جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
7

حوزه / نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: توجه به طبیعت و بهداشت محیط در جان و روح اسلام نهفته است. در قرآن بیش از ۵۰۰ آیه راجع به احکام اسلامی داریم، ولی ۸۰۰ آیه راجع به طبیعت و محیط است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان آیت الله عباسعلی سلیمانی، امروز در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین همایش ملی بهداشت محیط در دانشگاه علوم پزشکی کاشان، گفت: زمانی که دنیای غرب و اروپا چیزی به نام گرمابه و حمام را نمی دانستند، ایران کهن ما این را داشت و هنوز آثاری که از حفاری ها به دست می آید حمام های سه تا چهار هزار سال قبل در تمدن این سرزمین کهن کشف می شود.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: « اگر بر امت من دشوار نبود و به سختی دچار نمی شدند مسواک را واجب می کردم»؛ مسواک در دین مبین اسلام جز مستحبات است و این مسئله نشانه اهمیت اسلام به بهداشت فردی محسوب می شود.

به گفته وی، قرآن می فرماید «خُذُوا زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ»؛ این عبارت یعنی اهمیت اسلام به بهداشت اجتماعی، زیرا مسجد یک مرکز عمومی، پایگاه عبادی و نقطه اتکا و اتصال مومنین به ذات اقدس ربوبی است. بنابراین اخذ زینت یعنی آراستگی و شایستگی همه اصول و مبانی بهداشت در درون مساجد از شرایط ورود به مسجد و حضور در این پایگاه است.

آیت الله سلیمانی اظهار کرد: متاسفانه جامعه خیلی به موضوع بهداشت محیط از نگاه دین توجه عمیق نداشته است، در حالی که توجه به طبیعت و بهداشت محیط در جان و روح اسلام نهفته است. در قرآن بیش از ۵۰۰ آیه راجع به احکام اسلامی داریم، ولی ۸۰۰ آیه راجع به طبیعت و محیط است.

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: سجده در مقابل خدا را بر چیزی انجام می دهید که از پدیده های محیطی بدست می آید، بنابراین باید به مسئله محیط توجه شایان انجام داد و بحث بهداشت محیط را به عنوان یک وظیفه و تکلیف دینی و ملی قلمداد کرد.

وی در پایان گفت: آب، خاک، هوا و محیط یعنی موضوعاتی که حیات ما دقیقاً در گرو آنهاست و اگر آنها را سالم نگه داریم حیات ما سالم می شود و اگر خدای ناکرده بی توجهی کنیم حیات هم به مخاطره خواهد افتاد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha