جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست

حوزه/ نرم افزاری و تولید علم و نظریه پردازی که مقام معظم رهبری به راه انداخت، برای تمدن سازی باید جدی گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری‌حوزه حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در هفدهمین نشست از هفتمین دوره‌ سلسله نشست‌های دوره‌ای کرسی‌های آزاداندیشی- که با موضوع "فرایند تحقق انقلاب اسلامی" به همت دانشگاه طلوع و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری در قم- با حفظ پروتکل‌های بهداشتی به صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود، به بایسته های تمدن سازی نوین اسلامی پرداخت و گفت: تمدن گرایان در مقابل دو نحله فکری نوگرایان و بنیادگرایان معتقدند؛ تمدن سازی اثبات هویت ملی و ظهور ارزش های ناشی از باورهای متعالی وانسانیت تراز دین وتعلق به عنصر زمین و زمان است. برای ساختن چنین تمدنی، نیاز به استلزامات بنیادی و بایسته های راهبردی و سازوکارهای کاربردی است وصرفاً از طریق تدارک و ظرفیت سازی های لازم، ایده تمدن سازی قابل تحقق است.

وی در ادامه به «منابع تمدنی» به عنوان اولین بایسته تمدن سازی اشاره کرد و گفت: معارف قرآنی و آموزه های سنت نبوی مهم ترین منبع معرفتی و اعتقادی و هویتی تمدن سازی اسلامی است. زمانی می توان به پروسه تمدن سازی اهتمام داشت که فرهنگ، اقتصاد، سیاست، جامعه و سبک زندگی بر این اساس استوار شود. دومین بایسته تمدنی «تولید علم دینی» و «اسلامی سازی علوم تجربی» است.علم برخاسته از منابع و عقلانیت دینی و تجربه مفید بشری، تا در میدان رقابت و مسابقه تمدن ها، هم عقب ماندگی ها را جبران کند و هم ما را در رقابت، جلو بیندازد. آن علم هنوز تولید نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا گفت: فعال سازی اجزاء و ابعاد و نهادهایی که در قانون اساسی پذیرفتیم نیازمند به تولید علم مبتنی بر معارف قرآنی و آموزه های معصومین(ع) است. علم دینی مملکت داری و مدیریت کشور، علم قانونگذاری،علم قضاوت،علم فرهنگ سازی،علم کارحزبی،علم دیپلماسی و تعامل با دنیا، علم اخلاق، علم هنر و رسانه، ،علم اقتصاد و علم زندگی، همه اینها بایسته های تمدن سازی اسلامی است. بدون اینها ادعای تمدن سازی گزافه گویی است. نهضت نرم افزاری و تولید علم و نظریه پردازی که مقام معظم رهبری به راه انداخت، برای تمدن سازی باید جدی گرفته شود.

استاد فلسفه سیاسی در ادامه تحصیل «قدرت و اقتدار» را سومین بایسته تمدن سازی دانست و گفت: وقتی قرآن می فرماید « وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمْ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ»هر چه در توان دارید از نیرو و قدرت و امکانات و تدارکات به میدان مواجهه و رقابت بیاورید. این آماده سازی در همه عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و نظامی است. اینها باید اقتدار درونی دولت اسلامی و قدرت بیرونی آن را آن قدر بالا ببرند که سبب «ترهبون به» وحشت دشمنان شناخته شده اعتقادی(عَدُوَّ اللَّهِ) و ملی(َعدُوَّکُمْ) و دشمنان ناشناخته(لَا تَعْلَمُونَهُمْ) بشود.

وی در ادامه افزود: منبع تمدن سازی یک الگوی رفتاری ثابت به نام « أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» ترسیم کرده است که دو روی سکه قدرت را نشان می دهد در روی سکه «اقتدار رحمانیت» و در پشت سکه «شدتِ قدرت» تمدن اسلامی را آموزش می دهد. در سوره آل عمران بعد از جنگ شکست خورده احد به مسلمانان دستورداد:« وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمْ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» اگر هنوزمؤمن هستید، در سخت ترین شرایط هم سستی نکنید و غمگین نشوید، بر پایه بنیادها و منابع الهی استوار باشید که تراز شما برتر از دشمنانتان است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه چهارمین بایسته تمدن سازی اسلامی را «دولت کارآمد» دانست و در تبیین آن گفت: تمدن اسلامی امری واقعی است و درمدار عناصر زمین و زمان و انسان و خدا شکل می گیرد و نیازمند سازمان تشکیلاتی و« دولت کارآمد» است تا زمینه های قانونی، امنیتی، انتظامی، رفاهی، حق طلبی، عدالت محوری و قدرتمندی را فراهم کند. چنین عنصر بایسته ای نیازمند به عنصر بایسته «استقلال» در تصمیم گیری، اعمال تصمیمات در قلمرو حاکمیتی و تمدنی خود در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی است و این مضمون آیه شریفه قرآن است که فرمود «لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا» خداوند هرگز و هیچگاه و در هیچ موردی راه سلطه کفار و وابستگی ذلّت بار و تقلید کورکورانه منافی با استقلال را برای مسلمانان نمی پسندد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در پایان جلسه رویکرد «جهان گرایی» و جهانی اندیشی را ششمین عنصر بایسته تمدن سازی نوین اسلامی معرفی نمود و گفت: رسالت اسلام، عمومیت و شمولیت دارد و اختصاص به زمان و مکان و مخاطبان خاصی ندارد. با ملی اندیشی دینی و ملی گرایی وطنی، تمدن سازی اسلامی غیر ممکن است، زیرا جهت گیری رسالت معارف قرآنی و آموزه های دینی بر پایه خطابِ «للناس» و«للعالمین» و«للانسان» همه جهان و همه بشریت را در دایره خود قرار داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha