جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
برنامه

حوزه/ سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، در خصوص مذاکرات هسته‌ای و اتفاقات اخیر در حوزه بین‌الملل توضیحاتی داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ابوالفضل ظهره‌وند در میز اتفاق «سلام تهران» با بیان اینکه طرفین مذاکرات وین پیش‌بینی نمی‌کردند که ایران به صورت جدی پای مذاکره بنشیند، گفت: تیم مذاکرات ایران با اختیارات کامل به وین رفت و طرحی که آقای باقری ارائه کرد، باعث شد طرفین مذاکره درخواست کنند برای بررسی کارشناسی به کشورهای خود بازگردند. قرار است اواسط هفته مذاکرات از سر گرفته شود.

کارشناس امور بین‌الملل با تأکید بر حضور جدی ایران در مذاکرات، تصریح کرد: بخش دوم مذاکرات فضاسازی و عملیات روانی از سوی مقابل است، تا هم روحیه شکست را به ما القا کنند و هم با اعمال فشار، سر میز مذاکره ما را بنشانند.

ظهره‌وند با اشاره به ایجاد دوگانه تفاهم و تقابل، اظهار داشت: بلینکن وزیر خارجه آمریکا می‌گوید راهی جز دموکراسی نیست، اما می‌گویند اگر شما به تعهداتتان عمل کنید ما هم به برجام برمی‌گردیم. در واقع به تعهدات خودشان اشاره نمی‌کنند. اجازه بازگشت آمریکا به میز مذاکره، در دست ایران است.

این کارشناس بین‌الملل با بیان اینکه برجام نه یک توافق بین‌المللی بلکه یک توافقنامه سیاسی در قالب پروژه بود، گفت: این چه برنامه‌ای است که فقط متوجه ظرفیت‌های ملی ماست؟؛ ظرفیت‌هایی که اگر آنها را از دست بدهیم، دیگر نمی‌توانیم عرض اندام کنیم. همواره در روابط بین‌الملل کسی حرف برای گفتن دارد که قدرت داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه مشکل آمریکا مسئله هسته‌ای نیست بلکه به نوعی موجودیت ماست، تصریح کرد: موقعیت منطقه‌ای آنها با موقعیت ما در منطقه در تعارض است. آنها فشارهایی را به ما اعمال می‌کنند، اما مسئله سوء مدیریت و نگاه داخل از این فشارها مهم‌تر است. وقتی دلار ۲۶ هزار تومان می‌شود، یعنی عملیات روانی رخ داده است.

این دیپلمات باسابقه ایرانی با بیان اینکه ترکیه ۴۵۰ میلیارد دلار بدهی و ۱۲۵ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد، بیان کرد: این تفاوت بدهی و ذخیره نشان می‌دهد که پای لیر روی پوست موز است. در حالی که ایران ۹ میلیارد دلار بدهی و ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد. از طرفی، ایران جزء ۲۰ کشور اول جهان در بحث مالی است. ما یک درصد خاک جهان و ۷ درصد منابع جهانی را در دست داریم. با توجه به اسناد، الان با دلار ۲۸ هزار تومان، با ۱۳۳ میلیارد دلار می‌توانیم کل نقدینگی را جمع کنیم، یعنی در ایران پای دلار روی پوست موز قرار دارد. اگر جهت‌گیری و مدل اقتصادی را درست کنیم، پول ملی در اولویت قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه نسخه دم‌دستی به درد نمی‌خورد، در پاسخ به اینکه آیا دلار ۱۸ هزار تومانی محقق شدنی است یا خیر؟، بیان داشت: مشکل این است که آمریکا می‌داند چه می‌خواهد، اما نمی‌تواند به آن برسد؛ و مشکل ما این است که نمی‌دانیم چه نمی‌خواهیم. ما نفوذ نمی‌خواهیم، دنبال استقلال هستیم، اما در پنجره نهایی این گم است. باید افق را روشن کنیم. مدل‌های توسعه در جهان از کار افتاده و باید در بلند مدت مدل اقتصادی را شکل دهیم. کسی که ریال دارد برنده است.

گفتنی است: برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha