چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مهدوی

حوزه/ آیت الله مهدوی گفت: طلبه باید با شور و نشاط درس بخواند، زیرا طلبه دنبال آخرت است و زندگی دنیوی را نباید دارای اهمیت بالایی بداند، در این راه طلبگی قناعت باید باشد تا حضرت مهدی (عج) مدارک طلاب را به آنان هدیه دهد، در غیر این صورت نماندن در حوزه علمیه بسیار مفیدتر است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید ابولحسن مهدوی، صبح امروز در مدرسه علمیه امیرالمومنین (ع) اصفهان در مورد لوازم طلبگی و الزامات طلبه بودن، گفت: طلاب باید یکسری الزاماتی را رعایت کنند، نخستین نکته رعایت ظواهر شرع است، یعنی آنچه که به عنوان واجب و حرام گفته شده است، رعایت شود.

وی ادامه داد: دو مورد از واجبات نماز شب و نماز اول وقت است که نماز شب واجب نیست، اما برای طلبه‌ای که می‌خواهد سیر معنوی داشته باشد، جزء واجبات بوده و بدون آن امکان ندارد.

عضو خبرگان رهبری در ادامه طلاب را به خواندن کتاب چهل حدیث از امام خمینی (ره) قسمت تفکر، تشویق کرد و بیان کرد: معرفت به مصلحت برای طلبه واجب است، اگر می‌خواهیم دست از گناهانمان برداریم، باید به مضرات آن آگاه باشیم مانند فرار انسان از بوهای نامطبوع، تا بسیار آسان دست از گناه بکشیم،

وی تصریح کرد: طلبه باید با شور و نشاط درس بخواند، زیرا طلبه دنبال آخرت است و زندگی دنیوی را نباید دارای اهمیت بالایی بداند، در این راه طلبگی قناعت باید باشد تا حضرت مهدی (عج) مدارک طلاب را به آنان هدیه دهد، در غیر این صورت نماندن در حوزه علمیه بسیار مفیدتر است، زیرا پایان خوشی را رقم نخواهد زد.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان فرازی از اوایل دعای ندبه «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیْهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجَاتِ هَذِهِ الدُّنْیَا الدَّنِیَّةِ...» گفت: این فراز درمور انبیاء است، اما طلبه ها هم باید آن را رعایت کنند، زیرا طلاب می‌خواهند ادامه دهنده راه آنان باشند، پس متقابلا طلبه باید زهد و پرهیز را بپذیرد تا خداوند آن‌ها را در این راه قبول کند.

وی با دخلالت دادن آرزوهای طلاب برای ورود به حوزه علمیه به آیه ۱۶و ۱۷ سوره سجده پرداخت و گفت : «تَتَجَافَی جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ یَدْعُونَ ...»(پهلوهایشان از بسترها در دل شب دور می‌شود (بپا می‌خیزند و رو به درگاه خدا می‌آورند) پروردگار خود را با بیم و امید می‌خوانند و از آنچه به آنها روزی داده‌ ایم انفاق می‌کنند و «فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنٍ جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ» (هیچکس نمی‌داند چه پاداش های مهمی که مایه روشنی چشمها می‌گردد؛ برای آنها نهفته شده، این جزای اعمالی است که انجام می‌دادند. (۱۷)

استاد حوزه عنوان کرد: این تعابیر برای رسیدن به آرزوهایی هست که در فکر طلبه ها وجود دارد و این آیه همان ضرب المثل معروفی هست که می‌گوید از تو حرکت از خدا برکت.

وی در ادامه افزود: برای انسان فقط تلاش کافی نمی‌باشد، بلکه باید راه این تلاش را بداند، این راه نماز شب است که طلبه باید به آن پایبند باشد، مسئله بعدی نماز اول وقت است که طلبه نتیجه آن را در سال های متمادی خواهد دید و اگر این گونه نباشد به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

استاد حوزه، لازمه دستگیری خداوند از انسان را خوشنودی او دانست و نماز اول وقت را عامل این خوشنودی دانست.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به آیه ۷۲ سوره توبه تصریح کرد: خشنودی خداوند بالاتر از بهشت خداوند است و لازمه این خشنودی، خواندن نماز اول وقت است، نکته دیگری که لازمه مسیر طلبگی است، خوب خواندن دروس حوزوی است.

وی با توصیه به طلاب پایه اول افزود: دروس را باید بسیار تکرار کنید تا ملکه ذهن شما گردد، در مسیر طلبگی ممارست داشته باشید که رمز موفقیت است.

آیت الله مهدوی ادامه داد: گوشی های اندروید و فضاهای مجازی دارای دو مشکل بزرگ هستند، نخستین نکته وقت طلاب است که به صورت سریع عبور خواهد کرد و طلبه از آن غافل است، نکته دوم حرام های داخل فضای مجازی است، زیرا خیلی از مطالب صفحات مجازی دروغ و غیبت هستند و یا اینکه صحنه های شهوت برانگیزی وجود دارد که روح انسان را آلوده می کند.

وی با بیان اینکه باید در برابر فساد و خلاف ایستاد، گفت: اگر فردی در حال دزدی باشد و ما او را ببینیم، ولی جلوی کار ناپسند را نگیریم و بگوییم برای او کار فرهنگی و جلسه های اخلاق قرار بدهیم، این کار غلطی است، باید در هر عرصه ای ممانعت از فساد شود، البته کار فرهنگی هم خوب است، اما نه در هنگام ارتکاب خطا و لغزش.

طلبه ای که به دنبال دنیاست بهتر است در حوزه نماند

طلبه ای که به دنبال دنیاست بهتر است در حوزه نماند

طلبه ای که به دنبال دنیاست بهتر است در حوزه نماند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • میر سجاد موسوی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    با عرض سلام خدمت استاد اخلاق و بزرگواران اگر حوزه اون اغناء علمی خصوصا از جهت علمی را داشت این طور نمی شد. در این شرایط که با شرایط شما بسیار فرق میکند عرض می کنم که : در زمان شما همه نداشتند چه طلاب و غیر طلاب اما الان یه کارگر دریافتی اش از یه طلبه بیشتر است . لذا این فاصله طبقاتی موجب آزار و اذیت است . لذا طلاب چیز زیادی نمی خواند حداقل در حد امورات لازم زندگی داشته باشند. در کنار روایات دیگر داریم که فقر از دری وارد شود ایمان می رود . چقدر حوزه روی اعتقادات ما کار کرده که در زمان فقر ایمان خود را حفظ کنیم ؟
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    اگر طابه ای غنی باشد بعد بره تبلیغ و در محل تبلیغ بجای توجه به پاکت اهدایی چند بار خودش بعنوان خیر عمل کند از خودش هم کمک مالی کند مثلا خودش در محل تبلیغ افطاری بده این طلبه اثر گذار تر هست یا اون طلبه ای که نم پس نده چون نداره ؟ سید جان مثل اینکه از جامعه دوری