پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ همایش هفته پژوهش و فناوری استان قم و تجلیل از پژوهشگران برتر در دانشگاه قم

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه، یکی از سیاست های اصلی حوزه را در عرصه پژوهش، توجه به نیازهای روز دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، در آیین تجلیل از پژوهشگران وفناوران برتر استان قم، عنوان کرد: پژوهش موتور پیشران تولید علم است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه، ادامه داد: اگر بخواهیم در عصر فناوری حرفی برای گفتن داشته باشیم و کالای ما در بازارهای رقابتی مورد پسند مشتریان باشد باید فناور و علم این رضایت مندی را ایجاد کند که بار بزرگ آن به عهده پژوهش است که دانشگاه‌ها و اندیشمندان در حوزه‌های مختلف علوم این را به دوش می‌کشند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها در این عرصه رشد خوبی داشته‌اند؛ اما حلقه اتصال بین علم و صنعت همچنان مورد مطالبه است، بیان کرد: در عرصه علوم انسانی نیز دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه سال‌ها است که زحمات زیادی می کشند.

وی ادامه داد: با فناوری، امکانات رفاهی فراهم شده است؛ اما انسان که در این فضا و جامعه زندگی می‌کند به مواردی نیاز دارد که آرامش، هدف و چگونه زیستن در این فضا را به او یاد بدهد که علوم انسانی و اسلامی این رسالت را به عهده دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی اظهار کرد: علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی مطالبه رهبر معظم انقلاب است و باید علوم انسانی را با بوم و مبانی فلسفی خود همراه کنیم تا در جامعه اسلامی بتواند کارآمد باشد حوزه علمیه در این زمینه وظیفه دارد.

وی بیان کرد: در حوزه علمیه قم حدود ۲۵ هزار طلبه در سطوح مقدماتی مشغول به تحصیل هستند همچنین در حوزه علمیه خواهران و جامعة الزهرا (س) نیز حدود ۱۷ هزار طلبه فقط در قم در حال تحصیل هستند.

معاون پژوهش حوزه علمیه ادامه داد: پژوهشکده‌های حوزوی و مراکز پژوهشی متعددی وجود دارند که در رشته‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند و تولیداتی دارند که نقطه مهم آن اتصال به نیازهای جامعه است.

وی با اشاره به اینکه آموزش زیر ساخت پژوهش است، گفت: حوزه علمیه در در رشته‌هایی مانند فلسفه، کلام، تفسیر و... پیشینه کهن دارند اما بعد از انقلاب اسلامی و رخ نمودن نیازهای جدید، حوزه علمیه باید به نیازهای مختلف و جدید در علوم انسانی هم پاسخگو می‌داد که برای این امر باید استاد و محقق تربیت کرد.

وی ادامه داد: حوزه علمیه از کمتر از ۱۰ رشته به ۷۰ رشته رسید و با توجه به درختواره رشته‌های حوزه علمیه که از طرف آیت الله اعرافی ابلاغ شد برای افزایش این رشته‌ها به ۳۵۰ رشته و گرایش نیز برنامه وجود دارد که تحقق این امر می‌تواند در آینده در زمینه‌های مختلف پژوهشگر تحویل جامعه بدهد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی گفت: سال گذشته دبیرخانه حمایت از پژوهش‌ها در حوزه‌ علمیه تاسیس شده که در این دبیرخانه ۲۵ رشته با موضوعات مختلف بررسی می‌شوند و اولویت های مورد نیاز جامعه در هریک از این گروه ها طبق فرآیند میدانی، نامه نگاری با دستگاه های حاکمیتی و مشاوره های نخبگانی شناسایی می‌شوند.

وی عنوان کرد: اگر دستگاه‌ها در عرصه علوم انسانی که سوال، نیاز و ابهامی دارند حوزه علمیه باید پاسخگو باشد و این آمادگی را داریم که روی گشاده این امر را انجام دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha