جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: در عرصه مبارزه با فساد، مشکلات بسیاری بر سر راه افراد قرار دارد، اما این سختی‌ها دلیلی بر عدم ورود و مبارزه با فساد نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، ظهر امروز در جلسه شورای شهر همدان، با بیان اینکه تفاوت شورای ششم با دوره‌های قبلی در استفاده از ظرفیت نسل جوان است، اظهار داشت: حضور جوانان در شورای فعلی برجستگی‌ها و حساسیت‌هایی را ایجاد می‌کند که باید به نحو احسن از آن استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه باید مراقب بود تا تجربه جوان گرایی آسیب نبیند، گفت: به هر دلیل اگر خدای نکرده تجربه جوان گرایی آسیب ببیند، به جوانان دیگری که توانایی حضور در عرصه های مختلف را دارند نیز آسیب وارد خواهد شد.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه اختلاف نظر در هر مجموعه‌ای وجود دارد، خاطر نشان کرد: به لحاظ آنکه فهم انسان از واقعیت‌ها دارای نقصان است و از آنجایی که زوایای دید علمی و سلیقه‌ای هر فردی نسبت به دیگری متفاوت است، بنابراین وجود اختلاف نظرها موضوعی عادی است.

وی با بیان اینکه خواهش بنده از اعضا این است که اختلافات درونی شورا به فضای عمومی کشیده نشود، مطرح کرد: آنچه در فضای عمومی باید از شورا بیرون بیاید صدای واحد و انسجام اعضا برای خدمت به مردم است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان افزود: حضور افراد با تجربه در کنار توان جوانی، موقعیت مناسبی را ایجاد کرده تا مردم شاهد خدمت رسانی بیشتر در سطح شهر باشند.

وی با تاکید بر اینکه همه باید ملتزم به قانون باشند، گفت: هر فردی موظف است تا آنچه را که قانون به عنوان شرح وظایف مشخص کرده انجام دهد و دخالت در امور دیگر که جزو وظایف او نیست شرعا و قانونا جایز نیست.

از نظر فقهی مصرف بودجه در پروژه‌هایی که اولویت ندارند، حرام است

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به اینکه در هزینه کرد بودجه باید نسبت به اولویت‌ها حساس بود، اظهار داشت: مصرف بودجه در پروژه‌هایی که اولویت ندارند، مصداق اصراف و از نظر فقهی این نوع هزینه، حرام است.

وی تصریح کرد: پروژه‌هایی همچون پل فرهنگیان، پل شهید همدانی و یا مشکلات رودخانه‌ها امروز جز اولویت‌های مدیریت شهری است که عدم تکمیل آن گله مندی‌هایی برای مردم ایجاد کرده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان با تاکید بر اینکه هزینه‌ای که از مردم گرفته می‌شود باید با حساسیت هزینه شود، خاطر نشان کرد: از دیگر نکاتی که مجموعه شورای شهر و شهرداری باید نسبت به آن توجه جدی داشته باشند، عدم تاخیر در پرداخت‌ها به کارمندان و نیروهای شهرداری و بحث ساماندهی به بازار دست فروشان است که نیازمند تدبیر در آن هستیم.

سختی‌های مسیر مبارزه با فساد دلیلی بر عدم ورود و مبارزه در این راه نمی‌شود

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه عملکرد امروز شهرداری، منسوب به این شورا است، گفت: موفقیت و یا خدای نکرده عدم موفقیت در مدیریت شهری منسوب به شورای ششم است و لذا لازم است تا در نوع عملکردها حساسیت جدی وجود داشته باشد.

امام جمعه همدان از دیگر وظایف شورای شهر را مبارزه با فساد دانست و یادآور شد: در عرصه مبارزه با فساد، مشکلات بسیاری بر سر راه افراد قرار دارد، اما این سختی‌ها دلیلی بر عدم ورود و مبارزه با فساد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در طرح‌های شهری، موضوع آینده پژوهی جدی گرفته نمی‌شود، مطرح کرد: متاسفانه در پروژه‌ها نهایت شرایط تا ۵ ساله آینده پیش بینی می‌شود، در حالی که ممکن است ۲۰ سال آینده با مشکلی در همان حوزه روبرو شویم.

گاهی یک طرح اشتباه، تمام زحمات را تحت تاثیر قرار می دهد

نماینده ولی فقیه در همدان در پاسخ به نظر یکی از اعضا نسبت به لزوم توجه به مسائل فرهنگی، تاکید کرد: گاهی از موارد طرحی که توسط یک نهاد در جامعه اجرا می‌شود به طور کلی فرهنگ و تمام زحمات چند ساله فعالان فرهنگی و روحانیون را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مدت ها باید برای رفع اثر آن فعالیت کرد.

وی ادامه داد: در عرصه فرهنگی زمانی می‌توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم که همه در کنار هم حضور داشته باشیم و نگاه حکمرانی در این حوزه وجود داشته باشد.

صرف استفاده از نام و تصویر شهدا به معنای پیوست فرهنگی نیست

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با گلایه از اینکه پیوست فرهنگی در پروژه‌ها نباید شکل صوری داشته باشد، خاطر نشان کرد: صرفا نام بردن از اسم شهید یا استفاده از تصویر حضرت امام(ره) و رهبری و یا شهدای گرانقدر را نمی‌توان به عنوان پیوست فرهنگی در یک پروژه مطرح کرد، چرا که پیوست فرهنگی دارای الزاماتی است که باید به دقت رعایت شود.

با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، استفاده از بودجه دولتی برای ساخت مصلی را جایز نمی دانم

وی در ادامه با اشاره به اینکه دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان با سابقه تدین و وجود تقدیم ۸هزار شهید نیازمند مصلای بزرگی است، یادآور شد: محل برگزاری فعلی نماز جمعه برای مدت محدودی تا زمان ساخت کامل مصلی آمده شده بود، اما متاسفانه با گذشت سال‌ها و توقف ساخت مصلی، شاهد هستیم که حسینیه حضرت امام(ره) با مشکلاتی در زمان برگزاری مراسم مواجه است.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه نباید با برگزاری نماز و یا مراسمات برای همسایه‌ها مزاحمت ایجاد شود، گفت: همه باید تلاش و البته کمک کنیم تا مصلی همدان به سرانجام برسد، چرا که مصلی متعلق به این شهر است.

وی با بیان اینکه استفاده از بودجه دولتی در ساخت مصلی را مصلحت و جایز نمی‌دانم، مطرح کرد: با وضعیت اقتصادی کشور و مردم، استفاده از ریالی از بودجه دولتی برای ساخت مصلی را جایز نمی‌دانم، اما می توان با برخی از راهکار ها و آورده‌هایی از داخل شهر، این مشکل را حل کرد.

انتهای پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha