پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمد سعیدی آریا

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی مدام می گویند به خاطر دیده شدن چهار تار مو ما را به جهنم نمی‌برند، گفت: اسم آن چهار تار مو که بیرون است تهییج شهوت دیگران، تبعیت نکردن از اهل بیت(ع) و بی‌توجهی به امر خدا است و نباید آن را کوچک بشماریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد سعیدی آریا در سخنرانی چهارشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آیه ۳۱ سوره آل عمران اظهار کرد: خداوند به پیامبر فرمود به مردم بگو اگر خدا را دوست دارید باید از من تبعیت کنید و اگر اینجور شد خداوند شما را دوست دارد و گناهان را می بخشد.

وی با بیان اینکه محبت لقلقه زبان نیست بلکه ایجاد وظیفه می کند، گفت: شیطان به هر طریقی می خواهد کاری کند که ما از خدا و اهل بیت(ع) تبعیت نکنیم و می گوید محبت اهل بیت را داشته باش حالا اگر تبعیت نکنید هم ایرادی ندارد اما امام سجاد علیه السلام در دعای هشتم صحیفه سجادیه می فرماید خدایا من از کوچک شمردن گناهان به تو پناه می برم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی مدام می گویند به خاطر دیده شدن چهار تار مو ما را به جهنم نمی‌برند، گفت: اسم آن چهار تار مو که بیرون است تهییج شهوت دیگران، تبعیت نکردن از اهل بیت(ع) و بی توجهی به امر خدا است و نباید آن را کوچک بشماریم.

وی با بیان اینکه برخی با عوض کردن اسم گناه آن را کوچک می شمارند، یادآور شد: انسان وقتی طغیان می کند که خیال کند از خدا بی نیاز است بنابراین همیشه باید خود را محتاج خدا بدانیم و گناهان را کوچک نشماریم زیرا کوچک دانستن امر خدا گناه بزرگی است.

حجت الاسلام سعیدی آریا ادامه داد: دومین چیزی که امام سجاد علیه‌السلام در دعای هشتم صحیفه سجادیه از آن به خدا پناه برده اند بزرگ شمردن عبادات است به این صورت که انسان کار خوبی انجام دهد و گمان کند که کار بزرگی انجام داده است.

وی با بیان اینکه انسان باید با شیطان جهاد کند، گفت: جهاد با شیطان این است که انسان در همه امور از خدا تبعیت کند و حجاب خود را رعایت کند و کاری نداشته باشد که چهار تار مو بیرون است یا کمتر و بیشتر زیرا تبعیت از خدا و تبعیت نکردن از شیطان برای ما پیروزی و فتح است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه باید خواست خود را مطابق خواست خدا تنظیم کنیم، افزود: اگر از خدا تبعیت کنیم خدا به زندگی ما برکت می‌دهد درحالی‌که در زندگی شیطانی برکت نیست و هرچه مال ما زیاد شود شیرینی زندگی کمتر می شود اما وقتی خواست ما با خواست خدا تنظیم شد آنوقت مردن در راه خدا هم شیرین تر از عسل می‌شود و نامش شهادت است.

وی اضافه کرد: امام صادق علیه السلام فرمودند در روز قیامت ملائکه نگاه می کنند می بینند برخی از افراد جایگاه بالایی دارند ولی اعمال خاصی در نامه عملشان نیست بنابراین از خدا سوال می‌کنند که چرا این گونه است؟ خداوند می فرماید این افراد با اخلاص عمل کردند و عبادت خود را بزرگ ندیدند و آن را از چشم خلق مخفی کردند و رازی بین من و خود قرار دادند و به همین خاطر حتی عملشان را در نامه اعمالشان هم نیاوردم.

حجت الاسلام سعیدی آریا شرط صحت عبادات را خضوع، خشوع و دوری از استکبار در طاعت دانست و گفت: در سوره بقره آمده است که شیطان به خدا گفت من به آدم سجده نمی کنم ولی آنچنان تو را عبادت می کنم که هیچ مخلوقی آنطور تو را عبادت نکرده است یعنی عبادت را من تعیین کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha