پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
همسر داری

حوزه/ مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا تنظیم صحیح روابط باید از نخستین لحظات زندگی صورت گیرد، گفت: بنیانگذاری روابط درون خانوادگی بر پایه صحیح، عاملی اساسی برای پایداری و خوشبختی در هر خانواده‌ای است.

حجت الاسلام محمدمهدی حاجیلویی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، در ادامه سلسله گفت‌وگوهای «زندگی موفق» به تشریح اهمیت روابط درون خانوادگی می‌پردازد و با بیان اینکه بنیان گذاری روابط درون خانوادگی بر پایه صحیح، عاملی اساسی برای پایداری و خوشبختی در هر خانواده‌ای است، اظهار داشت: نخستین عامل پایداری خانواده، تنظیم و تثبیت رابطه بین همسران است.

وی افزود: در مراحل دیگر تنظیم رابطه با فرزندان و سایرین اهمیت پیدا می‌کند، اما در گام اول، اگر همسران رابطه خود را بر پایه فهم مشترک، روابط صحیح و افق نگاه هماهنگ، بنا نهند، خانواده‌ای سالم، پایدار و رو به رشد شکل خواهد گرفت.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با تاکید بر اینکه تنظیم صحیح روابط باید از نخستین لحظات زندگی صورت گیرد، گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) در روزهای نخست ازدواج امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س)، بر لزوم همراهی همسران با یکدیگر سفارش داشتند.

وی افزود: اینکه پیامبر(ص) هم از عروس و هم از داماد تعریف می‌کنند و بر این موضوع تاکید دارند که این دو برای هم بهترین هستند، به این معنی است که دیگران نیز باید به همدلی بین همسران مدد برسانند و برای تحقق و تقویت آن تلاش کنند.

حجت الاسلام حاجیلوئی به تشریح سفارش‌های دیگر پیامبر گرامی اسلام به امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) پرداخت و خاطر نشان کرد: پیغمبر اسلام(ص) خطاب به حضرت زهرا(س) فرمودند: "شوهر تو خوب شوهری است، در امرش نافرمانی نکن" و به امیرالمومنین(ع) نیز می‌فرمودند: "در برابر همسر خود مهربانی و مدارا کن و بدان که فاطمه پاره تن من است، آنچه او را ناراحت می‌کند، من را ناراحت خواهد کرد و آنچه او را خوشنود می‌کند من را خوشحال خواهد کرد".

وی با بیان اینکه این سخنان پیامبر گرامی اسلام(ص) نمونه زیبای روابط سازنده بین همسران و روابط بین همسران با والدینشان است، گفت: پیامبر(ص) به عنوان پدر عروس، ضمن دعای خیر برای عروس و داماد، زن را به فرمانبرداری از شوهر و شوهر را به مدارا و محبت سفارش می‌کند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با تاکید بر اینکه پیامبر(ص)، وظیفه نزدیکان را دعوت همسران به محبت و مدارا می‌دانند نه مقابله و مبارزه، خاطر نشان کرد: در زندگی مهربانی به گونه‌های مختلفی نمود و تبلور پیدا می‌کند، گاهی همدردی و همراهی و گاهی نیز سازگاری و توجه به یکدیگر، اما نکته مهم آن است که مهربانی و محبت پایدار در صورتی محقق می‌شود که علاوه بر گفتار، در رفتار هم این محبت ظهور و بروز داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه نباید تنها در زمان نیاز به یکدیگر محبت کنیم، بر لزوم استمرار محبت در همه لحظات زندگی تاکید کرد و یادآور شد: اگر فردی به زبان مهر بورزد اما در رفتارش نشانه‌ای از محبت نباشد، نتیجه آن به رابطه‌ای دو سویه و دراز مدت تبدیل نخواهد شد.

حجت الاسلام حاجیلوئی تصریح کرد: انسان‌های اهل مدارا، با تحمل سلایق مختلف و اعتقادات مخالف، به دلیل نرمشی و همراهی با انسان‌های گوناگون، زندگی اجتماعی روان و پیوسته‌ای را تجربه می‌کنند و به دنبال تحمیل اندیشه خود به دیگران نیستند.

وی با بیان اینکه انسان اهل مدارا، با رفتار و گفتار در چارچوب منطقی دیگران، کنار می‌آید تا خانواده اش به تعادل برسد، مطرح کرد: اهمیت این مسئله آنجا مشخص می‌شود که پدر و مادر سازگار، فرزندان شکیبا و برخوردار از قدرت تحمل بالا را تربیت خواهند کرد.

از بهاران کی شود سرسبز سنگ

خاک شو تا گل نمایی رنگ رنگ

سالها تو سنگ بودی دل‌خراش

آزمون را یک زمانی خاک باش

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha