سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ دیدار اعضای اتحادیه علمای جعفری ترکیه(جابر) با آیت الله اعرافی

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، گفت: جامعه ترکیه نیازمند علمای بزرگی است که در قلمروها و عرصه های مختلف سرآمد باشند؛ چرا که ترکیه سابقه تمدنی در تاریخ اسلام و نقش برجسته ای داشته، علمای بزرگ و تراز والایی را تربیت نموده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در دیداراعضای اتحادیه علمای جعفری(جابر) ترکیه، سفر علمای ترکیه و دیدار با ایشان را مایه خیر و برکت دانست و اظهار داشت: خدمات زینبیه و جابر به مسلمانان جهان بسیار ستودنی و مایه افتخار است، مسجد زینبیه می تواند قطب فعالیت های دینی و فرهنگی نه تنها در کشور ترکیه، بلکه برای منطقه باشد.

مدیر حوزه های علمیه، در ادامه با تاکید بر این که امت اسلام با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند، خاطرنشان کرد: پراکندگی امت اسلام و دوریشان از یکدیگر، بزرگترین دردی است که امت اسلام را گرفتار نموده است؛ علی رغم تمام ظرفیت های عظیم در جهان اسلام، شاهد پراکندگی بوده، مسلمانان از جایگاه علمی، فناوری، سیاست و فرهنگ در خور توجهشان دور نگه داشته شده‌اند.

وی به نقش بزرگ ترکیه در دنیای اسلام اشاره کرد و ابراز داشت: همه وظیفه داریم تا پیش از هر چیز به فکر عظمت امت اسلام اعم از همه نژادها، اقوام، فرهنگ ها باشیم. همه باید در اندیشه خویش عزت و عظمت اسلام و ارتقای جایگاه امت اسلامی در همه سطوح علمی، اقتصادی، فناوری، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را مهم بدانیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، افزود: امیدواریم مجموعه دوستان و علما این مسیر را طی نموده، دولت مردان کشورهای اسلامی نیز توجه جدی بدان داشته باشند؛ چرا که همه ما زیر یک خیمه قرار داریم و برای عظمت اسلام و مسلمین تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: کشورهای اسلامی باید عزت مندانه برای سرافرازی اسلام قدم برداشته، در برابر دنیای غرب نه منفعل عمل نموده و نه از طرفی کارهای تند و افراطی انجام دهند؛ این منطقی است که اسلام به ما یاد داده، انقلاب اسلامی داعیه‌دار آن است.

آیت الله اعرافی، بر اهمیت هم افزایی، همدلی و همبستگی در میان تمام مسلمانان تاکید کرد و بیان داشت: به عنوان روحانیت باید تلاش کنیم تا از نظر علمی و معنوی و اخلاقی الگوهای بزرگی را تربیت نماییم، جامعه ترکیه نیازمند علمای بزرگی است که در قلمروها و عرصه های مختلف سرآمد باشند؛ چرا که ترکیه سابقه تمدنی در تاریخ اسلام و نقش برجسته ای داشته، علمای بزرگ و تراز والایی را تربیت نموده است.

امام جمعه قم، حمایت و پشتیبانی برای تربیت متفکران تراز اسلام را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: دنیای امروز و پیچیدگی های فکری و معرفتی و شبهات امروز اقتضا می کند تا علما و اندیشمندانی در تراز بالا تربیت شوند؛ اگر این امر محقق نگردد، در سطوح علمی و اندیشه‌ای مختلف دچار مشکل خواهیم شد.

وی با تاکید بر این که نسل جوان امروزی با خطرات بی‌شماری مواجه است، خاطرنشان کرد: حفظ و صیانت از نسل جوان در مقابل هجمه‌ها، نیازمند برنامه‌های درست، دقیق و عملیاتی است؛ نیاز است تا جامعه نوجوان و جوان غوطه‌ور در فضای باز دنیای امروز را قانع کرده، از روح، جان و فکر ایشان صیانت نماییم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به سفر خود به ترکیه و بازدید از مراکز علمی و مجموعه های دانشگاهی این کشور اشاره کرد و با تاکید بر این که مجموعه های دینی باید ارتباط خود با مجموعه های دانشکاهی را توسعه دهند، خاطرنشان کرد: این ارتباط و حضور مدام علما و اساتید دانشگاه، می تواند به دریچه‌ای مهم برای انعکاس معارف و اندیشه های تولیدی در سطوح مختلف اجتماعی تبدیل گردد.

وی بر اهمیت تقویت ارتباطات معنوی با علویون ترکیه تاکید و با بیان این که نیازهای معرفتی را باید با پاسخی دقیق و در قالبی درست ارائه نمود، یادآور شد: در عین توجه به ظرفیت های عظیم جامعه المصطفی، حوزه های علمیه از ذخایر والایی در نشر و بسط گفتمان علمی اسلام برخوردار هستند.

آیت الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به بسترها و زمینه های عرصه بین الملل، خاطرنشان کرد: برخورداری از حکمت، درایت و تدبیر از الزامات فعالیت‌ دینی و فرهنگی در عرصه بین‌الملل است.

دکتر سید سجاد کاراکوش نیز به نمایندگی از علمای ترکیه در این دیدار گزارشی از مسجد زینبیه استانبول ارائه کرد و ابراز داشت: تاسیس مسجد زینبیه استانبول با آن گستره و وسعت بزرگی، با امکانات مردمی دنبال شده است.
وی با تاکید بر این که فعالیت‌های دینی، فرهنگی و کمک‌های خیریه‌ای علما بر محور مسجد دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با علمای مناطق مختلف ترکیه برگزار شده است؛ هیئت امنای مسجد زینبیه سفرهای منظمی برای دیدار با علما و فضلای ترکیه دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha