گونه ای مدیریت کنیم که جامعه فقرا به افراد مصرف کنده تبدیل شوند.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به فرازهایی از آیات الهی، ظرفیت مساجد در خدمت رسانی، بر اهمیت راه اندازی پایگاه های خدمت رسانی تاکید کرد و ابراز داشت: خدمت رسانی برای عامه مردم جلوه‌ای از مقدس بودن مساجد، امام مسجد، باید در کنار هدایتگری، رسیدگی و برطرف‌سازی نیازها و مشکلات خانواده و محله را در دستور کار خود قرار دهد.

وی، با تاکید بر این که نیاز است تا با سیاست های علمی متقن، همدلی و دستگیری را به مرز فقرزدایی و آستانه ورود افرادی به فقر سوق دهیم، خاطرنشان کرد: با بکارگیری سیاست ها و با نگاهی نوین به حوزه فقر، افزایش توانایی های مالی و فکری، مستمندان را از چاله فقر خارج و دستگیری را در همان بزنگاه و خط فقر دنبال نماییم.

مسعودیان، در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت توجه به ظرفیت خیرین در حوزه فقرزدایی اشاره کرد و ابراز داشت: نیاز است تا فرهنگ فقر پذیری حذف و نگاه فقرزدایی در میان مستمندان حاکم شود. فقرا گنجینه هایی از استعدادها هستند؛ لذا باید نگاه عاطفی صرف را به نگاه منطقی تبدیل و با زمینه سازی تلاش و همت بنیه کسب و کار اقتصادی خانواده ها را تقویت نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha