پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خانم خانی

حوزه/ خانم خانی از جمله بانوان شریکة الامام فعّالی است که در کنار همسرش به انجام فعالیت‌های تبلیغی و اجتماعی در روستاهای محروم مرزی همت گماشته و به قدر وسع و توانش سعی در کمک‌رسانی به مردم داشته‌ است به‌طوری‎‌که خدمت با زندگی شخصی‌ آن‌ها عجین گشته است؛ او و همسرش محروم‌ترین مناطق استان آذربایجان غربی را برای خدمت‌رسانی خود انتخاب کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، لیلا خانی متولد سال ۱۳۷۱ و اهل شهرستان نقده از توابع استان آذربایجان غربی و همسر حجت الاسلام محسن مسعودی است که سال‌هاست به همراه همسرش داوطلب خدمت رسانی به مناطق محروم شده‌اند.

آن‌ها در سال ۱۳۹۰ با یکدیگر ازدواج کرده و از سال ۱۳۹۴ به صورت خودجوش فعالیت‌های تبلیغی خود را آغاز می‌کنند و با وجود اینکه انجام فعالیت‌های تبلیغی در هر مکانی دشواری خودش را دارد؛ اما آن‌ها از این سختی‌ها فراتر رفته و خدمت در روستاهای مرزی با سخت‌ترین شرایط ممکن چه به لحاظ امنیتی و چه به لحاظ امکاناتی را برای خدمت انتخاب می‌کنند.

این بانو در خصوص علت این انتخاب سخت می‌گوید: سعی ما این بود در روستاهای محروم مرزی که امکانات آموزشی کمتری نسبت به دیگر مناطق دارند، خدمت کنیم و حالا حدود ۶ سال است که در روستاهای کم برخوردار مرزی مستقر و مشغول به فعالیت هستیم.

آموزش مهارت فرزند پروری در روستاها

این زوج دغدغه‌مند صاحب یک دختر ۵ ساله هستند و علاوه بر توجه به تربیت فرزند خود، برای تربیت درست دیگر فرزندان این روستاها نیز تلاش می‌کنند و حالا تربیت این کودکان به مهمترین دغدغه آن‌ها تبدیل شده که خانم خانی در این باره نیز عنوان کرد: تربیت فرزندان در خانواده‌های روستاهای کم برخوردار مرزی، به دلیل وجود دغدغه‌های مختلف و کمبود امکانات آموزشی، با مشکلاتی مواجه است و این آینده روستاهای ما را تهدید می‌کند.

وی در این راستا افزود: آسیب‌های رسانه‌ای در همه مناطق وجود دارد، اما روستاهای ما را بیشتر تحت الشعاع قرار داده است و رخنه تهاجم فرهنگی در وجود بچه‌های این مناطق به شدت ملموس است و ما سعی کردیم با راهکارهای مختلف از این معضل پیشگیری کنیم.

این بانوی فعال در ابتدا اقدام به دعوت بانوان به مسجد کرد که از این دعوت او استقبال چندانی به عمل نیامد و همین مسئله موجب شد که خودش به جمع بانوان روستا و منازل آن‌ها برود و ضمن برقراری ارتباط صمیمانه با آن‌ها، نکات اخلاقی و تربیتی کودک را به آن‌ها منتقل کند.

او همچنین به اتفاق همسرش در جهت توانمندسازی مادران روستا که نقش اساسی را در کانون خانواده و تربیت فرزندان ایفا می‌کنند، کلاس‌های مختلف آموزشی در زمینه نحوه برخورد با کودکان را برگزار کردند و معتقدند اگر فرزندان در خانواده به خوبی تربیت شوند، اثرات مفید آن به جامعه نیز سرازیر خواهد شد.

ابتکار در جذب کودکان و نوجوانان به مسجد

به گفته خانم خانی، مثلثی بین مسجد، مدرسه و خانواده وجود دارد که امام روستا وظیفه دارد، این سه عنصر مهم را به یکدیگر ارتباط دهد و همواره برای قوی‌تر شدن این ارتباط تلاش کند؛ در همین راستا این زوج تلاشگر با حضور در مدرسه و رایزنی با مدیر، توانستند یک روز در هفته را هماهنگ کنند که در مدرسه روستا جهت بیان احکام و … حضور یابند و در این روز سعی دارند به‌وسیله انجام بازی‌های مختلف مطالب مذهبی و دینی را به آن‌ها منتقل کنند.

