پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
احسان

حوزه/ میکائلی با اشاره به این که طلاب می توانند مسئله احسان را به فرهنگ عمومی تبدیل کنند، گفت: در روایات، احسان هم ردیف ایمان معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، خدیجه میکائیلی، امروز در نشست طلاب مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) سلماس، با بیان این که احسان و کمک به همدیگر یکی از موضوعات بسیار مهم در شرایط کنونی جامعه است، اظهار داشت: احسان به معنای بخشش و نفع رساندن به دیگری، در میان جامعه بشری امری پسندیده و خصلت فطری و غریزی انسان است و خداوند در آیه ۹۰ سوره نحل انسان ها را بدان امر فرموده است .

وی با بیان این که واژه احسان و مشتقات آن بیش از ۷۰ مرتبه در قرآن کریم به کار رفته است، افزود: در روایات اهل بیت علیهم السلام مطالب فراوانی درباره فضیلت و آثار احسان و گره گشایی به چشم می خورد، و بهترین کارها در نظر خداوند و اهل بیت که موجب شادی و خشنودی خدا و پیامبر(ص) می شود، احسان است و شخص عامل بدان مورد رحمت و مغفرت پروردگار قرار می گیرد و این امر گرفتاری های دنیا و آخرت انسان را رفع می کند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی ادامه داد: احسان از منظر جامعه شناسی آثار مطلوبی همچون بهبود وضع نیازمندان و کاهش فاصله طبقاتی، کم شدن بزهکاری های برخاسته از فقر، افزایش سطح امید به زندگی و تقویت وحدت و همبستگی اجتماعی می شود.

وی اضافه کرد: احسان و گره گشایی را می توان از منظر عمل به دو قسم رفع نیازهای مادی و معنوی تقسیم بندی کرد و به فرموده سردار شهید سلیمانی «ما ملت امام حسین(ع)هستیم» و همانگونه که در عرصه نظامی و جنگ ندای "هیهات منّاالذّله" سرور آزادگان را سر دادیم و برای آن هزاران شهید تقدیم راه خدا کردیم، در جنگ اقتصادی هم به توصیه امام شهدا عمل خواهیم کرد و باهمدلی و گره گشایی از کار مردم، رفع نیاز مستضعفین را تبدیل به یک فرهنگ عمومی کرده و ایران مظلوم و مقاوم را از این شرایط سخت تاریخی عبور خواهیم داد.

میکائیلی با اشاره به این که طلاب می توانند مسئله احسان را به فرهنگ عمومی تبدیل کنند، گفت: یک مصداق احسان این است که طلاب و روحانیون بذل و بخشش مادی و معنوی داشته باشند و عموم فقرا و نیازمندان کمک کنند. در روایات، احسان هم ردیف ایمان معرفی شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha