چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ بازدید معاون امور معیشتی مرکز خدمات حوزه از خبرگزاری حوزه

حوزه/ معاون معیشت و خانواده مرکز خدمات به طرح هدفمندی خدمات اشاره کرد و گفت: در این طرح تلاش شده است ارائه خدمات متناسب با میزان نقش‌آفرینی طلاب و روحانیون در مسیر تحقق رسالت‌های حوزوی و نیاز ایشان باشد و مرکز خدمات این طرح را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است.

حجت الاسلام و المسلمین علائیان در گفت گو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به فعالیت‌های حمایتی مرکز خدمات از طلاب و اساتید و خانواده های حوزویان،‌بیان کرد: مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در سال ۱۳۷۰ با درایت و دوراندیشی مقام معظم رهبری تأسیس شد تا با کاهش مشکلات طلاب و روحانیون، آنان با دغدغه کمتری به امور حوزوی خود بپردازند.

وی افزود: فعالیت‌های حمایتی از طلاب و اساتید در دوران امام راحل نیز انجام می‌شد و از سوی برخی از علما و مراجع نیز در نجف به شکل شخصی انجام می‌گرفت ولی شاید بتوان گفت در طول تاریخ حوزه‌های علمیه، این شیوه و روش بی‌بدیل بوده است و اقداماتی که تحت امر مقام معظم رهبری در این حوزه به منظور ارتقای جایگاه و سطح حوزه و حوزویان انجام شده است با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست.

معاون معیشت و خانواده مرکز خدمات تصریح کرد: طلاب و روحانیون برای موفقیت در انجام رسالت دینی خویش، بایستی هم خود در این عرصه پیشگام و الگو باشند و هم نسبت به آموزش و تربیت عموم جامعه اقدامات اساسی انجام دهند. بنابراین همسر و فرزندان طلاب و روحانیون بایستی هم در بعد درونی در زندگی خویش موفق بوده و خانواده تراز باشند و هم در بعد بیرونی نسبت به انجام رسالت‌های فرد حوزوی، مانع وی نبوده بلکه یاری گر باشند.

وی با اشاره به برنامه‌های خانواده محور مرکز خدمات گفت: تجلیل از همسر و فرزندان ممتاز تحصیلی طلاب و روحانیون، برگزاری کارگاه‌های مشاوره قبل و بعد از ازدواج، همایش پیوندهای آسمانی ویژه زوج‌های جوان طلبه و برگزاری اردوهای خانوادگی و مسابقات قرآنی و ورزشی ویژه خانواده‌ها بخشی از فعالیت‌های فرهنگی مرکز خدمات ویژه خانواده‌ها هستند.

حجت الاسلام و المسلمین علائیان بیان کرد: از مهم‌ترین حیطه‌های کاری مرکز، عرصه معیشت و توانمندسازی است که به استناد اساسنامه خود مسئولیت تأمین بخشی از خدمات رفاهی مورد نیاز طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه و خانواده آنان جهت ایجاد آرامش فکری و تقویت توان تحصیلی آنها را بر عهده دارد و به استناد بیانیه مأموریت خود، در تلاش برای تأمین نیازهای اساسی زیستی روحانیون و خانواده‌های ایشان است.

وی با اشاره به محورهای فعالیت مرکز خدمات در زمینه معیشت و توانمندسازی خانواده‌های طلاب گفت: آموزش خانواده‌های طلاب با مقوله مدیریت اقتصاد خانواده؛ ایجاد و توسعه مهارت‌های مشاغل خانگی و رفع نیازهای اقتصادی اجتماعی خانواده توسط خودشان؛ فراهم‌سازی بسترهای اشتغال و کارآفرینی خانواده طلاب در عرصه‌های اقتصادی و تولید و ارائه تسهیلات به‌منظور توسعه فضای کسب‌وکار مشاغل خانگی از جمله این محورها هستند.

معاون معیشت و خانواده مرکز خدمات به طرح هدفمندی خدمات اشاره کرد و افزود: در این طرح تلاش شده است ارائه خدمات متناسب با میزان نقش‌آفرینی طلاب و روحانیون در مسیر تحقق رسالت‌های حوزوی و نیاز ایشان باشد و مرکز خدمات این طرح را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است.

وی گفت: مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با ارتقای مستمر رویکرد خود، به تدریج به سمت «رویکرد رسالت محور» در حرکت بوده و بر پشتیبانی و مانع زدایی از تحقق رسالت‌های حوزه و روحانیت، متمرکز شده است تا خدمات خود به جامعه هدف را بر طبق میزان تلاش افراد در زمینه تحقق رسالت‌های روحانیت و اقامه دین مبین اسلام ارائه نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین علائیان تصریح کرد: مرکز برای دستیابی به چشم‌انداز خود با رویکرد هدفمندسازی خدمات می‌کوشد تا نیازهای اساسی طلاب جامعه هدف را به‌گونه‌ای برآورده سازد که زمینه‌ساز مانع زدایی به منظور تحقق مأموریت‌های حوزه و حوزویان گردد.

وی ابراز داشت: هدفمندی به معنای جهت دادن حمایت‌ها است و تلاشی است در جهت کسب اطمینان از اینکه مؤثرترین افراد در انجام رسالت حوزوی خود طبق یک اولویت‌بندی و نگاه اثربخشی با در نظر گرفتن مؤلفه‌ها در اولویت دریافت خدمات و مساعدت‌ها قرار گیرد.

معاون معیشت و خانواده مرکز خدمات گفت: طبیعتاً تحقق مسئله مهم هدفمندی در مرکز نیاز به برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری داشته که به حتم این هدف‌گذاری کمک می‌کند تا با برداشتن قدم‌هایی و دنبال کردن یک برنامه مشخص و «پیوسته انجام دادن آن» به موفقیت برسیم. الحمدلله امروز این تغییر رویکرد در اسناد بالادستی مرکز از قبیل بیانیه مأموریت، چشم‌انداز، و سیاست‌های سند راهبردی، برنامه‌ریزی و فرایند نگاری‌ها و حتی در اجرا قابل مشاهده است که بر اساس همین رویکرد هدفمندی، عموم طلاب و روحانیون مشمول حداقل خدمات ضروری (نظیر پایه و بیمه مازاد درمان) خواهند بود؛ اما برخورداری بیشتر از خدمات شامل کسانی خواهد شد که نقش آفرینی و کارآمدی ایشان در پیگیری نیازهای جامعه و نظام اسلامی احراز گردیده و در ایفای شئون حوزوی نقش مؤثری داشته است.

وی با اشاره به تنظیم سند راهبری امور خانواده طلاب، اظهار کرد: امیدواریم نقشی که در حمایت از خانواده طلاب داریم، به ما در پیشگیری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعه کمک کند و خانواده طلاب را در اجرای این طرح‌ها یاری‌رسان باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عابدینی IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 2
    باسلام خدمت مسئولین مرکز خدمات تقدیر تشکر داریم از کسانی که این طرح هدفمندی رو احداث و اجرا نمودند آیا این طرح بصورت ماهیانه است یا بصورت مرحله ای ؟
    • US ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      1 0
      بزرگوار آنچه تحت عنوان طرح هدفمندی اجرا می شود یعنی حمایت از اساتید و طلاب پژوهشگر از همان روز اول تأسیس مرکز خدمات حوزه در بیست و خرده ای سال قبل هم وجود داشت. از همان روز اول تأسیس مرکز خدمات حوزه ، برای اساتید حوزه امکانات رفاهی بهتری در مرکز خدمات حوزه در نظر گرفته شد مثل اینکه از بین چهارده هزار مسکن ارزان قیمت طلاب که در قم ساخته شد متراژ مسکن اساتید بالاتر بود یا هشت سال قبل که چندین میلیون تومان به یک طلبه مجردی که امتیاز پژوهشی داشت وام داده می شد مبلغ وام بیشتری به اساتید پرداخت می شد الان که بطور کلی ساخت مسکن توسط مرکز خدمات متوقف شده است. حداکثر وام پرداختی به طلبه مجرد با بالاترین امتیاز پژوهشی حداکثر یک میلیون تومان است گفته شده قرار است هدفمند از طلاب حمایت شود. خوب مگر در طی این بیست سال شما همیشه هدفمند کار را انجام داده اید. سیاست مرکز خدمات همیشه حمایت بیشتر از اساتید یا طلاب پژوهشگر بوده است. بله اگر مقصود شما از این اصطلاحات هدفمندی و ... این است که کماکان قرار نیست مشخص شود که از بودجه مرکز خدمات چه مبلغی به مؤسسات و نهادها کمک مالی می شود پاسخ گویا مثبت است. یعنی دفتری در مرکز خدمات تأسیس شده است تحت عنوان کمک به نهادها و مراکز حوزوی و از بودجه اختصاص یافته به مرکز خدمات به این مؤسسات کمک مالی می شود. یا وقتی که استاد شدن در حوزه نیاز به داشتن رابطه با مدیر مدرسه دارد و به صرف توانایی علمی امکان استاد شدن در حوزه نیست، امکانات مرکز خدمات به اساتید تعلق می گیرد.
  • سبحان IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 2
    سلام علیکم. این طرح هدفمندی معیشت خیلی خوب و پسندیده هست . البته نباید منحصر به متاهلین باشد. این همه طلبه مجرد دارند کار فرهنگی تبلیغی و تدریس و تحصیل و کارهای علمی پژوهشی انجام میدن اما از این طرح محروم شدند. به نظر این تبعیض هست . لطفا طلاب مجرد هم دریابید. اونها هم در این شرایط بد اقتصادی با مشکلات عدیده مواجه هستن . ممنون و متشکر از اینکه این نظر را انعکاس میدهید.
  • وهاب IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 5
    انشاءالله اگه این طرح هر ماه اجرا بشه و طلاب حقیقتاً از لحاظ اقتصادی تامین بشن،قطعاً در تبلیغ و رسالت طلاب بسیار موثر است.
  • مهدی IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    سلام طرح خوبی است اما این تبعیض ویک نوع بی عدالتی بین طلاب است یکی مثلا 30 سال در حوزه است کارش هم تبلیغ بوده 600 بهش میدن یکی هم 10 سال در حوزه است به بهانه های فرهنگی وپژوهشی سه برابر می گیره این چه عدالتی است