انجام بازی‌های مذهبی و اهدای جوایز و سپس دعوت دانش آموزان به مسجد از جمله کارهایی بود که برای دستیابی به هدف تعریف شده خود در مدارس پیاده کردند.

رنگ آمیزی و شاداب سازی مدرسه روستا به کمک دانش آموزان، ساخت عروسک و گیره با نمد برای کودکان روستا، آموزش دوخت عروسک، تهیه سیسمونی و جهیزیه به کمک پایگاه خواهران و برگزاری کلاس‌های کمک آموزشی در منزل شخصی خود به صورت رایگان ویژه کسانی که از تحصیل بازمانده بودند، از دیگر فعالیت‌هایی است که با تلاش خانم خانی انجام گرفته است.

یکی دیگر از کارهایی که جهت جذب دانش آموزان به مسجد توسط این زوج فعال انجام گرفت؛ تشکیل گروه جهادی کودکان و نوجوانان، جهت توزیع شیرینی و شربت در مناسبت‌های مذهبی و تجلیل از زحمات آن‌ها بود که با استقبال خوب کودکان و نوجوانان روستا مواجه شد. این اقدامات و دغدغه مندی این زوج پرتلاش برای فرزندان روستا علاوه بر جذب دانش آموزان، موجب جذب خانواده‌های آن‌ها نیز به مسجد شد.

خانم خانی این فرصت را غنیمت شمرد و ارتباط خود با بانوان را قوی‌تر کرد و با سرکشی از خانواده‌های روستا در قالب شب نشینی، سعی در شنیدن مشکلات آن‌ها و تلاش برای رفع این مسائل کرد.

راه اندازی کارگاه تولید محصولات خانگی در روستا

ایجاد کارگاه تولید محصولات خانگی یکی دیگر از اقداماتی است که این بانوی تلاشگر به خواسته بانوان روستا انجام داده است تا این بانوان بتوانند به‌وسیله آن کمک خرج خانواده‌های خود در این وضعیت اقتصادی باشند.

این بانوی شریکة الامام برای تأمین هزینه راه اندازی این کارگاه، مبالغی را از اهالی روستا جمع آوری کرد و هر فرد به میزان توان خود در ایجاد این کارگاه سهیم شد.

کارگاهی که در ابتدا با تولید رشته سنتی کار خود را آغاز کرد و اکنون فعالیت آن گسترده‌تر شده و در آن انواع ترشیجات، فتیر سنتی و نان محلی تولید می‌شود و بانوان مشغول به کار در این کارگاه به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند.

این بانوان همچنین با بخشی از عایدی این کارگاه، هر پنجشنبه جلسات احکام برگزار و نان نذری پخت و درب منازل اهالی توزیع می‌کنند و با بخشی از سود کارگاه، صندوق قرض الحسنه‌ای را نیز تشکیل داده‌اند و به‌وسیله آن به نیازمندان کمک‌رسانی می‌کنند تا در کنار درآمدزایی خود به انجام کارهای خیر نیز پرداخته باشند.

محصولات این کارگاه اکنون علاوه بر روستا و شهرستان در سطح استان توزیع می‌شود و درآمد خوبی را برای بانوان به همراه داشته است.

حل مشکلات خانواده‌ها و تلاش برای جلوگیری از طلاق

خانم خانی و همسرش علاوه بر این اقدامات با تلاش و پیگیری‌های خود توانستند از دو مورد طلاق در روستا جلوگیری کنند که یک مورد آن به دلیل اعتیاد همسر و مورد دوم به دلیل اختلافات مالی تصمیم بر طلاق داشتند که این زوج با حل مشکلات این دو خانواده توانستند آن‌ها را از این تصمیم منصرف نمایند.

