پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
علی عباسی

حوزه/ نیازمند همتی بلند برای رسیدن به جایگاهی شایسته در عرصه علمی و پژوهشی هستیم. حمایت از پژوهشگران به اندازه‌ای که پژوهشگر با خیال آسوده در عرصه تولید علم فعالیت نماید، نیاز بعدی ماست. پژوهشگران توانمند ما باید از حمایت لازم بهره‌مند باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی جامعةالمصطفی که امروز در سالن قدس مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن هفته پژوهش و تقدیر از دست‌اندرکاران برنامه‌های ویژه این هفته، ابراز داشت: ان‌شاءالله در این هفته براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، بخشی از خدمات و تلاش‌های یک ساله اصحاب پژوهش جامعةالمصطفی عرضه خواهد شد و در معرض دید و ارزیابی و قضاوت قرار خواهد گرفت که به پیشرفت و ارتقای برنامه‌ها کمک می‌نماید.

وی مهم‌ترین دستاورد پژوهش را تولید علم و دانش دانست و گفت: از سازمان و نهاد علمی در تراز بین‌المللی مانند جامعةالمصطفی انتظار می‌رود در کاروان تولید علم، در قلمروهایی که در آن فعالیت می‌نماید، ایفای نقش داشته باشد. بروز و ظهور این نقش‌آفرینی، در پژوهش و فعالیت‌های پژوهشی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی تحقق این هدف را نیازمند عوامل گوناگونی دانست و خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین عوامل برای ارتقای پژوهش‌های جامعةالمصطفی، برنامه‌های آموزشی است. پژوهش باید بخش جدایی‌ناپذیر از آموزش هر نهاد علمی باشد و این هدف سال‌هاست در برنامه‌های آموزشی جامعةالمصطفی دنبال می شود. امروز تحقیق‌نگاری، پایان‌نامه‌نویسی و تحقیقات کلاسی، در نظام آموزشی ما پذیرفته ‌شده است که در سال‌های نه چندان دور، به این مقولات توجه کافی صورت نمی‌گرفت.

وی، با تأکید بر لزوم ارتقای جایگاه پژوهش در ساختارها و نیروهای انسانی جامعةالمصطفی، ابراز داشت: ما باید از سرمایه انسانی توانمند در عرصه پژوهش بهره‌مند باشیم. سال‌هاست مسئله ی شناسایی، حمایت و پشتیبانی از پژوهشگران، جزء برنامه‌های اساسی معاونت پژوهش جامعةالمصطفی است و در صفوف نیز عنایت ویژه به این مسئله وجود دارد. این امر، عنصر دوم در ارتقای جایگاه پژوهش در نظام تعلیمی جامعةالمصطفی است.

رئیس جامعةالمصطفی، سومین عنصر در ارتقای جایگاه پژوهش را فراهم ساختن زیرساخت‌های پژوهشی دانست و یادآور شد: هر پژوهش مؤثر در عرصه بین‌المللی، نیازمند تجهیزات و زیرساخت‌های مناسب است. در این عرصه، با کمبودهای فراوانی روبه‌رو هستیم که باید برای تغییر این شرایط بکوشیم.

وی تشکیل شبکه توانمند برای توزیع و نشر آثار و تولیدات پژوهشی را ضروری دانست و اظهار داشت: نشریات و سایت‌های علمی در قالب‌های مختلف، کتاب‌ها و ترجمه‌ها، ابزارهای نشر و توزیع آثار علمی ماست. ما در تولید و توزیع باید جایگاه بهتری به دست آوریم. از سازمانی علمی بین‌المللی مانند جامعةالمصطفی انتظار می‌رود پژوهش‌هایی در تراز جهانی ارائه نماید. مقالاتی که در نشریات ما منتشر می‌شود، باید در سطح بین‌المللی مورد استناد قرار گیرد. اینها آرمان‌های دوردستی نیستند و با تلاش مسئولان پژوهشی و همراهی پژوهشگران، استادان و فضلای ما محقق خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی، با اشاره به خدمات و تلاش‌های فراوان صورت‌گرفته در عرصه پژوهش جامعةالمصطفی با وجود همه مشکلات و کمبودها، ابراز داشت: با وجود این، ما نیازمند همتی بلند برای رسیدن به جایگاهی شایسته در عرصه علمی و پژوهشی هستیم. حمایت از پژوهشگران به اندازه‌ای که پژوهشگر با خیال آسوده در عرصه تولید علم فعالیت نماید، نیاز بعدی ماست. پژوهشگران توانمند ما باید از حمایت لازم بهره‌مند باشند.

وی، میراث علمی حوزه‌های علمیه را درخشان و ارزشمند و پشتوانه اهداف پژوهشی جامعةالمصطفی دانست و گفت: بزرگان حوزه علمیه مانند علامه طباطبایی، در زمانی آثار بسیار ارزشمند و برجسته را از خود به جای گذاشتند که به مراتب، از امکانات کمتری در مقایسه با امروز بهره‌مند بودند. ما امروز نیز به چنین پژوهشگران و شخصیت‌های مؤثری نیاز داریم تا در حوزه علوم اسلامی و علوم انسانی با نگاه اسلامی، آثار ماندگار تولید نمایند.

رئیس جامعةالمصطفی، در پایان، با تأکید بر ضرورت بازنگری و ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی صورت‌گرفته در هفته پژوهش، خاطرنشان کرد: این نگاه ارزیابانه و رصد واقعیت‌ها و دیدن قوت‌ها و ضعف‌ها، باید در دستور کار بخش ستادی و برنامه‌ریزی جامعةالمصطفی باشد تا در زمینه تقویت قوت‌ها و رفع ضعف‌ها اقدام گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha