چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
ڈاکٹر علی عباسی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در پایان بازدید از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های پژوهشی جامعةالمصطفی، دستاوردهای پژوهشی جامعةالمصطفی را مایه‌ی افتخار و سربلندی مجموعه خواند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک هفته پژوهش، اظهار داشت: آنچه امروز در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی جامعةالمصطفی مشاهده نمودیم، بیانگر گوشه‌ای از خدمات و توانمندی‌های پژوهشی واحدها و صفوف جامعةالمصطفی و مایه‌ی افتخار و سربلندی مجموعه است. بسیاری از آثار علمیِ استادان، پژوهشگران و واحدهای پژوهشی، که امروز دیده شد، قابلیت عرضه در سطح بین‌المللی را دارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره چشم‌انداز جامعةالمصطفی به عنوان نهادی علمی و بین‌المللی در عرصه پژوهش، خاطرنشان کرد: از جامعةالمصطفی انتظار می‌رود در تولید علم در عرصه جهانی مشارکت فعال داشته باشد. هر مرکز علمی بین‌المللی مؤثر، لازم است مرزهای دانش را در قلمروهایی که در آن فعالیت می‌نماید، در عرصه جهانی پیش برد. افق ترسیم‌شده برای فعالیت‌های علمی جامعةالمصطفی، تأثیرگذاری در روند تولید علم در سطح جهان است که گاهی از آن به عنوان مرجعیت علمی یاد می‌شود.

وی افق پیش روی جامعةالمصطفی را در حوزه پژوهش روشن ارزیابی کرد و عنوان داشت: خوشبختانه، آثاری که امروز پژوهشگران جامعةالمصطفی تولید می‌نمایند می‌تواند در تراز جهانی مطرح باشد. تحقق این هدف، نیازمند تلاش، برنامه‌ریزی و همت پژوهشگران و مسئولان جامعةالمصطفی است و ما نیز باید در بخش ستادی و تصمیم‌گیری، به این موضوع توجه و حمایت بیشتری داشته باشیم.

هفته پژوهش؛ فرصتی برای شناسایی ضعف‌ها و قوت‌ها

رئیس جامعةالمصطفی، درباره تفاوت برنامه‌های هفته پژوهش و نمایشگاه امسال با دوره‌های پیشین، اظهار داشت: جا دارد از مسئولان بخش پژوهش بابت ابتکار صورت‌گرفته در زمینه راه‌اندازی دبیرخانه دائمی هفته پژوهش، تقدیر نمایم. این برنامه‌ریزی، کمک شایانی به ارتقای برنامه‌های هفته پژوهش جامعةالمصطفی از نظر شکلی و محتوایی نمود. نتیجه این برنامه‌ریزی، استفاده بیشتر از ظرفیت واحدهای جامعةالمصطفی بود و شاهدیم امسال در مقایسه با سال‌های گذشته، هم از نظر شکلی، شرایط منظم‌تر و منسجم‌تر بوده و هم از نظر محتوایی، فرصت بیشتری برای عرضه آثار وجود داشته است.

وی، با تأکید بر ضرورت استفاده از این فرصت برای ارزیابی ضعف‌ها و قوت‌های پژوهشی، عنوان داشت: یکی از وظایف معاونت پژوهش این است که قوت‌ها و ضعف‌های مجموعه‌های جامعةالمصطفی را رصد و ارزیابی نماید. در این نمایشگاه، بخش عمده‌ای از دستاوردهای پژوهشی جامعةالمصطفی در معرض دید قرار گرفته است. این فرصتی است تا در کنار دیدن پیشرفت‌ها، کمبودها و خلأها نیز شناسایی شوند.

پژوهش، کارکرد اصیل در نظام تعلیمی جامعةالمصطفی است

رئیس جامعةالمصطفی در پاسخ به این مطلب که در برخی موارد، نگاه درجه دومی به مقولات پژوهشی و تربیتی در مقایسه با بحث آموزش وجود دارد، خاطرنشان کرد: کارکرد جامعةالمصطفی علمی است و این کارکرد هم آموزش و انتقال مفاهیم، هم پژوهش و تحقیق و هم مباحث تربیتی و فرهنگی فراگیران را شامل می‌شود. این سه کارکرد در جامعةالمصطفی درهم‌تنیده است و همگی، ابعاد مختلف رسالت واحد را تشکیل می‌دهند. البته با توجه به مشکلاتی که در سال‌های اخیر وجود داشته، شاید برخی پشتیبانی‌های لازم از برنامه‌های پژوهشی المصطفی صورت نگرفته باشد، ولی پژوهش همواره به عنوان کارکرد اصیل، در نظام تعلیمی جامعةالمصطفی مدنظر قرار دارد.

لزوم استفاده از روش‌های بدیع و ابتکاری در زمینه ارتباطات

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در پاسخ به پرسشی درباره راهبرد اداره‌کل روابط عمومی جامعةالمصطفی با توجه به رویکرد علمی این مجموعه، عنوان داشت: ابتدا جا دارد از خدمات اداره‌کل روابط عمومی جامعةالمصطفی در دوره جدید، تقدیر نمایم؛ نشاط و نوآوری در کار دیده می‌شود و لازم است از همه دست‌اندرکاران این بخش تشکر نماییم. اداره‌کل روابط عمومی جامعةالمصطفی می‌کوشد دستاوردهای مجموعه را در ابعاد علمی و آکادمیک منتقل نماید و زمینه اطلاع‌یابی مجموعه را از دیگر مراکز مشابه فراهم کند تا تعامل و ارتباط تعریف‌شده‌ای با مراکزی که در مسیر هدف ما حرکت می‌نمایند، ایجاد گردد.

رئیس جامعةالمصطفی، زمینه‌سازی برای هم‌افزایی، استفاده از ظرفیت‌های مشابه، ایجاد ارتباط مؤثر دوجانبه و تعاملی را از کارهای مهم اداره‌کل روابط عمومی برشمرد و اذعان داشت: در این زمینه لازم است هیئت‌های اندیشه‌ورزی در مجموعه، به ایجاد روش‌های بدیع و ابتکاری در زمینه ارتباطات کمک نمایند. دنیای امروز، دنیای ارتباطات است و لازم است نهادهای علمی نیز در روند این ارتباطات، با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های جدید ارتباطاتی، نقش‌آفرین باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha