جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ آیین رونمایی از آثار اجتهادی و تخصصی دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه/ حجت الاسلام اثنی عشری

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین اثناعشری: تحول اجتهادی در حوزه به وقوع پیوسته و آن را به خارج مرزهای جمهوری اسلامی خواهیم برد؛ تضمین می‌کنیم که موضوع شناسی دقیق و به‌روزی خواهیم داشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین اثنی عشری مدیر دفتر فقه معاصر در مراسم رونمایی از آثار این دفتر که امروز در مرکز مدیریت حوزه برگزار شد، گفت: با تقدیر از همراهی دفتر مقام معظم رهبری (دام ظله العالی)، شورای عالی و مدیر محترم و مسئولان ستادی و صفی حوزه‌های علمیه در سه بخش به ارائه گزارش پرداخت:

یکم: دستاوردهای دفتر فقه معاصر

دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه که از حضور حضرات آیات شب زنده دار، شهیدی، قائنی، علی عندلیبی، سید محمد علی مدرسی بهره می‌برد در مدت پنج سال فعالیت، دستاوردهای زیر را به جامعه علمی کشور تقدیم نموده است.

۱) تدوین کتاب «الفائق فی الاصول»، «الرائد فی الاصول»، «شرح الفائق فی الاصول» مجموعا در ۵ مجلد در موضوعات مورد نیاز در فقه معاصر و بسترسازی مناسب برای تدریس این کتب در حوزه های علمیه که بیش از ۲۴۰ کرسی درس الفائق با حضور بیش از ۵ هزار نفر از طلاب سراسر کشور تا کنون برگزار شده است.

۲) تالیف کتاب شخص حقوقی در بررسی احکام فقهی این موضوع پیچیده معاصر با همکاری جمعی از حقوق‌دانان.

۳) تشکیل ۸ گروه علمی با همکاری اساتید دانشگاهی در موضوعات اقتصاد، حقوق اساسی، حقوق بشر،آیین دادرسی، فضای مجازی، هوش مصنوعی و رمزارزها و همکاری با مجتهدین حوزوی و راه‌اندازی دروس خارج فقه معاصر در موضوعات رمزارزها، پول، بورس و بازار سرمایه، حقوق قضایی، فقه تقنین، شخص حقوقی و تدوین و چاپ ۹ جلد کتاب حاصل از دروس فقه معاصر.

۴) بسترسازی برای تسهیل و ترغیب طلاب و اساتید به دروس خارج فقه معاصر با همکاری بخش های مدیریتی و آموزش حوزه؛ نتیجه این هم‌افزایی این شد که در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ـ ۱۴۰۱ موضوع فقه معاصر بیشترین تعداد طلبه و کرسی درس خارج را در مقایسه با سایر ابواب فقهی به خود اختصاص داد؛ ۵۰ کرسی درس که بیش از ۳۴۰۰ نفر (نزدیک به ۵۰ درصد طلاب دروس خارج) از طلاب در این دروس شرکت دارند که آماری کم‌نظیر در تاریخ حوزه‌های علمیه می‌باشد.

۵) اعلام بیش از ۲۰۰ موضوع برای پایان نامه های سطح ۳ و ۴ ناظر به موضوعات تدریس شده، با معرفی منابع قابل دسترس.

۶) تدوین ۴ کتاب در موضوعات «اس دی آر، اولین پول بین المللی»، «جنبه‌های حقوقی پول» و «اخلاق هوش مصنوعی». این کتب در اختیار اساتید حوزوی قرار خواهد گرفت و همان‌طور که مرحوم کاشف الغطاء تحریر المجله را تالیف کرد، همراه با نقد علمی منتشر و به‌عنوان کتابی مناسب تدریس در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها معرفی خواهد گشت.

۷) تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای نقد و بررسی اسناد و قوانین بین‌المللی و داخلی. تدوین یک جلد کتاب در نقد پیش‌نویس توصیه‌نامه اخلاق هوش مصنوعی که توسط سازمان یونسکو پیشنهاد شده بود. این نقد با کمک متخصصین فقهی، اخلاقی، فلسفی و حقوقی تدوین و در اختیار تیم مذاکره‌کننده ایران در یونسکو قرار گرفت و در آینده در قالب دو جلد نقد جامع منتشر خواهد گشت.

۸) تشکیل و بهره‌برداری از زنجیره «اجتهاد تا دانشگاه» برای تبدیل تولیدات علمی فقهای حوزه‌های علمیه به مقالات قابل فهم در ادبیات دانشگاهی و نشر در محافل تخصصی مربوطه. که با پذیرش اولین مقاله در موضوع رمزارزها در مجله پولی و بانکی پژوهشکده بانک مرکزی این زنجیره حوزوی ـ دانشگاهی به ثمر نشست.

دوم: برنامه‌های آینده دفتر فقه معاصر

حجت الاسلام اثناعشری در تبیین برنامه‌های یکساله دفتر فقه معاصر به برنامه‌های زیر اشاره نمودند:

۱) راه‌اندازی ۸ درس تمهیدی فقه معاصر در ۱۹ عنوان کتب اجتهادی در موضوعات معاصر که توسط فقهای معاصر تالیف گشته است. مانند کتاب البنک اللاربوی، اقتصادنا، بحوث فقهیه شیخ حسین حلی و...

