چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام رضا نوروزی

حوزه/ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم تصریح کرد: حقیقتاً اهتمام در راستای جهاد تبیین، حرکت در مسیر انبیاء و اولیای الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین رضا نوروزی در گفت و گو با خبرنگار  حوزه  با بیان این که اساساً یکی از مهم ترین وظایف امروز ما، تلاش مستمر در جهت تبیین حقایق برای آحاد جامعه به خصوص در حوزه معارف و آموزه های دینی است، اظهار داشت: بی شک تبیین معارف دینی و پاسخ به شبهات، حرکت در مسیر انجام رسالت انبیای الهی است و مهم این است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، در جهاد تبیینی ما به شیوه ای مؤثر و هنرمندانه عمل کنیم.

وی افزود: در ادامه مسیر انبیا و اوصیا و اولیای الهی، اینک علما و بزرگان در این جهت تلاش می کنند و حقیقتاً مجاهدت علمی و فکری و فرهنگی آن ها در این زمینه الگوی بسیار ارزنده ای فراروی ماست.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه قم همچنین بیان داشت: بر این اساس و به منظور دفاع از انقلاب اسلامی که جوهره آن حرکت در مسیر تعالیم انبیا و اولیای الهی و بزرگان دین بوده، ما باید با دغدغه مندی و احساس مسئولیت بالا به دنبال تبیین حقایق در جامعه باشیم.

وی با اشاره به این که جهاد تبیینی باید هم در حوزه معارف دینی و اعتقادی، هم حوزه سبک زندگی و هم مباحث روز جامعه صورت بگیرد، گفت: با توجه به اصول مهمی چون جامعه شناسی، دشمن شناسی، مخاطب شناسی و ... باید ناظر به زمانه و اقتضائات خاص آن در این راستا کوشید و از سختی ها و مشکلات آن با توکل بر خدا نهراسید.

وی با تأکید بر این که ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به تبیین و تحلیل و روشنگری داریم، افزود: با توجه به تهاجم شدید فرهنگی و هجمه سنگین دشمن به اعتقادات و مبانی دینی مردم، اهتمام بیش از پیش در راستای جهاد تبیینی به عنوان تداوم بخش حرکت انبیا و اولیای الهی یک ضرورت انکارناپذیر به شمار می رود.

مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه قم ادامه داد: امروز دشمن در عرصه رسانه و فضای مجازی به شدت مشغول فعالیت است و اهدافی چون تضعیف امید و باور مردم و جوانان، همچنین ایجاد شک و تردید در اذهان عمومی را دنبال می کند و لذا ما در مقابله با این جریان باید با تبعیت از بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب نگذاریم که دشمن به اهداف خود دست یابد.

وی بیان داشت: در راستای تحقق جهاد تبیینی، هم نسل جوان مؤمن و انقلابی، هم بزرگان و هم نخبگان حوزه و دانشگاه و دیگر اقشار جامعه باید پای کار بیایند و با احساس مسئولیت جمعی در این جهت تلاش کنند، چرا که سکوت و انفعال در این قضیه جامعه و نظام اسلامی را با مشکلات جدی و عمیق روبرو می سازد.

وی تأکید کرد: در راستای جهاد تبیینی و بصیرت افزایی لازم است که بخشی به دنبال تولید و تأمین محتوا باشند و عده ای دیگر آن را به درستی عرضه و ارایه کنند و البته در هر دو زمینه نیاز به فعالیت و مجاهدت خستگی ناپذیر داریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم همچنین با اشاره به این که به لطف الهی ما از گنجینه عظیم معارف و مبانی غنی دینی و انقلابی برخورداریم، گفت: مهم این است که به تعبیر مقام معظم رهبری این معارف و داشته ها را در جهاد تبیینی به شکلی هنرمندانه و جذاب و مؤثر به عموم مخاطبان عرضه کنیم، چه آن که بسنده کردن به روش های سنتی که در جای خود لازم است ما را به اهداف موردنظر در شرایط امروز جامعه نمی رساند و باید به دنبال خلاقیت و روش های روزآمد و نوین باشیم.

وی اظهار داشت: دشمنان در خیلی از موارد، محتوای پوچ و منحرف خود را با شیوه های جذاب به مخاطب عرضه می کنند که متأسفانه گاه بسیار هم تأثیرگذار است و حال آن که ما بعضاً در ارایه محتوای غنی و به حق خود دچار ضعف هستیم.

وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به لزوم توجه به ظرفیت های نوینی که در جامعه شکل گرفته است، گفت: در واقع ما باید از ظرفیت هنر و رسانه همچون فیلم، سریال، پویانمایی، موشن گرافی، تئاتر، شبکه های اجتماعی و ... به نحوی استفاده کنیم که بتوانیم اهداف مورد نظر در بحث جهاد تبیینی را به ثمر برسانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha