حجت الاسلام والمسلمین بهرامی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین بهرامی با بیان اینکه رفع احتیاجات مردم نشاط باطنی ایجاد می کند، تاکید کرد: اندازه عقل انسان به اندازه عبودیت اوست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین بهرامی در جمع کارکنان مدیریت حوزه علمیه خواهران اصفهان با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) که می فرمایند: «لایتم عقل امر مسلم حتی تکون فیه عشر خصال؛ عقل انسان مسلمان کامل نمی شود مگر اینکه ده خصلت داشته باشد»، گفت: شاخصه کلیدی انسان ها را به عقل می سنجند، در کتاب العقل و الجهل اصول کافی ۷۵ جنود شیطان را جهل و ۷۵ جنود را عقل می شمارند زیرا عقل شاخصه مهمی است که میزان شخصیت انسان را مشخص می کند.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی اضافه کرد: امام صادق(ع) می فرماید «العقل ما عبد به الرحمان و اکتسب به الجنان»، اندازه عقل ما به اندازه عبودیت ماست و عبودیت انسان ها به عدد انسان ها متفاوت است و عقل انسان ها به عدد انسان ها متفاوت است.

وی افزود: میزان عقل انسان ها متفاوت است و به اندازه انسان میزان عبودیت و توحید متفاوت است، در حدیث امام رضا(ع) ۱۰ ویژگی و خصلت برای انسانی عاقل بیان می کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان اولین نشانه عقل در کلام امام رضا(ع) را خیرخواهی دانست و گفت: از یک انسان عاقل «الخیر منه مامول» امید خیر هست، یعنی خیرخواه هستند، این انسان هر کجا می رود، هر چه می گوید، هر کاری می کند از ایشان خیر و خوبی به دیگران می رسد.

وی دومین نشانه عقل را در امان ماندن مردم از شر آن شخص دانست و گفت: «و الشر منه مامون» مردم از شر او در امان هستند، شر مراتبی دارد، گاهی این شر به یک نفر و گاهی به یک خانواده، به یک شهر، کشور و یا یک جامعه می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی خاطرنشان کرد: گاهی شر، شر زبانی، چشمی و گاهی دست یا گوش است، معمولا شر زبان شامل بیشتر افراد می شود، لذا فردای قیامت اعضاء و جوارح انسان زبان را دلیل بیچاره گی و بدبختی خود می دانند چون گناهانی که از زبان سر می زند به دلیل بی تکلفی نسبت به گناه دیگر جوارح بیشتر است.

وی با بیان اینکه گاهی انسان شری ندارد چون زمینه ای برایش نیست، ابراز داشت: گاهی انسان در شرایطی قرار می گیرد که مجبور به خواندن نماز می شود، این نماز ارزشی ندارد، انسان در مقام عجب، تکبر؛ منیت و در مقایسه با دیگری قرار بگیرد، اینجاست که همه کم می‌آوریم.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان با استناد به حدیث امیرالمومنین(ع) که می فرمایند: اگر هفت آسمان را به من دهند، حاضر نیستم به اندازه یک بال مگس به کسی ظلم کنم یعنی حاضر نیستم به اندازه یک بال مگس گناه کنم، گفت: برخی انسانها در شرایط و موقعیت متفاوت، آن کسی نیستند که نشان می دهند و نسبت به منافع و سود و زیانشان رفتارهای متفاوتی از خود بروز می دهند.

وی در ادامه بیان حدیث، سومین خصلت و نشانه عقل را «یستکثر قلیل الخیر من غیره، و یستقل کثیر الخیر منه نفسه» بیان کرد و گفت: یکی دیگر از نشانه های عقل این است که خیر اندک دیگران را زیاد می شمارند و خیر زیاد خود را اندک، که اکثرانسان ها معمولا برعکس حدیث رفتار می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی با بیان اینکه برخی انسان ها، انسان های بزرگی هستند و شاکله بزرگی دارند، تصریح کرد: کسی که به عیوب خودش مشغول باشد فرصتی و توجهی برای پرداختن به عیوب دیگران ندارد و اگر انسان مشغول به رسیدگی بر اعمال خود باشد در همه حال با خود می گوید از قافله عقب هستم.

وی با اشاره به پنجمین نشانه عقل، گفت: «لایسام من طلب الحوائج الیه» از طلب حوائج مردم خسته و دلتنگ نمی شود یعنی اگر با لطف خدای متعال محل مراجعه، مشورت و رفع احتیاج مردم شد، دلتنگ و خسته از طلب حوائج مردم نمی شود بلکه روز به روز شاداب تر است، چون آن نشاط باطنی را حس می کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان با بیان ششمین نشانه عقل «لایمل من طلب العلم طول دهره»، افزود: یکی دیگر از نشانه های عقل این است که انسان از طلب علم خسته نشود، زگهواره تا گور دانش بجوی، البته نوع علوم متفاوت است و علم به معنای واقعی و معرفتی انسان را خسته نمی‌کند.

وی هفتمین نشانه عقل را «الفقر فی الله احب الیه من الغنی و الذل فی الله احب الیه من العز فی عدوه» بیان کرد و گفت: فقر در راه خدا از توانگری نزد او محبوب تر است و خواری و ذلت در راه خدا  از عزت با دشمنان خدا برایش محبوب تر است.

وی افزود: جایی که خدا محوری در زندگی انسان حاکم شود فقر در راه خدا از غنای بی خدایی برایش محبوب تر است، ذلت در راه خدا برایش محبوب تر است از عزت در مقابل دشمن خدا.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی، یکی دیگر از نشانه های عقل را گمنامی بیان کرد و گفت: «و الخمول اشهی الیه من الشهره» گمنامی برای انسان عاقل بهتر است از پرنامی، انسان عاقل بیشتر خواهان گمنامی است، گمنامی برایش بهتر است تا انسان مشهور باشد مگر اینکه خداوند به واسطه انجام وظیفه و خدمتی که می کند،  برایش شهرت بیاورد.

وی در پایان دهمین و مهمترین نشانه عقل را از حدیث امام رضا(ع) اینطور بیان کردند: ثُمَّ قالَ علیه السلام: أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قیلَ لَهُ: ما هِیَ؟ قالَ علیه السلام: لا یَری أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَیْرٌ مِنّی وَ أَتْقی» سپس فرمود: دهمین و چیست دهمین؟ به ایشان عرض  شد: چیست؟ فرمود: احدی را ننگرد جز این که بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است، یعنی اینکه هیچ کسی را نمی بیند مگر اینکه بگوید این از من بهتر و بالاتر است، این نکته مهمی است.