جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تیران

حوزه/ ضرورت و اهمیت فقه در جامعه امروزی در مدرسه علمیه کوثر تیران بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، راضیه شکرانی در نشست علمی پژوهشی با عنوان «ضرورت و اهمیت فقه در جامعه امروزی» با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند: جامعه اسلامی همچنان که در زمینه علوم مختلف پیشرفت می نماید؛ باید بتواند پاسخ گوی سؤالات و مسائل نوظهوری که در زمینه علوم جدید به وجود می آید باشد، گفت: در زمینه‌ی فقه باید نگاه نو و جدیدی به مسائل فقهی داشت و در بخش های مختلف علمی، سیاسی، و اقتصادی و...، باید جامعه را در برابر چالش های نوظهور از استفاده از روش های غیر شرعی باز داریم. بر این اساس فقه لازم است از چنان حیات و رشدی برخوردار باشد که بتواند پیشاپیش کاروان علم حرکت کند و افق جدیدی را فرا روی مشتاقان بگشاید و به مسائل و مشکلات جهان اسلام و حوادث واقعه و نیازهای فقهی در عرصه حکومت، سیاست، پزشکی و... به گونه ای شایسته پاسخ گوید و تکلیف همگان را روشن کند.

وی ادامه داد: در دنیای امروز که بشر در عرصه های مختلفی رشد و پیشرفت داشته است و دامنه آگاهی های مردم افزوده شده است و مسائل مختلفی برای انها به وجود آمده است فقه باید توانایی پاسخ گویی به نیاز های بشر را داشته باشد و لازم است فقها و علما در زمینه مسائل نوظهور و جدید، ورود نمایند و تکلیف مسائل جدیدی که مردم با آن روبرو شده اند را روشن نمایند.

شکرانی در ادامه با بیان مصادیقی از مسائل جدید مانند: لقاح مصنوعی، و باروری مادران با روش هایی که حکم آن در اسلام نامعلوم بوده و مانند آن گفت: از جمله مسائلی که نیاز است فقه پاسخ گوی مسائل مربوط به آن باشد بحث لقاح مصنوعی است؛ متاسفانه برخی زوجین به دلایل مختلف امکان باروری طبیعی برای انها وجود ندارد لذا برای حل مشکلات این زوجین درمان های مختلفی در علم جدید پیشنهاد شده است که یکی از این روش ها، لقاح مصنوعی می باشد. با توجه به اینکه ما مسلمان هستیم و اسلام برای ما باید و نبایدها، و حددوی را مشخص نموده است، لازم است مسائل فقهی این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد، و روش هایی متناسب با احکام شرعی دین اسلام ارائه شود.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران اصفهان اظهار کرد: فرآیند لقاح مصنوعی با چالش های محتلفی روبرواست، اولاً تلقیح مصنوعی دارای انواع مختلفی مانند همولوگ و هترولوگ می‌باشد. از میان این انواع، فرزند متولد شده از همولوگ، از نظر حکم تکلیفی و وضعی، مشکلی پیش‌رو ندارد چون از اسپرم و تخمک زوجین استفاده شده است. اما در روش هترولوگ که خود دارای اقسامی می‌باشد، چون پای فرد بیگانه (غیر از زوجین) به میان می‌آید پس به طبع آن حکم تکلیفی و وضعی آن‌ها مورد بحث و نظر فقها قرار می گیرد ثانیاً مسئله انزال اسپرم نیز به شیوه های محتلفی انجام می شود که برخی از این شیوه ها از نظر اسلام حرام است و نباید از آن استفاده شود.

وی ادامه داد: این موضوع و موضوعات بسیار دیگری در جامعه امروزی وجود دارد که نمی توان به راحتی حکم شرعی مورد نظر اسلام را در آن زمینه ها به دست آورد، لازم است در هر دوره طلاب و فقهایی باشند که حوزه فقه و فقاهت، را به پویش و تپش وادارند و در ضمن حفظ جامعه مسلمانان از درگیری با روشهای حرام و مخالف دین، پاسخ‌گوی نیازهای افراد جامعه باشند و موضوعات روز، و مورد نیاز و ابتلای جامعه و حکومت را بشناسند و به حلّ دشواری‌های فقهی، روی آورند.

گفتنی است، نشست علمی پژوهشی؛ با عنوان ضرورت و اهمیت فقه در جامعه امروزی توسط گروه پژوهشی شهید فخری زاده شامل مدارس حضرت نرجس(س) یزدانشهر، زهرائیه نجف آباد، فاطمیه نجف آباد، الزهرا(س) گلدشت، فاطمه الزهرا(س) ویلاشهر در سالن اجتماعات مدرسه علمیه کوثر تیران برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha