جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) ساری گفت: یکی از مهم ترین موضوعات در حوزه قرآنی، مبحث مبانی تفسیر قرآن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، فاطمه طالب زاده، مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) ساری، از برگزاری سلسله نشست تفسیر قرآن کریم خبر داد و اظهار کرد: این سلسله نشست ها با همکاری اداره تبلیغات اسلامی شهر ساری در مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها)، با حضور ۴۰ نفر از طلاب و مبلغین برگزار شد.

وی با اشاره به موضوع بررسی اصول و مبانی تفسیر قرآن کریم، از نگاه فریقین اظهار کرد: یکی از مهم ترین موضوعات در حوزه قرآنی، مبحث مبانی تفسیر قرآن است، یعنی پیش فرض های مفسر، اعم از باورهای علمی و دینی در مواجهه با متن مورد تفسیر اوست، تا قرآن را به درستی تفسیر کند و دچار خطا و اشتباه نشود، اینکه شیعه و سنی چه اصول و مبانی را در تفسیر بکار بگیرند و قبول داشته باشند تا با تکیه بر قرآن آن را تفسیر کنند و دچار خطاء نشوند .

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) به بیان پیش فرض های عام و خاص پرداخت و خاطر نشان کرد: امکان فهم و تفسیر متن، برحذر بودن از تفسیر به رأی ، دانستن قلمرو و یا حوزه عملیات کشف، احراز وثاقت متن و مصونیت آن از دگرگونی و تغییر به عنوان پیش فرض های عام تفسیر است و مفسر باید حوزه تفسیر را از بطون و تاویل آیات تفکیک کند و از تفسیر به رای بر حذر باشد تا به مراد واقعی قرآن پی ببرد.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه در بخش دوم باورهای خاص یعنی متون به عنوان متن آسمانی مقدس پر رنگ باشد افزود : به طور مثال، اعتقاد به حجیت سنت پیامبر(صلی الله علیه و آله) به عنوان گیرنده و معلم متن در نزد شیعه و سنی، حجیت سنت اهل بیت نزد شیعه و حجیت سنت صحابه پیامبر(صلی الله علیه و آله) نزد اهل سنت از باورهای خاص مفسران می باشد.

طالب زاده تاکید کرد: درک این مبانی به عنوان پیش زمینه، هر کدام از مفسران (فریقین) را به نوبه خود به تفسیر متن فرا می خواند و در فرآیند فهم آنان در تفسیر آیات اثرگذار است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha