حجاب و عفاف

حوزه/ دانش آموخته حوزه علمیه خواهران اصفهان گفت: حجاب اسلامی به معنای حبس زن در خانه یا پرده ­نشینی و دوری از شرکت در مسائل اجتماعی، آن­گونه ­که غرب تبلیغ می ­کند، نیست.

شکوفه فتاحی، در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» از اصفهان پیرامون نقش فرهنگی مادر در نهادینه­ سازی حجاب و عفاف دختران، گفت:  حجاب اسلامی به معنای حبس زن در خانه یا پرده ­نشینی و دوری از شرکت در مسائل اجتماعی، آن­گونه ­که غرب تبلیغ می ­کند، نیست. در حجاب اسلامی، سهل­ انگاری ­های مضر و سخت گیری­ های بی­ مورد وجود ندارد، آسیب­ های ناشی از بی­ حجابی، تمام اعضای جامعه را دربرمی­ گیرد.

دانش آموخته حوزه خواهران تاکید کرد: حجاب و عفاف از مسائل مهم و کلیدی جامعه ما و یکی از دستورهای دین است و با بسیاری از مسائل زندگی پیوند خورده و دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شده است، بدون تردید یکی از نهادهایی ­که می­ تواند نقش بی­ بدیل و مؤثری در توسعه و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب ایفا نماید، خانواده است.

وی ادامه داد: خانواده به عنوان کانون مقدس زمانی می­ تواند به رسالت خویش جامه عمل بپوشاند که مدیران آن، سجایای عالیه انسانی را که سرمایه شرف و عزت آن است، مانند گوهر گران­بهایی در محیط خود حفظ کنند. در این آموزشگاه بزرگ، نقش اول در تعیین ساختار شخصیت کودک به عهده مادر است، زیرا کردار و رفتار مادر، چون خونی در شریان­های فرزند به جریان می­ افتد و شخصیت او را برای مادام­العمر رنگ می­ دهد.این تأثیرپذیری آن­چنان مهم است­ که می ­توان گفت زمینه انحطاط و یا تعالی روان پاک فرزند تا حدود زیادی مربوط به آن است.

فعال فرهنگی با اشاره به اهمیت نهادینه ­سازی فرهنگ حجاب و عفاف در نظام آموزشی و تربیتی اسلام، گفت: پدر و مادر هرکدام به­ نوبه خود، تأثیر خاصی در تربیت فرهنگی صحیح فرزندان دارند، اما در این میان نقش مادر پررنگ­ تر است. نقش مادر یک نقش مقدس و درعین حال بسیار سنگین و دشوار است؛ مفهوم مادر تداعی­ کننده مجموعه­ ای از مفاهیم ارزشی، نظیر محبت، ایثار، حجاب، عفاف، شکیبایی، پایداری، آرامش، قدردانی و احترام است و هیچ کار دیگری را نمی­ توان یافت که با این نقش مقدس برابری کند. چراکه امر پرورش فرزند، از ابتدای انعقاد نطفه در رحم تا زمان تولد و پس از آن به عهده مادر است.

 فتاحی تصریح کرد: نقش و جایگاه مادر به ­عنوان الگوی عملی و تأثیرگذار روی شخصیت و طرز تفکر فرزندان، به ­خصوص دختران، نقشی برجسته است و رفتار، کردار و پندار او مستقیماً در فرآیند رشد و تکوین، تعیین­ کننده است.

فتاحی با بیان اینکه حجاب و رعایت پوشش اسلامی دارای فواید و آثار ارزشمندی است، گفت: رعایت حجاب و عفاف، آثار فردی و اجتماعی بسیاری از قبیل آرامش روانی، جلوگیری از ناهنجاری­های اجتماعی، استحکام پیوند خانوادگی و حفظ ارزش­های زن را در پی دارد، لذا وجود این آثار و برکات، اصل حجاب را ارزشمند نموده و آن را قابل دفاع و حمایت کرده ­است.

وی در پایان گفت: عفاف و حجاب نه­ تنها از ارکان و عوامل اصلی پیشرفت و توسعه هر کشوری محسوب می­ شود، بلکه بقا و دوام هر جامعه ­ای در گرو رعایت عفاف و حجاب است و مادران می ­توانند نقش بسزایی از طریق الگوی اخلاقی و عملی بودن در نهادینه­ سازی این ارزش اصیل اسلامی در بین دختران جامعه، این مادران نسل­ های آتی، داشته­ باشند.

انتهای پیام