جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
  • حوزه علمیه؛ از درس‌های ۳۰۰ نفره تا کرسی‌های ۳ نفره: اضمحلال یا ارتقا؟

    حوزه علمیه؛ از درس‌های ۳۰۰ نفره تا کرسی‌های ۳ نفره: اضمحلال یا ارتقا؟

    حوزه/ با اعتذار، عرض می‌کنم که به باور این طلبه ناچیز، آن آسیب‌شناسی و این راه‌حل‌ها، نشان‌دهنده آن است که فهم روشن و درستی از یک نظام آموزشی ایده‌آل حوزوی و آسیب‌های آن و راه‌های تحقق آن، در ذهن این عزیزان وجود ندارد؛ نظامی آموزشی که محصول آن پرورش مجتهدان اسلام‌شناس و نظریه‌پردازان اسلامی در علوم انسانی و اجتماعی باشد.

  • ۱۳ واقعیت درباره وضعیت دینی و مذهبی مردم عراق

    طی یادداشتی مطرح شد؛

    ۱۳ واقعیت درباره وضعیت دینی و مذهبی مردم عراق

    حوزه/ محمد صادق الهاشمی تحلیلگر عراقی طی یادداشتی نوشت: مردم عراق بر هویت اسلامی، ارزش و فرهنگ دینی خود همچنان پایبند هستند و فرهنگ غربی آمریکایی را نمی‌پذیرند.

  • هدف اصلی دشمن در جنگ رسانه‌ای و روانی به بهانه آرمیتا گراوند

    هدف اصلی دشمن در جنگ رسانه‌ای و روانی به بهانه آرمیتا گراوند

    حوزه/ بی تردید اتاق فکر شیطانی استکبار از ایجاد اغتشاشاتی مشابه سال گذشته در کشور سرخورده و نا امید است ، اما اکنون نیز دشمن "تضعیف عنصر اراده" در مسئولین و مردم را در عرصه حراست و پاسداری از هنجارها و ارزشهای الهی جامعه را هدف قرار داده است؛ لذا در تحلیل جامع و صحیح تحرکات تبلیغاتی و جنگ روانی دشمن در ماه های اخیر خصوصا چند روز گذشته نباید از این راهبرد شیطانی غافل گردید.

  • چرایی اطلاق آل‌الله بر اهل‌بیت علیهم‌السلام

    چرایی اطلاق آل‌الله بر اهل‌بیت علیهم‌السلام

    حوزه/ یکی از عناوینی که به اهل بیت علیهم‌السلام اطلاق می‌شود و در بعضی از زیارات نیز از ایشان با این عنوان یاد می‌شود "آل الله" است. ظاهر این عنوان ممکن است این سؤال را ایجاد کند که مگر خدا فرزند دارد که اهل بیت، آل او هستند؟! مگر خداوند «لم یلد و لم یولد» نیست؟ پس این عبارت به چه معناست؟

  • سلام حاج نادر!

    سلام حاج نادر!

    حوزه/ حاج نادر نمی‌دانم مکه رفته‌ای یا نه، اما دوست دارم حاج نادر صدایت کنم، من مکه نرفته‌ام، ولی بوشهر آمده‌ام، خلیج‌فارس را دیده‌ام، شرجی هوای ساحل را حس کرده‌ام، معنی نیلگون را در کنار ساحل خلیج‌فارس فهمیده‌ام، قایق موتوری هم سوار شدم، عجب ابهتی دارد این دریا، عجب شکوهی و عجب غروبی.

  • امام صادق علیه‌السلام و شیوه‌های ارتباط با مردم

    امام صادق علیه‌السلام و شیوه‌های ارتباط با مردم

    حوزه/ ارتباط امام صادق(ع) با مردم از طریق کانالهای مختلف از جمله پاسخ دادن به شبهات بر قرار بود؛ ارتباط وسیع امام از چند جهت در جامعه با مردم گرم بود؛ از طریق شاگردان و در خانه حضرت نیز به روی مردم باز بود لذا از آسیب ها شناخت وسیع و قوی داشت و در رفع آسیب‌ها وبیماری های اجتماعی و فرهنگی با راه بردهای روشن عمل نمود.

  • سرمایه‌های سازمند در میلاد حضرت محمد(ص)

    سرمایه‌های سازمند در میلاد حضرت محمد(ص)

    حوزه/ جهل و تاریکی، قدرت و قلدری در سرزمینی فراگیر شده بود، زیست آدما در تباهی و خسران محض فروهشته؛ خون و خون ریزی، جنگ و نابودی، حمله و تجاوز، درندگی و دریدگی جزو زندگانی مردمان دیار یادگار ابراهیم پیامبر و هاجر شده بوده. 

  • اسلام، مبدأ تمام تحولات بشر

    یادداشت رسیده:

    اسلام، مبدأ تمام تحولات بشر

    حوزه/ معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: هنگامی که تاریخ صدر اسلام را مطالعه می کنیم، می‌بینیم تا پیش از ورود اسلام، هیچ تحول قابل ملاحظه علمی در منطقه شبه جزیره روی نداد و چراغی از دانش و معرفت در آن منطقه روشن نشد.

  • امامی که احیاگر فرهنگ تشیّع بود

    امامی که احیاگر فرهنگ تشیّع بود

    حوزه/ دوران انتقال حکومت از امویان ستمگر به عباسیان غارتگر، دورانی بود که امام از آن حدّاکثر استفاده را به نفع شیعیان بردند و توانستند شاگردان فراوانی را تربیت کنند و به جامعه اسلامی تحویل دهند و بزرگترین مهندسی فرهنگی امام جعفر صادق علیه السلام و احیاء تعالیم اسلام و مذهب شیعه در این دوران طلایی شکل گرفت و حضرت با کار فرهنگی دقیق و حساب‌شده، شیعیان را احیاء کردند.

  • شخصیت جهانی رسول خدا (ص) از دیدگاه آیات قرآن

    شخصیت جهانی رسول خدا (ص) از دیدگاه آیات قرآن

    حوزه/ یکی از ویژگی‌های نبی مکرم اسلام، داشتن مقام محمود است که قرآن در سوره اسراء، آیه ۷۹ به آن اشاره کرده است: «و من اللیل فتهجد به نافلة لک عسی أن یبعثک ربک مقاما محمودا) مفسران از جمله مرحوم قمی، مقام محمود را به نماز شب تفسیر کرده‌اند. و خواندن نماز شب در دل آن نور و روشنایی در روز قیامت است. (بحار الانوار، ۷۹/۳۴۰)

  • یکصد صفت بی بدیل پیامبراعظم(ص) در یک نگاه

    یادداشت رسیده:

    یکصد صفت بی بدیل پیامبراعظم(ص) در یک نگاه

    حوزه/ صفات پیامبر مهربانی و ذریه گرامش نیاز به این دارد که از جایگاه خود در کتب درسی و متون آموزشی سؤال‌ها داشته باشند که چرا برخی دانش‌آموزان عزیز وطن باید در ندامتگاه و دادسرا و دادگاه‌ها و مراکز مشاوره بعد هزاران آسیب جانکاه از این مائده الهی یعنی خصوصیات پیامبر رحمت مطلع شوند و به آه و افسوس زندگی خود را استمرار ببخشند.

  • سیره امام صادق (علیه السلام) در برخورد با مخالفان

    سیره امام صادق (علیه السلام) در برخورد با مخالفان

    حوزه/ سیره امام صادق علیه السلام الگوی فوق العاده مؤثری برای امروز و تعاملات اجتماعی ما است. جوانان و نوجوانان و مردمی که شاید به ظاهر کلیومترها از اعتقادات و باورهای ما فاصله دارند با محبت و احترام و کلام مستدل قابل هدایت و جذب هستند. «ادْعُ إِلَیٰ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَن» (نحل/ ۱۲۵) با حکمت و اندرزِ نیکو، مردم را به سوی پروردگارت دعوت کن و با آن شیوه ای که بهترین شیوه است، با آنها بحث و جدل کن.

  • یادداشت | دوگانه‌ اخلاق و ضد اخلاق

    یادداشت | دوگانه‌ اخلاق و ضد اخلاق

    حوزه/ گاهی انسان‌ها از آنچه می‌گویند و می‌جویند کمتراند و این کمتر بودن نباید آنان را به بیشتر نشان‌دادن و بیشتر گفتن بکشاند. چون اگر بیش از آنچه که هستیم بگوییم، در مسیر غیراخلاقی قدم نهاده‌ایم؛ زیرا اولین و ابتدایی‌ترین مسئله اخلاقی «صداقت» است؛ یعنی نبودِ تناقض در گفتار و عمل.

  • اهداف رسالت اسلام

    نوشتاری از آیت الله العظمی صافی به مناسبت میلاد پیامبر رحمت؛

    اهداف رسالت اسلام

    حوزه/ هدف اسلام، تأسیس یک مدینه فاضله انسانیت است که همه چیز در حد اعتدال و از افراط و تفریط بر کنار باشد و افرادش همه مانند عضو یک بدن همکار و هم درد، و هرکدام به وظیفه خود عمل کنند و در اجرای حق و عدالت در بین خود نظارت نمایند اسلام با هدفهایی که به برخی از آنها اشاره شد در صفحه تاریخ انسانیت جلوه کرد.

  • "او اسماعیل بود"؛ حکایتگر سبک زندگی مجاهدانه شهید دقایقی

    به بهانه نمایش مستند در جشنواره فیلم ۱۷؛

    "او اسماعیل بود"؛ حکایتگر سبک زندگی مجاهدانه شهید دقایقی

    حوزه/ مستند"او اسماعیل بود" به کارگردانی جواد یقموری، حکایتگر سبک زندگی مجاهدانه شهید اسماعیل دقایقی و اشاراتی هنرمندانه به خدمات گسترده این سردار سرافراز جبهه اسلام در عرصه های گوناگون است.

  • یادداشت رسیده | حوزه علمیه قم و کتابخانه تخصصی علوم حدیث

    یادداشت رسیده | حوزه علمیه قم و کتابخانه تخصصی علوم حدیث

    حوزه/ سده معاصر به دلیل تخصصی گرایی در علوم, عصر ظهور کتابخانه های تخصصی در علوم انسانی و تجربی است و کتابخانه تخصصی عنصری اجتناب ناپذیر ار فرایند رویکرد تخصصی و گرایش محور به دانش است و حوزه های علمیه تشیع نیز از این ضرورت مستثنا نبوده و نیستند ولی کتابخانه تخصصی تراز در هر علم و گرایش علمی معیارها و مولفه های خاص خود را دارد.

  • دفاع مقدس امروز و فتوحاتی که در پیش است

    دفاع مقدس امروز و فتوحاتی که در پیش است

    حوزه/ اقتدار بی سابقه سربازان و "شیعیان تنوری" جبهه مقاومت در شرق دریای مدیترانه، پدید آمدن ارتش مقتدر و آخرالزمانی انصارالله در یمن، توفیقات تدریجی و روز افزون دولت انقلابی در حل مشکلات اساسی کشور، مواضع و سخنرانی های انقلابی و عزتمندانه رئیس جمهور ولایی در سفر به نیویورک، فروپاشی تدریجی تحریم های حداکثری و ظالمانه، شکست مفتضحانه فراخوان ضدانقلاب در سالگرد فتنه آمریکایی صهیونیستی ... همه و همه بشارت دهنده فتوحات بزرگتری در آینده نزدیک می باشند.

  • بازار داغ «عنوان‌فروشی» و عناوین بی‌حساب حوزوی

    بازار داغ «عنوان‌فروشی» و عناوین بی‌حساب حوزوی

    حوزه/ در منابع فقهی از فقیه مبتکر و کم‌نظیری مثل مرتضی انصاری با عنوان «شیخ»‌ یاد می‌شود؛ عنوانی که اگر الان به هر طلبه‌ای گفته شود، احساس توهین می‌کند! خود شیخ مرتضی انصاری به هنگام نقل سخنان صاحب جواهر (محمدحسن نجفی) از او با عنوان «شیخنا المعاصر» یا «الفاضل المعاصر»، یاد می‌کرد!

  • هفت نکته به بهانه ارتحال آیت‌الله غلامرضا صلواتی

    هفت نکته به بهانه ارتحال آیت‌الله غلامرضا صلواتی

    حوزه/ آیت الله صلواتی از زمره طلابی بود که در دوران آیت الله بروجردی تربیت شده و رشد یافته بود. آشنایی نگارنده با ایشان به دلیل حضور در درس «مکاسب محرمه» کتاب مکاسب بود که به خوبی و با تسلط آن را تدریس می‌کرد. در ابتدا بحث را از خارج بیان می‌فرمود و سپس با متن تطبیق می‌داد.

  • ۷ نکته برای مواجهه با بی‌ادبی و بی‌ادبان

    ۷ نکته برای مواجهه با بی‌ادبی و بی‌ادبان

    حوزه/ اگر بی‌ادبی در جمع صورت می‌گیرد، سعی کنید با شوخ‌طبعی و مزاح و بیان حکایت‌های خنده‌دار مناسبی، فضا را تلطیف کنید. چون افراد بی‌ادب همه فضا را پر از انرژی منفی می‌کنند. آنان قدرتی شیطانی در آلوده کردن فضا دارند. شوخی و خنده می‌تواند انرژی‌های منفی را از فضا دور کند.

  • یادداشت رسیده | نقطه تمایز حوزه‌های شیعی با آکادمی‌های دنیا

    یادداشت رسیده | نقطه تمایز حوزه‌های شیعی با آکادمی‌های دنیا

    حوزه/ یکی از اساتید حوزه به بهانه آغاز دروس عمومی آیت الله العظمی جوادی آملی در یادداشتی آورده است: کجای دنیا می‌توان یافت، استادی در آستان صد سالگی‌اش، هنوز کرسی درس داشته باشد و محاضرات علمی‌اش را حضوری ارائه نمایند! این نقطه تمایز و البته امتیاز ممتاز حوزه‌های شیعی است که بسانش را نمی‌توان در هیچ آکادمی دنیا پیدا کرد.

  • یادداشت رسیده | تبلیغ دانش‌آموزی؛ راه مهم مقابله با استحاله فرهنگی

    یادداشت رسیده | تبلیغ دانش‌آموزی؛ راه مهم مقابله با استحاله فرهنگی

    حوزه/ مقام معظم رهبری در دیدار با روحانیون و مبلغان کشور در آستانه ماه محرم، تبلیغ را اولویت اول حوزه‌های علمیه و اهمیت تبلیغ در این دوران را مضاعف دانستند.

  • یادداشت | دنیای لوازم‌التحریر و چالش فرهنگی

    یادداشت | دنیای لوازم‌التحریر و چالش فرهنگی

    حوزه/ خارجی‌ها از تولیدات رسانه‌ای و تهیه لوازم مدرسه با تصاویر و برچسب‌های کشورشان، به‌دنبال تثبیت فرهنگ و اقتصاد خودشان هستند؛ از این رو است که خرید لوازم‌التحریر ایرانی، حمایت از فرهنگ و اقتصاد ایرانی است.

  • یادداشت | دوران دفاع مقدس، تجربه‌ای موفق در عرصه مدیریتی کشور

    یادداشت | دوران دفاع مقدس، تجربه‌ای موفق در عرصه مدیریتی کشور

    حوزه/ تاریخ نگاری و تجربه نگاریِ دانش و تجربه های علمی، می تواند زمینه های تصمیم گیری و تصمیم سازی مؤثر و کارآمد را فراهم کند. زیرا مدیران فعلی نهادها و سازمان ها به هنگام اخذ تصمیم ها می توانند بر اساس شرایط محیطی، اهداف انقلاب اسلامی و سبک مدیران دفاع مقدس، تصمیم گیری کرده و از خطاها و تصمیم های آن دوران درس بگیرند.

  • چرا دفاع هشت ساله ما "مقدس" شد؟

    چرا دفاع هشت ساله ما "مقدس" شد؟

    حوزه/ دفاع از ارزش‌های دینی و امانت انبیای الهی و صالحان عالم که دست به دست چرخیده و از لابلای صخره‌ها و دره‌های پرفراز و نشیب تاریخ عبور کرده تا به دست ما رسیده است، آن را ارزشمند نموده و از سطح دفاع غریزی بالاتر برده است.

  • یادداشت | نگاهی به سیره علمی و عملی امام حسن عسکری(ع)

    یادداشت | نگاهی به سیره علمی و عملی امام حسن عسکری(ع)

    حوزه/ سبک زندگی امام حسن عسکری(ع) که تجلی عملی آیات قرآن است و می‌تواند زمینه دستیابی به سعادت دنیوی و آخروی انسان‌ها را فراهم کند.

  • یادداشت تحلیلی | جنگ جهانی علیه نهاد خانواده

    یادداشت تحلیلی | جنگ جهانی علیه نهاد خانواده

    حوزه/ ترویج الگوهای منحرف جنسی و زیر سؤال بردن سبک زندگی عفیفانه (مبتنی بر نقش آفرینی نهاد خانواده) تبدیل به اجزای لاینفک و آشکار بازی بسیاری از نهادهای رسمی و غیر رسمی در غرب شده است. مبدل ساختن قبح مناسبات غیراخلاقی و مغایر با فطرت بشری و انسانی به یک امر لازم‌الاتباع، به جزئی آشکار از نقشه بازی طرفداران لائیسیته تبدیل شده است.

  • ۹ دلیل برای چرایی گرامیداشت هفته دفاع مقدس + پادکست

    ۹ دلیل برای چرایی گرامیداشت هفته دفاع مقدس + پادکست

    حوزه/ در سالگرد آغاز جنگ تحمیلی عراق در سال ١٣۵٩ شمسی است که هر سال ملت قهرمان ایران این هفته را به نام «‌هفته دفاع مقدس» نامگذاری و در گرامیداشت آن می‌کوشند؛ اما شاید در طول این سال‌ها بارها با این سؤال روبرو شده باشید که...

  • ماجرایی انسانی و احساسی از یک طلبه اهوازی

    ماجرایی انسانی و احساسی از یک طلبه اهوازی

    حوزه/ با ته لهجه اهوازی گفت مگه میشه شیخنا؟ با ادب هر چه تمام از مکانیک عذرخواهی کرد، باز بکسل کرد بردیم مکانیک دوم ...

  • یادداشتی کوتاه درباره شهید حجت‌الاسلام حجت اعتبار

    یادداشتی کوتاه درباره شهید حجت‌الاسلام حجت اعتبار

    حدود سال ۹۵ بود که آمد و در مورد هجرت به شهر خدابنده استان زنجان برای تدریس در حوزه علمیه آنجا مشورت کرد. شوق تبلیغ و تدریس بی‌تابش کرده بود و عاشقانه به آن دیار رفت.

جدیدترین اخبار