پول

حوزه/یکی از فعالان قرآنی آذربایجان غربی گفت: هر یک از فعالان و نخبگان قرآنی، سفیران کلام وحی در نشر ارزش‌ها و آموزه‌های قرآن هستند .

کیانوش دیگاله در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در خصوص جایگاه قرآن در میان نخبگان جامعه اظهار کرد: قرآن کریم کتاب هدایت و راهنمای بشر است و برای اَدا کردن حق قرآن، نیاز داریم که قرآن کریم را به معنی واقعی کلمه اجرایی و عملیاتی کنیم به گونه‌ای که در رفتار، کردار، اعمال مان مشهود و عینیت داشته باشد.

 برگزیده مسابقات  قرآن کریم افزود: باید بیش از پیش به قرآن کریم احترام بگذاریم و ارزش آن را بدانیم، متاسفانه گویا در کشور ما مجلات آی اس آی قرآنی، یا نداریم یا اگر هم باشد بسیار انگشت شمار هستند، و لذا باید سعی کنیم به این امر مهم به خوبی توجه شود و توسعه متوازن مدنظر باشد.

نفوذ اسلام در سراسر کره خاکی

وی تصریح کرد: قرآن کریم جایگاه رفیع و بسیار بالایی در میان مردم و حتی در میان سایر ادیان الهی دارد، امروز دین مبین اسلام در سراسر کره خاکی نفوذ کرده و امیدواریم به زودی، عالم گیر شود.

دیگاله بیان کرد: رجوع به آیات مبارک قرآن کریم، سبب گره گشایی و نیز رسیدن به آرامش روحی و معنوی می‌شود، در دنیای پر استرس و پر از فشار های روحی و روانی، این قرآن کریم است که می‌تواند باعث آرامش قلبی انسان‌ها گردد.

وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم در آیه ۲۸ سوره مبارکه رعد می‌فرماید: «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، یعنی آن‌ها که به خدا ایمان آورده و دلهایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد، آگاه شوید که تنها یاد خدا آرام بخش دلهاست.»

اگر مردم با قرآن بیشتر مانوس شوند، آسیب‌ها کاهش می‌یابد

این فعال قرآنی گفت: طبق این آیات برای رسیدن به آرامش قلبی و درونی، بهترین گزینه گوش دادن به صدای قرآن کریم و خواندن قرآن است، اگر مردم جامعه با قرآن بیشتر مانوس شوند، بی تردید جرائم و بسیاری از آسیب‌ها کاهش می‌یابد و پرونده‌های قضایی کمتر خواهد شد و این دو نسبت به یکدیگر رابطه‌ی عکس دارند.

وی در ادامه پیرامون رسالت مهم جامعه قرآنی اظهار کرد: هر یک از فعالان و نخبگان قرآنی، سفیران کلام وحی در نشر ارزش‌ها و آموزه‌هایند، هر انسانی برای اینکه دِین خویش را به قرآن کریم ادا کند، بهتر است به عنوان سفیر قرآنی، در مدارس، دانشگاه ها، کتابخانه‌ها و مکان‌های عمومی گفتمان‌های قرآنی و فرهنگی ایجاد کند و کرسی‌های تخصصی و نیز عمومی شکل بدهد و جامعه را به عطر قرآن منور کند، چنین جامعه‌ای در مسیر تکامل و پیشرفت گام برمی‌دارد.

دیگاله افزود: همچنین یاری و عنایات خاص پروردگار شامل حال آن‌ها می‌شود و کمتر گرفتار جهل و خرافات خواهند شد، امیدوارم با ظهور حضرت، ولی عصر (عج)، جوامع به سمت انسانیت پیش بروند.

 نخبگان از کمبود اعتبار و بودجه رنج می‌برند

برگزیده مسابقات قرآنی، در مورد مهمترین معضلات جامعه قرآنی، قرآن پژوهان بیان کرد: این مشکلات از جنبه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مورد بحث است، در مورد جنبه‌ی اقتصادی باید بگویم که گاهی برخی از نخبگان از کمبود اعتبار و بودجه رنج می‌برند، یک دانشجو برای یک تحقیق علمی چقدر باید هزینه کند و یا برای تبدیل ایده خویش به محصول نهایی قابل استفاده عموم باید فرایند طولانی‌ای را طی کند.

وی خاطرنشان کرد: دغدغه‌های مالی باعث بروز مشکلات متعددی می‌شود، در این باره پیشنهاد می‌کنیم برخی بانک‌ها در چارچوب قانون و شرع، به نخبگان تسهیلاتی نظیر وام بلا عوض، و سایر وام‌ها کمک کنند.

دیگاله گفت: از لحاظ معنوی نیز گاهی برخی ارگان‌ها و ادارات باید کمک کنند، همچنین بهتر است در سطح کشور نهادهایی برای حمایت از نخبگان در زمینه‌های مختلف ایجاد شود و نگذارد یک استعداد در کشور هدر برود و باید سعی کنند با برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های متعدد کل جامعه را به یک جامعه نخبگانی و با انگیزه و با نشاط و با استعداد سوق بدهند.

تمامی کارها نیاز به پیوست فرهنگی دارد

وی افزود: جنبه بعدی، موضوع فرهنگی است، تمامی کار های‌مان در زندگی نیاز به پیوست فرهنگی دارد و فرهنگ، اساس توسعه هر کشوری است، در جوامع باید فرهنگ نخبه پروری و نخبه باوری پرورش یابد و همه‌ی انسان‌ها بیش از پیش به نخبگان و خردمندان احترام بگذارند.

این فعال قرآنی بیان کرد: توجه و عنایات مردم، سبب دلگرمی، انگیزه، آرامش روحی نخبگان می‌شود و وقتی هر فرد از جامعه به خردمندان و دانشمندان و استعداد های برتر احترام بگذارند و برای آن‌ها ارزش قایل باشند، کم کم این احترام در کل جامعه نفوذ خواهد کرد و سبب رسیدن جامعه به یک جامعه‌ی مطلوب و آرمانی خواهد شد.

وی تصریح کرد: علم، فناوری و فرهنگ بسیار مهم است و اغلب جوامعی که به این عناصر کمتر توجه کنند، در سایر مراحل حداقل با مشکل مواجه می‌شوند، در جنبه‌ی اجتماعی نیز باید سعی شود که با سیاست گذاری های درست از پتانسیل و ظرفیت‌های نخبگان و علماء و فرزانگان به‌ویژه نخبگان جوان استفاده کرد، چرا که توسعه جامعه با نخبگان صورت می‌گیرد، یکی از راهکارها، تشکیل کمیته ها، ستادها و بنیادهایی با موضوع نخبگان و حمایت از نخبگان است.

دیگاله تأکید کرد: دعا می‌کنیم با یاری پروردگار و نیز عنایات حضرت، ولی عصر (عج) و نیز با هدایت‌های داهیانه و حکیمانه مقام معظم رهبری بتوانیم گام‌های ترقی را با سرعت بیشتری برداریم و بتوانیم جامعه‌ای مهدوی و قرآنی بسازیم.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