این بانوی تلاشگر علاوه بر اخذ مدرک لیسانس فقه و حقوق با دغدغه کمک به اطرافیان و انجام کارهای فرهنگی، اقدام به گذراندن دوره‌های مطالعاتی شهید مطهری کرد و مدرک تربیت کودکان را نیز دریافت نموده است تا بدین وسیله خود را برای خدمت رسانی به کودکان مناطق محروم و انجام کارهای فرهنگی در روستاهای کم برخوردار آماده کند.

مروری بر سوابق فعالیت این زوج دغدغه‌مند

او و همسرش در سال ۱۳۹۴ با اعلام آمادگی خود و گذراندن مراحل گزینش، توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی آذربایجان غربی به روستای مرزی چایپاره جهت خدمت‌رسانی اعزام شدند.

آن‌ها حدود ۵ سال در این روستای کم برخوردار به فعالیت پرداختند و اکنون حدود ۵ ماه است که به روستای «باری» در نزدیکی ارومیه مهاجرت کرده‌اند.

به گفته خانم خانی روستای باری دارای ۳۰ خانوار است که اکثریت این خانواده‌ها نیازمند و بی‌بضاعت هستند و به همین دلیل و برای کمک به معیشت خانواده‌های این روستا، کارگاه تولید محصولات خانگی را در این روستا ایجاد نموده است.

این بانوی دغدغه‌مند با جمع آوری مبالغی از خانواده و اقوام خود، بیشتر منابع لازم برای انجام کارهای خود را به دست می‌آورد و در کنار آن قرارگاه پیشرفت و آبادانی آذربایجان غربی نیز مبالغی را به عنوان بودجه فرهنگی در اختیار آنان قرار می‌دهد.

خانم خانی در طرحی ارزشمند که حائز رتبه در این قرارگاه نیز شده است؛ با هدف ایجاد انگیزه و امید در سالمندان، اقدام به برگزاری پیاده روی دسته جمعی به صورت هفتگی برای این بانوان کرد و در ضمن پیاده‌روی به قرائت زیارتنامه ائمه و بیان احکام و نکات اخلاقی برای بانوان می‌پرداخت.

تلاش‌های ارزشمند این زوج موجب شد که سه مورد از فعالیت‌های آنان در این روستاها از جمله تلاش‌های ارزنده آنان جهت تربیت کودکان روستایی به عنوان فعالیت‌های نمونه از سوی سپاه تهران انتخاب شود.

زوج طلبه‎ای که محروم‌ترین مناطق را برای خدمت‌ انتخاب کردند + عکس

زوج طلبه‎ای که محروم‌ترین مناطق را برای خدمت‌ انتخاب کردند + عکس

زوج طلبه‎ای که محروم‌ترین مناطق را برای خدمت‌ انتخاب کردند + عکس

زوج طلبه‎ای که محروم‌ترین مناطق را برای خدمت‌ انتخاب کردند + عکس

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 11
    اگه راست میگن برن روستاهای سیستان و بلوجستان
    • علی IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      1 0
      اگر همه مناطق محروم را این دو نفر پوشش بدهند شما راضی میشید؟
  • مریم IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 3
    عجب روستایی با این مسحد و بجه های شیک پوش
  • IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    2 0
    سلام بر این زوج توانمند وخلاق ان شاءالله طرح این زوج جوان در کل کشور سراسری شود وبا حمایت وراهنمایی این دوستان آمار طلاق کم شود
  • علیرضا روستا IR ۰۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    1 2
    تو این عکس که من میبینم روستای ما از اونجا عقب مانده تر و فقیرتر است
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    2 0
    درود برچنین ایثار وازخود گذشتگی .
  • میثم IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    2 0
    خداوند به آنها خیر وبرکت عطا نماید احسنت مسئولین نیز حمایت کنند ان شاالله
  • محمدحقگو IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    2 0
    سلام و خسته نباشی به این زوج فداکار
  • جعفر IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    هزاران بار آفرین بر او و همسرش
  • مرند IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    الحمدلله الحمدلله که این زوج هایی هستند و تبلیغ میکنند
  • رویا IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    افرین افرین بر شما زوج جوان و موفق. ای کاش ما هم مثل شما همت و شعور خدمت داشتیم . تا دنیا گلستان بشه. خوشا به سعادتتون. دست جناب علی یاری گرتون ❤❤❤❤❤