جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مدير حوزه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به برگزاری بیش از ۳۰ درس خارج رسمی در حوزه علمیه خراسان، گفت: ۱۸ مورد آن‌ها درس خارج فقه مضاف هستند که نوعا رویکرد تمدنی دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی در بازدید از موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام و در جمع مسئولان این مرکز با اشاره به برگزاری بیش از ۳۰ درس خارج رسمی در حوزه علمیه خراسان، گفت: ۱۸ مورد آن‌ها درس خارج فقه مضاف هستند که نوعا رویکرد تمدنی دارند و ارتباط این دروس با هم به شکل گیری هم‌افزایی بسیار خوبی منجر می شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان شکل‌گیری دروس فقه مضاف در موضوعات مختلف از جمله سبک زندگی، تعلیم و تربیت و مدیریت را حرکتی تحولی و تمدن‌ساز دانست و عنوان کرد: چنین حرکت‌هایی بر اساس مبانی فقهی و اصولی محکم، موجب اتقان علمی و عملی می شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: با توجه به اینکه موضوعات جدید مورد نیاز جامعه و نظام اسلامی در این دروس در حال بحث و بررسی است، دستیاران پژوهشی در کنار اساتید حضور دارند تا کمک‌کار ایشان باشند.

وی با اشاره به سه مرحله خودسازی، جامعه‌پروری و تمدن‌سازی در مقدمه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: در حوزه‌های علمیه فعالیت‌های بسیار خوبی در حال انجام است، اما بسیاری از این‌ها به صورت جزیره‌ای می باشد در حالی که فایده و ثمره فعالیت جمعی و گروهی بیشتر است و از این رو، دست کم لازم است که حرکت‌ها به صورت هماهنگ، سمت و جهت مشخصی به خود بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دعائی نیز در جریان این بازدید گفت: بیش از سه سال کار پیرامون ظرفیت فقه موجود و بررسی ۱۵۰ پرونده علمی در این رابطه، انجام شده است که دستاورد بزرگ آن، اصول استنباطی فقه تمدنی یا فقه تمدن‌ساز بوده که پردازش و دسته‌بندی گردیده و در قالب ۱۰ جلد ارائه می‌شود.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، دومین گام اساسی در این موسسه را تربیت محقق و مدرس در حوزه فقه تمدنی و فعال کردن رشته‌های علمی ازجمله فلسفه و کلام و فقه و اصول با گرایش مهارت‌های فقه تمدنی معرفی کرد.

وی با بیان اینکه برای دهه دوم فعالیت‌های موسسه، سندی راهبردی تنظیم شده است، اظهار کرد: مدرسه عالی تمدن اسلامی با هدف تربیت مجتهدین تمدن‌ساز و تمدن‌پژوه، مرکز تحقیقات تمدن اسلامی به عنوان جایگاهی برای پژوهش‌های فارغ‌التحصیلان و نیز، مؤسسات اقماری برای تبدیل خروجی‌های پژوهشی به محصول قابل مصرف برای جامعه، سه بخش کلی در ساختار فعالیت‌های موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی هستند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha