پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
پژوهش

حوزه/ استاد مدرسه علمیه فاطمةالزهراء(س) بندرترکمن در نشست پژوهشی «علل عدم انگیزه طلاب به پژوهش» گفت: تقویت دروس پژوهش محور در مدار آموزش ضروری است و باید اساتیدی ماهر برای آموزش روش‌های تحقیق و مهارت‌های پژوهشگری تربیت شوند؛ لذا در کنار آموزش باید نظام پژوهش محوری در حوزه‌های علمیه نهادینه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، نشست پژوهشی با محوریت «علل عدم انگیزه طلاب به پژوهش» با مشارکت مدارس علمیه سعدیه خواهران رامیان و فاطمه‌الزهراء(س) بندرترکمن با حضور طلاب و اساتید به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست، خانم لقمانه منوچهر، تحقیق و پژوهش را دستیابی به حقیقت دانست و بیان کرد: پژوهش به معنای مطالعه آگاهانه و برنامه‌ریزی شده و روشمند هنگام مواجهه با مسئله پیچیده و مبهم به قصد رفع پیچیدگی و ابهام است.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم به بحث پیرامون اهمیت و ضرورت پژوهش پرداخت و افزود: قرآن کریم انسان‌ها را به تحقیق و پژوهش دعوت کرده است، زیرا ماندن در عالم ظن و گمان گمراه کننده می‌باشد، لذا انسان برای دستیابی حقایق باید از مرحله شک و تردید عبور کرده تا به یقین برسد.

استاد حوزه خواهران اظهار کرد: انسان برای دریافت اطلاعات مورد نیاز باید تلاش و تفکر کرده و منابع گوناگون را مطالعه کند، زیرا تحقیق و پژوهش موجب پیدایش و گسترش مرزهای علم و دانش، رشد قوه ابتکار و خلاقیت، افزایش دانش و آگاهی و پیشرفت جامعه می‌شود.

منوچهر، عدم آموزش و مهارت لازم در طلاب را از علل بی‌انگیزگی آنان به امر پژوهش برشمرد و افزود: آموزش نقش مهمی در امر پژوهش دارد، لذا اگر طلاب در مقاطع تحصیلی دانش و مهارت کافی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی کسب کنند، انگیزه آنان افزایش می‌یابد.

وی، پژوهش محور نبودن نظام آموزشی را از دیگر علل عدم انگیزه طلاب به پژوهش معرفی کرد و توضیح داد: تقویت دروس پژوهش محور در مدار آموزش ضروری است و باید اساتیدی ماهر برای آموزش روش‌های تحقیق و مهارت‌های پژوهشگری تربیت شوند، لذا در کنار آموزش باید نظام پژوهش محوری در حوزه‌های علمیه نهادینه شود.

استاد حوزه خواهران ادامه داد: اگر ذهن پرسشگر پژوهشگران و تلاش‌های علمی آنان برای پیشبرد مرزهای دانش نبود، فرایند آموزش در سطوح ابتدایی خود باقی می‌ماند؛ بر این اساس، اگر نظام آموزشی در جریان فرایند تحصیل، امور مورد نیاز پژوهش را به فراگیران آموزش دهد، پژوهشگرانی کارآمد و موفق تربیت می‌کند.

منوچهر با اشاره به کلام رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) خاطرنشان کرد: بدون تحقیق، نوآوری و ژرف‌یابی، انسان در هیچ مقوله‌ای به هدف والا دست نمی‌یابد که نتیجه آن یک جا ایستادن و به تدریج با دنیای پیرامون بیگانه شدن است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha