پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
زاینده رود

حوزه/حجت الاسلام صادق زاده گفت: کشاورز به دنبال حق خود بوده، هست و خواهد بود و به توکل بر خدا و همکاری با دولت نگاه دارد، ولی ارتباطی با افرادی که مقاصد دیگر را دنبال می کنند،البته درجه اول باید شاهد تغییر رویکرد فکری و اجرایی وزارت نیرو و مسئولان باشیم.

حجت الاسلام حمید رضا صادق زاده، نویسنده کتاب «زاینده رود من کو؟» و مشاور صنف کشاورزان شرق اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، اظهار کرد: از دیر زمان تاکنون مسئله زاینده رود برای مردم اصفهان خصوصا کشاورزان اهمیت فراوانی داشت واز سال ۱۳۷۹که برای اولین بارخشکی زاینده رود پدید آمد، ولی پس از آن هرسال این خشک شدن رودخانه با زمان بیشتر صورت گرفت و آرام آرام به سمت خشک بودن تقریبا دائمی آن در در امسال منتج شد.

بیشتر بخوانید:

اساتید حوزه اصفهان پیگیر حق‌آبه کشاورزان | فرماندار اصفهان: مطالبه کشاورزان اصفهانی قانونی است

وی بیان کرد: براین اساس نگرانی ها و اعتراض ها خاصه کشاورزان اصفهانی بیشتر شد و در دهه ۹۰این خشکی زاینده رود با مسائل حاد، برخوردها و تنش هایی همراه شد که البته موج اعتراضات مردم اصفهان با پدید آمدن فاجعه فرو نشست زمین در سطح شهر دوچندان نمود تا جایی که اعتراض های اخیر که منجر به تجمع و تحصن پل خواجو شد.

وی در توضیح کلیپها، سخنرانی ها و تحلیل هایی که در فضای مجازی و از طریق شبکه های بیگانه توزیع شده گفت: از آنجایی که حقیر از نزدیک شاهد مباحث در دوره های مختلف از دولتها ومردم پیرامون خشکی زاینده رود بوده ام و در دوره اخیر اعتراضات هم مباحث مطالبات کشاورزان شرق اصفهان هم پیگیری میکردم، ذکر چند نکته لازم است.

حجت الاسلام صادق زاده اظهار کرد: مردم اصفهان دوستی و علاقمندی خود را به تمام ایرانیان خصوص مردم شریف چهارمحال و بختیاری و خوزستان نشان داده است و به دنبال حق آبه و زاینده رود که نماد تمدن ایران از سراب تا پایاب که همان تالاب گاوخونی است بوده و ضمنا مسئله اصلی و مهم این است که حق کشاورزان اصفهانی حق آبه دار که قانون و شرع مهر تایید برآن زده است، ضایع شده و در اثر کم توجه ای مدیران درگذشته این حق به یغما رفته است، البته دراین خصوص حق آبه محیط زیست هم پرداخت نشده است.

وی در توضیح نکته دوم خاطرنشان کرد: فاجعه فرو نشست زمین در اصفهان، یک حادثه کوچک نیست و تنها راه حل آن بر اساس گواه کارشناسان احیای دائمی زاینده رود است.

مشاور صنف کشاورزان در شرح اینکه چه شد کشاورزان تحصن کردند، عنوان کرد: متاسفانه رویکرد گذشته وزارت نیرو و خیلی از مسولان آب منطقه ای تاکنون بی اعتنایی به این نگرانی هاست و هیچ راهکار اساسی برای برون رفت از این فاجعه زیست محیطی، کشاورزی و اجتماعی ندارند و توجهی به طرح ها، مصوبات، پیگیری ها و نظرات و تذکرات دلسوزانه معتمدین و مسولان نداشته و اگر اقدامی بوده پیگیری روزمرگی ها ست.

وی ادامه داد: حاصل دادن مجوزهای زیاد برای احداث چاه و برداشت های بی رویه و عدم بکارگیری از پتانسیل مردم خصوص کشاورزان و فعالان محیط زیست در نظارت و جلوگیری قانونی از برداشت ها این اعتراضات و تحصن ها شده است.

حجت الاسلام صادق زاده اظهار کرد: در درجه اول باید شاهد تغییر رویکرد فکری و اجرایی این مرکز مهم (وزارت نیرو وشرکت آب منطقه ای) و اداره کل محیط زیست باشیم و یک کار جهادی با کمک مردم انجام شود تا به نتیجه برسد.

زاینده رود من کو؟ | وزارت نیرو مطالبات کشاورزان را ببیند | فرو نشست زمین در اصفهان

وی در خصوص حوادث اخیر، تصریح کرد: به هر جهت، کشاورز به دنبال حق خود بوده، هست وخواهد و به پتانسیل خود و توکل برخدا و همکاری با دولت نگاه دارد، ولی ارتباطی با افرادی که مقاصد دیگر را دنبال می کنند، نداشته و ندارد و به زیبایی روز ۲۸ آبان ماه که حماسه عظیم مردم پاک و زلال اصفهان به حمایت از کشاورزان و مطالبه زاینده رود پدید آمد، مدیریت کردند و دست در دست بسیج و عوامل انتظامی و اطلاعات با بهره گیری از پتانسیل مردم بی نظیر و بی بدیل مطالبه گریی نمودند و سبک امربه معروف اسلامی ایرانی را به جامعه جهانی نشان دادند که باید از این حماسه و این اتحاد...تقدیر کرد.

مشاور صنف کشاورزان شرق اصفهان خاطرنشان کرد: از محاسن خوب در ادامه این کار رفتار شایسته و مخلصانه استاندار اصفهان بود که در جلسات مکرر براین موضوع مهم پافشاری داشته ونه از سر شغل که از سرانگیزه و دغدغه پیگیر رفع مشکل بوده و هست ونتیجه اش مصوبات صادر شده با تفاهم صنف کشاورزی و شورای میرابها و آب بران بود که یقینا باب ارتباط مردم و دولت گشوده شد که باید حفظ و در اجرا قویا انجام شود.

وی ابراز کرد: الان زمان اعتماد کردن به همدیگر است و گرچه مدیران گذشته اعتماد را کم رنگ کرده اند، اما امید به خدا کار توسط افراد با خدا، دل را زنده می کند وآنان که دلشان برای زاینده رود و کشاورز می سوزد، بجای آتش به دل زدن، کمک کنند که این مشکل مرتفع شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • موحدی IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    35 0
    وقتی آبی نیست ،حقابه رو چطور بدهند امان از روزی که خبرگزاری حوزه که باید قدرت تعقل مردم را بالا ببرد در عوام زدگی گرفتار بشود .