جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خانم حسینی واعظ

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: موضوع پژوهش باید گره از کار جامعه بگشاید و یا او را به پیش ببرد، تحقیق در موضوعات بی‌اهمیت، نوعی اتلاف وقت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ در آیین گرامیداشت هفته پژوهش که بصورت مجازی با همکاری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان‌های گلستان، مازندران و سمنان برگزار شد، بیان کرد: امروز غربیان برای بدست آوردن واقعیات، نخست فرضیه را مطرح کرده و پس از کاوش‌های متعدد، به سراغ فرضیه‌های دیگر می‌روند تا به حقیقت برسند.

وی با بیان این‌که قرآن مجید جامعه اسلامی را به تحقیق و پژوهش دعوت می‌کند، گفت: خداوند در آیه ۱۰۱ سوره یونس می‌فرماید: «قُلِ ٱنظُرُواْ مَاذَا فِی ٱلسَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا تُغْنِی ٱلَایَاتُ وَٱلنُّذُرُ عَن قَوْمٍ لَّا یُؤْمِنُونَ»؛ که عبارت «قُلِ ٱنظُرُواْ» فرمان تحقیق است، به طور قطع، تحقیق بدون رنج همراه خواهد بود همچنانکه گنج نیز بدون رنج میسر نمی‌شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان ادامه داد: اگر دانشوران صدرنشین جامعه هستند، به دلیل وجود رنج ها در مسیر تحقیق است.

حسینی واعظ خاطرنشان کرد: امروز وسائل و ابزار تحقیق و پژوهش، بیش از هر زمانی فراهم است و انسان به وسیله اینترنت می تواند بر جهانی از دانش و افکار دست یابد، از طرفی آسان‌شدن وسایل، همت را کمتر و انگیزه‌ها را نارساتر کرده است، جامعه ای که پیوسته در یک نقطه بماند محکوم به فناست.

وی افزود: امروزه کشوری می‌تواند در عرصه رقابت بر پای خود بایستد و سر در مقابل دیگران فرود نیاورد که در تولید علم پیشگام باشد، در غیر اینصورت باید هستی خود را در راه خریداری دانش و صنایع دیگران صرف کند.

استاد حوزه خواهران، یکی از نشانه های ترقی و تعالی کشور را دارابودن بودجه تحقیقاتی مناسب دانست و اضافه کرد: در اینصورت، مغزهای فراری را به کشور باز می‌گرداند و نخبگان را مشغول کار می‌کند تا چرخه علم با سرعت بیشتری به حرکت در آید و بتواند فاصله خود را با دیگران کم کند و به آنها برسد.

حسینی واعظ در راستای موضوع تحقیق نیز گفت: موضوع پژوهش باید گره از کار جامعه بگشاید و یا او را به پیش ببرد، تحقیق در موضوعات بی‌اهمیت، نوعی اتلاف وقت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha