شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
درس اخلاق طلاب حوزه علمیه اهواز

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین عالم زاده نوری، همسران طلبه، را مصداق عینی انصارالله و مجاهدان فی‌سبیل‌الله دانست و گفت: بانوان و دخترانی که حاضر شدند با طلاب علوم دینی و لشکریان فکری دستگاه امام صادق(ع) وصلت کنند، به‌نوعی مجاهد فی‌سبیل‌الله هستند؛ آنان یقیناً در مسیر نصرت دین خدا قرار گرفته و انصارالله شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عالم زاده نوری، معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور، در همایش "تحکیم و تعالی خانواده" که با حضور طلاب و خانواده‌های آنان برگزار شد، با بیان اینکه سنت و قانون الهی بر این است که خداوند متعال در طول زندگی انسان‌ها را آزمایش کند، اظهارداشت: طبق آیات شریف قرآن کریم امتحان الهی گاهی ممکن با مشکلات اقتصادی و امنیتی، نقص در جان و از دست دادن اموال باشد؛ که در همه حالات انسان باید خود را در تملک خداوند دانسته و نسبت به وقایع ایجاد شده صبور باشد.

وی افزود: بر اساس سنت الهی، انسان باید منتظر ابتلائات و آزمایشات مختلف در زندگی شخصی و حتی اجتماعی خود باید تا ببیند خداوند چه چیزی آزمونی را برای او معین کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عالم زاده نوری، با بیان اینکه انسان باید رابطه خود با دیگران به نحوی اصلاح کند که گویی همواره خدا شاهد و ناظر آنان است، گفت: رابطه‌ای که با دیگران دارید باید در یک شکل مثلثی شکل باشد؛ که دو ضلع آن ارتباط فی‌مابین انسان‌ها و ضلع سوم نیز خداوند متعال باشد.

معاون تهذیب حوزه علمیه خوزستان، گفت: خداوند متعال انسان‌ها را می‌آزماید به یکدیگر؛ مرد را به زن، زن را به همسر و هر دو را به فرزندان... فی‌الواقع در حکومت خداوند قهاری که همه‌چیز در ملک اوست، انسانی قرار گرفته که ناگزیر به مواجهه با خداوند متعال است.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود، به ارتباط زوجین با یکدیگر پرداخت و بیان کرد: در هر شرایطی با همدیگر مدارا کنید و بسازید، یعنی نقاط ضعف همدیگر را به رسمیت بشناسید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عالم زاده نوری، بهترین و نیکوترین رفتار در مقابل نقاط ضعف همسر را «مدار کردن» عنوان کرد و گفت: مرد و زن باید در زندگی توقع اشتباه یکدیگر را داشته باشند؛ آن‌ها باید بدانند که انسان در مسیر تکامل قرار داشته و هیچ فردی نمی‌تواند در مسیر زندگی، بی اشتباه باشد.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور، به تعریفی متفاوت از آرامش پرداخت و گفت: آرامش، صرفاً در رفاه کامل به دست نمی‌آید، حتی صرفاً با همراهی و تفاهم کامل زوجین ایجاد نمی‌شود؛ بلکه آرامش مجموعه‌ای از سازش‌ها و پذیرش رفتارهای طرف مقابل است و در این مسیر تا طوفان‌های متفاوت را تجربه نکنید، نمی‌توانید به آرامش واقعی دست پیدا کنید.

وی، همسران طلبه، را مصداق عینی انصارالله و مجاهدان فی‌سبیل‌الله دانست و اذعان کرد: بانوان و دخترانی که حاضر شدند با طلاب علوم دینی و لشکریان فکری دستگاه امام صادق(ع) وصلت کنند، به‌نوعی مجاهد فی‌سبیل‌الله هستند؛ آنان یقیناً در مسیر نصرت دین خدا قرار گرفته و انصارالله شدند؛ چراکه این زنان با ایمان، از بسیاری مسائل که توده غالب دختران به دنبال آن هستند، دست کشیده و مشکلات اقتصادی و اجتماعی را با چشم دیده‌اند و آنگاه انتخاب کردند که همسر یک طلبه شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عالم زاده نوری، در پایان گفت: نفس حضور در زندگی یک طلبه برای بانوان مجاهدت است؛ نفس این حرکت، مصداق نصرت دین خداست و الگوی برتر آن، خدیجه کبری است که علی‌رغم اینکه تمام مشکلات پیامبر اعظم(ص) را می‌دید، حاضر شد با این انسان بزرگ، زندگی کند و تمام دارایی‌ها و سرمایه خودش را به‌پای او و مکتب او بریزد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha