جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ابوالفضل ظهره وند

حوزه/ ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس امور بین‌الملل در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، شرایط ایران در آغاز مذاکرات وین را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ابوالفضل ظهره‌وند در برنامه «سلام تهران» با اشاره به آغاز مذاکرات ایران با گروه ۴+۱ از امروز (دوشنبه ۸ آذر) در وین اتریش، گفت: با توجه به تبلیغات منفی طرف مقابل علیه کشورمان مبنی بر اینکه ایران تمایلی به احیای برجام ندارد و زمان می‌خرد تا ظرفیت‌های هسته‌ای خود را برای تولید بمب تکمیل کند، ترکیب هیأت ایرانی حاضر در وین آنها را غافلگیر کرد.

سفیر سابق ایران در ایتالیا با اشاره به تجربه مشابه خود در مذاکرات استانبول، تصریح کرد: آن زمان در استانبول هم می‌گفتند که شما در کار جدی نیستید، اما وقتی ایران برنامه اجرایی را روی میز مذاکره گذاشت، دیگر حرفی برای گفتن نداشتند. هیأت ایرانی حاضر در مذاکرات امروز هم نشان می‌دهد که ایران دنبال وقت‌کشی نبوده چرا که این هیأت متشکل از ۴۰ نفر از افراد با تجربه از بخش‌های مختلف است که قدرت هرگونه تصمیم گیری دارند.

این دیپلمات ایرانی با بیان اینکه مذاکرات امروز اتفاق جدیدی نیست و باید آن را احیای برجام دانست، افزود: در این مذاکرات بحث تعهدات و تکالیف مطرح است. ایران به طرف مقابل می‌گوید که به تعهدات خود برگردند زیرا لطمات بسیاری در پی عمل نکردن آنها به تعهداتشان متوجه کشور ما شده است.
ایران باید مکانیزمی تعریف کند که براساس آن، هر توافق طرف مقابل بر سر رفع تحریم، قابل راستی‌آزمایی باشد.

ظهره‌وند با بیان اینکه آمریکا از میز مذاکره خارج شده است، گفت: طرف مقابل ما در میز مذاکره ۴+۱ است که امضاکنندگان برجام بودند. در حال حاضر ما با آمریکا رابطه اقتصادی نداریم و این مذاکرات برای رفع تحریم‌های ثانویه است. برجام توسط شورای اروپا که قرار بود بخشی از تحریم‌های ایران را لغو کند هم امضا شده است.

سفیر سابق ایران در افغانستان و ایتالیا با بیان اینکه اگر بنا باشد شرایط را به قبل از خارج شدن ترامپ بازگردانیم، آن وقت یکی دیگر از کشورهای طرف مقابل آمریکاست. ۴+۱ از یک طرف با ما و از طرف دیگر با آمریکا در ارتباط است. ۴+۱ می‌تواند فشار اعمال کند تا آمریکا به تعهداتش برگردد.

این کارشناس امور بین‌الملل با بیان اینکه بازگشت آمریکا به برجام به اراده ایران بستگی دارد، تأکید کرد: اگر آمریکا بدون تعهد به برجام برگردد، اوضاع قبلی همچنان ادامه خواهد داشت. برجام باید با نگاه ملی دیده شود اما تاکنون نگاه جناحی بر نگاه ملی غلبه داشته است.

وی با اشاره به میزان خسارت تحریم‌ها به ایران از زمان ترامپ تاکنون که تا ۲۰۰ میلیارد دلار هم برآورد شده است، افزود: آنچه ما به عنوان تکلیف انجام دادیم با استفاده از ظرفیت و قابلیت‌های ملی بوده است و حالا به جای اینکه آنها خود را مورد بازخواست قرار دهند ما را زیر سؤال می‌برند.
ظهره‌وند با اشاره به خالی بودن دست آمریکایی‌ها، مذاکرات وین را خوشبینانه ارزیابی کرد.

این کارشناس امور بین‌الملل در ادامه با اشاره به برگزاری پانزدهمین اجلاس اکو که رئیس جمهور ایران هم در آن حضور داشت، گفت: اکو یک سازمان اقتصادی است که چند دهه از عمر آن می‌گذرد. به دلیل عدم وجود اراده لازم در ایران تاکنون، اکو تراز خود را نشان نداده اما در دولت سیزدهم این اراده شکل گرفته است. گام دوم هم سوآپ گاز بود که ما می‌توانیم از ترکمنستان گاز بگیریم و به آذربایجان منتقل کنیم.

ظهره‌وند با بیان اینکه ایران با کشورهای همسایه اقتصاد مکمل دارد، خاطر نشان کرد: کشور ما گاز و کشور پاکستان برنج دارد که این تعامل‌ها می‌تواند بدون دخالت دلار ادامه داشته باشد. ترکیه هم با وجود عضویت در اتحادیه اروپا با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند در صورتی که تعامل با ایران می‌تواند این فشار را کم کند.

گفتنی است: برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha