حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی- امام جمعه بجنورد

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی از برخی موازی کاری‌ها، ناهماهنگی‌ها و تداخل فعالیت نهادها در موعد جمع‌آوری زکات انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در نشست شورای زکات استان، ضمن تبیین جایگاه زکات در قرآن، اظهار کرد: در قرآن در مورد زکات و صدقات صحبت‌های فراوانی شده و خداوند در سوره والیل به‌صراحت در این زمینه صحبت کرده است.

وی افزود: کوشش‌ها و تلاش‌های انسان‌ها گوناگون بوده و همه یک دست نیستند بعضی مال و ثروت دارند ولی جگر خرج کردن در راه خیر را ندارند ولی بعضی‌ها اموال کمی دارند ولی برای کار خیر و کمک به نیازمندان دست و دل باز هستند.

رئیس شورای زکات خراسان شمالی تصریح کرد: اگر کسی به این سخن خداوند که اگر یک دانه بخشیدید من ۱۰ دانه به شما می‌دهم اعتقاد داشته باشد دیگر در پرداخت زکات و واجبات دینی خود اهمال نمی‌کند؛ زیرا اگر با خداوند معامله کردیم خداوند در قرآن تا ۷۰۰ برابر آن را در قرآن تضمین کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: زکات باید برای مردم و کشاورزان به‌خوبی تبیین شود؛ زیرا متأسفانه هنوز برخی حتی میزان زکات را نمی‌دانند و گمان می‌کنند باید بخش اعظم محصول خود را به‌عنوان زکات بدهند در حالی که میزان زکات در کشت آبی بعد از کاستن از هزینه‌های کاشت و داشت و برداشت، یک‌بیستم و در کشت دیم یک‌دهم است.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: باید درزمینهٔ زکات در طول سال فرهنگ‌سازی صورت گیرد نه اینکه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی زکات تنها به فصل برداشت محصول خلاصه شود، ازاین‌رو ضروری است در طول سال تبلیغات جهت‌دار در راستای آگاه کردن مردم نسبت به زکات داشته باشیم.

وی اضافه کرد: باید صداوسیما و رسانه‌ها بیش از پیش به میدان آمده و در این زمینه تبلیغ کنند؛ چراکه در این صورت بدون شک نتیجه و عایدی مناسبی در پی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر اینکه اجازه ندهیم این واجب الهی بر روی زمین بماند، افزود: برای عملیاتی کردن این واجب اتحاد لازم و ضروری است و به همین دلیل همه مسائل زکات در شورای زکات تصمیم‌گیری می‌شود و این شورا با هدف انسجام و نظم درزمینهٔ زکات ایجاد شده است.

وی با انتقاد از برخی ناهماهنگی‌ها و تداخل فعالیت نهادها در موعد جمع‌آوری زکات، افزود: کاری که سال گذشته در زمینهٔ جمع‌آوری زکات در استان انجام شد نباید دوباره تکرار شود؛ یعنی نباید نهادهای دیگر از جمله ستاد بازسازی عتبات عالیات در موعد جمع‌آوری زکات با آرم دیگری به میدان بیایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: با این تداخل، پارسال بخشی از مردم حیران مانده و نمی‌دانستند کدام واجب و کدام مستحب است، در حالی که اگر بخشی از مال و محصول خود را به‌عنوان کمک به عتبات عالیات بدهد این زکات حساب نمی‌شود؛ چراکه واجب را ادا نکرده و مستحب را پرداخته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه امسال نباید در جمع‌آوری زکات تداخل صورت گیرد، افزود: بنده مبلغ و رئیس هیئت‌امنای ستاد بازسازی عتبات عالیات استان هستم و نمی‌گویم به این ستاد کمک نشود، اما می‌گویم هر کاری باید در جا و زمان خود انجام شود و تداخل نداشته باشیم.

انتهای پیام/