۲) تلاش در جهت ارتقای جایگاه فعالیت‌های پژوهشی و هم‌ترازی آن با فعالیت‌های آموزشی به عنوان اقدامی ضروری در جهت توسعه علمی حوزه‌های علمیه

۳) تصویب آیین نامه‌های مهم ملی برای تسهیل و حمایت از همکاری اساتید تراز اول دانشگاهی با حوزه‌های علمیه در جهت آشنایی حرفه‌ای و به‌روز با موضوعات تخصصی

۴) تدوین جلد دوم و سوم کتب فقه بورس و اوراق بهادار؛ استاد علی عندلیبی

۵) تدوین جلد دوم فقه پزشکی؛ استاد محمد قائنی

۶) تدوین جلد دوم فقه پول؛ استاد محمد تقی شهیدی

۷) تدوین ۲ جلد کتاب فقه تعلیم و تربیت؛ استاد علیرضا اعرافی

۸) تدوین کتاب فقه تقنین؛ استاد سید محمد علی مدرسی

۹) راه اندازی درس خارج «فقه هوش مصنوعی» و «فقه ورزش» و «فقه داده» در کنار استمرار پشتیبانی علمی از سایر دروس خارج فقه معاصر

۱۰) انتشار نهایی کتاب الشخص الاعتباری و قرار گرفتن آن در برنامه آموزشی حوزه های علمیه

۱۱) آغاز تحقیقات و تیم سازی علمی اجتهادی ـ کارشناسی در موضوع مکتب اقتصادی اسلام و حرکت به سمت تولید نظریات اقتصادی اسلام

۱۲) چاپ ۹ جلد کتاب دانش شناسی برای تدریس در حوزه و دانشگاه، که ثمره تلاش های تالیفی، ترجمه‌ای تیم­های تحقیقاتی و در راستای شناسایی آخرین نظریات علمی حوزه های مختلف دانشی می‌باشد:

· کتاب سرمایه گذاری خطرپذیر و بررسی فقهی جدیدترین قراردادهای بین‌المللی حوزه استارت آپ‌ها

· کتاب جنبه های حقوقی پول؛ نقد نظریات رایج

· کتاب اخلاق هوش مصنوعی؛ نقد نظریات رایج

· کتاب ماهیت قانون نقد آن در حقوق مدرن

· ۵ جلد کتاب در تبیین و نقد نظریه تفکیک قوا

۱۳) چاپ یا اخذ پذیرش ۱۰ مقاله فقه معاصر برگرفته از دروس خارج فقه معاصر با همکاری فضلای حوزوی

۱۴) ضبط وپخش برنامه «میز اجتهاد»: مباحثه علمی فقهای حوزه‌های علمیه در نظریات فقهی ـ اصولی برای اولین بار

۱۵) راه اندازی سایت سه زبانه دفتر فقه معاصر

ایشان در تبیین برنامه پنجساله دوم دفتر فقه معاصر؛ به حضور ۷۰ درصدی طلاب در دروس خارج فقه معاصر و افزایش ۱۵ درصدی این دروس و ورود نظریات اجتهادی حوزه های علمیه در عرصه بین المللی و تاثیرگذاری بر ادبیات دانش، اشاره نمودند.

سوم: راهبرد دفتر فقه معاصر

حجت الاسلام اثناعشری در بخش پایانی سخنان خود به تبیین ویژگی‌های خاص دفتر فقه معاصر که در موفقیت آن سهیم بوده است، پرداخت. مهمترین این ویژگی‌ها عبارت بودند از:

۱)  کار گروهی حرفه‌ای و استفاده از همه ظرفیت‌های مراکز علمی و محققین حوزوی و دانشگاهی با بهره‌گیری حداکثری از فضای مجازی

۲) تخصص گرایی فارغ از اختلافات در منهج علمی، سیاسی و اجتماعی

۳) مدیریت منابع شناور: استفاده حداکثری از توانمندی موجود و جلوگیری از تامین نیرو و منابع اختصاصی

۴) مدیریت نیروی زمان‌دار: پرهیز از توسعه نیروی انسانی پیش از تثبیت نیاز و بیش از مدت نیاز

۵) مدیریت اوقات خرد

۶) تیم سازی مولد

ریسک پذیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیرسرداری IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    خدا قوت . بسیار عالی . هر چند خیلی دیر . امیدواریم نظریات حاصله با بهره گیری از روش های علمي بویژه در بعد اقتصادی به استقرار عدالت و نفی عوامل پدید آورنده فاصله طبقاتی و در بعد حقوقی به عدالت در قضاوت با حذف رانت و تسهیل در فرایند صدور حکم و در بعد اجتماعی به احترام به آزادی بیان بعنوان بخشی از معضلات بزرگ و بیماری‌های خطرناک مبتلابه جامعه اسلامی برای تضمین حقوق مردم در برابر حکومت و کاهش فاصله مردم با نظام اسلامی کمک کند .
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    از افراد متعدد سخن به میان آمده و موضوعات گوناگون مطرح شده اما اشاره‌ای به تلاش ده-دوازده‌ساله استاد ما آیت‌الله محسن اراکی در نظریه‌پردازی «فقه نظام» نشده! بزرگترین موسوعه شیعی فقه نظام اقتصادی و فقه نظام سیاسی توسط ایشان کلید خورده، فقه نظام بانکی، فقه عمران شهری و.. اینها فقه معاصر نیستند؟