جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خطاط

حجت الاسلام والمسلمین خطاط خطاب به طلاب ممتاز گفت: جایگاه استاد را فراموش نکنید، ذهن طلاب ممتاز، فعال تراست ولی بدانید هرگز در مسیر پیشرفت طلبگی از استاد بی نیاز نیستید، مباحثه هم در حوزه بدیل ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین عبدالامیر خطاط، پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از ممتازین آموزشی سال تحصیلی 400-1399حوزه علمیه اصفهان که در مدرسه علمیه صدربازار برگزار شد، اظهار کرد: روایتی از امام صادق (ع) در توصیف مقام علم وتعلیم هست مبنی براینکه «اگر کسی برای رضای خدا اول علم فرا بگیرد و سپس عمل کند و بعد تعلیم دهد، در ملکوت عالم نگاه بزرگ به آن می شود»

وی بابیان اینکه بحمدالله شرایط سخت کرونایی افول کرده و امید که این ویروس ریشه کن شود و فرایندها و آموزش ها به حالت گذشته بازگردد، تصریح کرد: حوزه علمیه اصفهان، از ابتدای پیدایش ویروس کرونا در امر آموزشی چون آنلاین کردن آموزش مدارس، کلاس ها و امتحانات پیشگام بوده است.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه البته بعد از قریب به دو سال کرونایی، بازگشایی مدارس علمیه و حضوری کردن کلاس ها و امتحانات کلید خورد و با قوت اساتید حوزه علمیه اصفهان در حال فعالیت هستند، تصریح کرد:امروز از طلاب ممتاز آموزش سال تحصیلی ۹۹_۱۴۰۰ تجلیل به عمل می آید.

حجت الاسلام خطاط بیان کرد: دراین میان بالغ بر ۲۰نفر از طلاب ممتاز، از پایه ۹هستند که جای تقدیر خاص دارد.

وی افزود: استاد درس با ارائه کننده درس متفاوت است، چه بسا کسی مطلبی را فرابگیرد و راحت ارائه دهد، ولی لفظ استاد به هرکسی اطلاق نمی شود، استاد کسی است که چیره دست باشد و تسلط کافی و وافی بر مطلب و درس داشته و بتوان از دریای بی کران آن بهره برد.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: شرط لازم رشد و تعالی در حوزه های علمیه، بهره مندی از اساتید زبردست است؛ واقعیت این است که طلاب ما باید برای مقام استاد ارزش قائل شده و جایگاه استاد را فراموش نکنند.

وی یادآور شد: از ابوحنیفه نقل است که از اعلمیت امام صادق(ع) درحالی که بدون استاد و تعلیم به این جایگاه رسیده است، تعجب میکند، گرچه تمثال ابوحنیفه نشان از عدم اطلاع از مقام امامت دارد، ولی مطلب مهمی در آن نهفته است و آنکه هیچ کس بدون استاد به جایگاه علمی نخواهد رسید.

خطاط ابراز کرد: وقتی طلاب با اساتید رابطه شاگردی و استادی برقرار کند زوایای نهفته ای از دروس برای آنها در این رابطه گشوده می شود.

وی خطاب به طلاب ممتاز توصیه کرد: جایگاه استاد را فراموش نکنید، ذهن طلاب ممتاز فعال تراست ولی بدانید هرگز در مسیر پیشرفت طلبگی از استاد بی نیاز نیستید.

استاد حوزه اذعان کرد: جایگاه استاد در آموزش حساس است، لذا اگر در زمان هایی شاهدید که استادی توانایی لازم را در درسی ندارد، حتما به مسئولین تذکر دهید چرا که همه‌ی ما و شما طلاب در کِشتی بندگی و سربازی امام زمان (عج) هستیم و باید نسبت به آموزش کامل و خوب احساس مسولیت کنیم، حق طلاب آموزش کامل و مفید است.

وی متذکر شد: درخواست غیرحضوری دروس علاج کار نیست، بلکه اصلاح واقعه راهکار اصلی است.

خطاط افزود: استعداد خوب و ذهن فعال نباید موجب غفلت از توجه به مباحثه در بین طلاب شود، جایگاه مباحثه بدیل ندارد، مباحثه است که لذت علم را به دانش پژوه وطلبه می چشاند.

وی بیان کرد: امروز به برکت حضور طلبه ای اصفهانی در دانشگاه چین، مباحثه برای دانشجویان دانشگاهی در چین الزامی شده، چون شیرینی این حرکت به آنها چشانده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha