کد خبر: 909021
۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
اینستا

حوزه/ حقیقتا دردآور است کشوری با برخورداری از تاریخ شگرف بصری و پیشگام در عکاسی جهان، به اضافه تجربیات افزوده از بازتاب عکس‌های دوران انقلاب و دفاع‌مقدس این چنین در "بازی رسانه‌‎ای با عکس، زمین‌گیر شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کاربری به نام حسن قائدی با انتشار این تصویر در شبکه اجتماعیش نوشته است:

نیاز سنجی و تحقیر مخاطب
صحبت از عدم توجه به قدرت و تاثیر "عکس" در جریان سازی‌های اجتماعی مبحث جدیدی نیست. ‌ساده‌انگاری عکس و عکاس در رسانه، تبدیل به معبری ارزشمند شده برای آسیب رساندن به امنیت، استقلال و باور ملی.
در تفکر رسانه‌ای ما عموما از ابزار قدرتمند "عکس" بعنوان عاملی برای ایجاد تنوع در نوشتار استفاده می‌شود. شما هم حتما این واژه‌ را در کنار اخبار و مطالب سایت‌های ایرانی دیده‌اید: بعلاوه عکس.
بله. یعنی به شمای خواننده‌ نوید می‌دهیم که این مطلب کسل‌کننده و خسته‌کننده نیست، عکس هم دارد، متن ما را بخوانید. توروخدا.

"قدرت عکس" در رسانه‌های بزرگ دنیا بخوبی درک شده و سالهاست در راستای اهداف خودشان استفاده می‌کنند. از ابتدایی‌ترین تاثیر عکس در جهان، مثل تصویب قانون کار برای کودکان که بگذریم در سالهای بعدتر به اتمام جنگ ویتنام بخاطر انتشار عکس‌های گزنده در مطبوعات جهان می‌رسیم و نزدیکترها هم لو رفتن زندان مخفی و مخوفی بنام گوانتانامو، شکنجه وحشیانه در زندان ابوغریب، تاثیر عکس‌های حادثه مشکوک یازده سپتامبر، عکس جسد ندا آقاسلطان و...عکسی از فیلم دستگیری شهید حججی، همه و همه اثبات دوباره قدرتِ عکس است.

جغرافیا و تاریخ ایران، اقتصاد و سیاست ایران، امنیت و باورهای عمومی ایران، دهها سال است از طریق انتشار "عکس" در مجامع داخل و خارج به چالش کشیده شده و می‌شود. و این روزها نیز مثل دهه‌های گذشته، بارها امنیت روانی جامعه فقط و فقط با ابزار قدرتمند "عکس" به بازی گرفته شده است. که البته این مطلب مجال صحت‌سنجی نیست.

انتشار یک عکس هوایی از پارچین، یک عکس هوایی از نطنز و یا همین دیشب، انتشار یک عکس قدیمی از فلسطین بعنوان انفجار در غرب تهران و گرمدره، دوباره اثبات کرد: همان عکسی که در ساختار رسانه‌های ایران بعنوان خوشگل‌کننده و متنوع‌کننده صفحات استفاده می‌شود، چه تاثیر عمیق و مخربی می‌تواند در امنیت روانی یک کشور قدرتمند داشته باشد.

حقیقتا دردآور است کشوری با برخورداری از تاریخ شگرف بصری و پیشگام در عکاسی جهان، به اضافه تجربیات افزوده از بازتاب عکس‌های دوران انقلاب و دفاع‌مقدس این چنین در "بازی رسانه‌‎ای با عکس، زمین‌گیر شده است. دردآور است که هنوز رسانه‌های وطنی از نیازسنجی کاربلدهای رسانه‌های غربی نیاموخته‌اند.

شایسته نیست ذائقه مخاطب ایرانی را در حد اقناع با عکس‌های گوجه‌سبز و آلبالو ترش دربند و تجریش تصور کنیم.
سطح پایین قلمداد کردن ذائقه مخاطب، یعنی ناتوانی در تولید محصول ایده‌آل برای مخاطب ایده‌آل.

عندالله