آیت الله بوشهری و  آیت الله مقتدایی

حوزه/ رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران و مسئول دبیرخانه آن شورا با حضور در جلسه شورای عالی حوزه های علمیه ، گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات انجام شده را طی دوره چهار ساله ارائه دادند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این جلسه که به ریاست آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه برگزار شد ، ابتدا آیت الله مقتدایی به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران گزارشی از تاریخچه و اعضای دوره اول و دوم این شورا ارائه نمود.

پس از استماع گزارش ، با توجه به اصلاح اساسنامه شورای سیاستگذاری و بررسی ماده ۴ این اساسنامه که مقرر می دارد ؛ به جز اعضای حقوقی شورا ، ۶ نفر عضو حقیقی نیز از فضلای حوزوی که ۴ نفر از ایشان از بانوان باشند، توسط شورای عالی حوزه به محضر رهبر انقلاب معرفی شوند ، فهرستی از اعضاء حقوقی و حقیقی به شورای عالی حوزه های علمیه جهت تصویب ارائه گردد.

مشروح گزارش آیت الله مقتدایی رئیس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران به این شرح است:

تاریخچه و اعضای دوره اول و دوم  شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران

شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران با تدبیر داهیانه و حمایت‌های مقام معظم رهبری، توسط شورای محترم عالی حوزه های علمیه در سال ۱۳۹۱ تاسیس گردید.

اعضای دور اول شورا عبارت بودند از حضرات آیات و حجج اسلام و المسلمین: مقتدایی؛ بوشهری؛ جمشیدی؛ طباطبایی؛ ربانی و پورمحمدی؛ و سرکار خانم‌ها: مصطفوی؛ گلگیری؛ معینی و علاسوند.

دور اول شورای سیاست‌گذاری در سال ۱۳۹۵ به کار خود پایان داد. پس از اتمام دور اول شورا و بر اساس مکاتبه دفتر مقام معظم رهبری، مقرر شد شورای سیاست‌گذاری نسبت به اصلاح اساسنامه خود اقدام نماید و تا زمان اصلاح اساسنامه، ۵ عضو حقوقی به اعضای شورا ملحق گردند.

این اعضای حقوقی عبارت بودند از: یک نفر از اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه؛ مدیر حوزه های علمیه برادران؛ مدیر حوزه های علمیه خواهران؛ رئیس هیات امناء جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها؛ مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها؛

بر این اساس دور دوم شورا از تابستان سال ۱۳۹۵ آغاز شد. اعضای شورای سیاست‌گذاری در دور دوم عبارت بودند از حضرات آیات و حجج اسلام و المسلمین مقتدایی؛ بوشهری؛ اعرافی؛ ربانی؛ بهجت پور و مدنی؛

و سرکار خانم‌ها: مصطفوی؛ علاسوند و راستی.

آیت الله مقتدائی اضافه کرد: اکنون که در پایان دوره دوم قرار داریم ، پیشنهادات خود را جهت تصویب اعضای حقیقی به شورای عالی ارائه می نمائیم.

مشروح گزارش عملکرد چهار ساله شورای سیاست گذاری توسط مسئول دبیرخانه آن شورا

۳ ماموریت اصلی شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران

۱. سیاستگذاری؛

۲.  نظارت بر حسن اجرای قوانین مصوب؛

۳. پشتیبانی از واحدهای حوزوی خواهران.

الف. سیاستگذاری:

شورای سیاستگذاری به منظور انجام وظیفه خود در زمینه تصویب سیاست های کلان علاوه بر صحن شورا که مسائل اساسی مربوط به حوزه‌های علمیه خواهران مانند سیاست‌ها ، نظامات جامع و سایر امور مهم در آن طرح می‌گردد، دارای سه کمیسیون فرعی است که نسبت به قانونگذاری ذیل سیاست‌ها  و مصوبات اساسی شورا اقدام می‌نمایند. در  این کمیسیون‌ها حداقل ۴ عضو شورای سیاستگذاری حضور دارند.

این کمیسیون‌ها عبارتند از:

۱. کمیسیون مدیریت و برنامه‌ریزی که امور مربوط به ساختار و تشکیلات، برنامه و بودجه  و همچنین امور مربوط به مسائل اداری، استخدام، مالی و معاملاتی در این کمیسیون طرح می گردد.

۲. کمیسیون علمی فرهنگی که مسائل محتوایی حوزه‌های علمیه خواهران از قبیل امور مربوط به تعلیم و تربیت، پژوهش، فرهنگ و تبلیغ حوزه‌های علمیه خواهران در آن بررسی و تصویب می‌گردد.

۳. کمیسیون ساماندهی رشته‌های تحصیلی که به دلیل تراکم بالای موضوعات در دست بررسی در کمیسیون علمی فرهنگی و از طرفی نیاز مبرم واحدهای حوزوی خواهران به تصویب رشته‌های سطوح ۳ و ۴، به صورت موقت امر تصویب رشته‌های تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران را بر عهده دارد.

در دور دوم شورای سیاستگذاری صحن شورا ۱۱۱ جلسه، کمیسیون مدیریت و برنامه ریزی ۹۰ جلسه، کمیسیون علمی فرهنگی ۸۱ جلسه و کمیسیون ساماندهی ۷۱ جلسه برگزار نمودند که در مجموع در حوزه قانونگذاری ۳۵۳ جلسه برگزار شده است و ما حصل این جلسات بیش از ۳۷۰ مصوبه است که اهم این مصوبات عبارتند از:

۱. تصویب اسناد حاکم بر طراحی نظامات تعلیم و تربیت، پژوهش، فرهنگ و تبلیغ حوزه‌های علمیه خواهران که البته آخرین نظام یعنی نظام مدیریت و پشتیبانی هم در حال تدوین بوده و ان شاء الله عن قریب جهت تصویب به شورا ارسال خواهد شد؛

۲. تکمیل اسناد راهبردی حوزه¬های علمیه خواهران؛

۳. تصویب الگوی رشته¬های سطح ۳ و ۴حوزه¬های علمیه خواهران؛

۴. تصویب ۱۷ رشته در سطوح ۳ و ۴ حوزه‌های علمیه خواهران؛

ب. نظارت و بازرسی:

اما در حوزه نظارت بر حسن اجرای مصوبات در واحدهای حوزوی خواهران، شورای سیاستگذاری در دور دوم شورا اقدامات ذیل را انجام داده است:

۱. بررسی و ارزیابی عملکرد مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در قالب ۱۱ گزارش؛

۲. نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای سیاستگذاری در قالب ۵۰ گزارش؛

۳. بررسی صلاحیت ۳۲ شخصیت حوزوی اعم از مدیر و معاونین مرکز مدیریت، مدیران استانی، اعضای هیئت امنای مرکز تحقیقات زن و خانواده و اعضای هیئت امنای جامعه الزهرا سلام الله علیها؛

۴. انجام ۴۵ سفر به ۲۶ استان و بازدید از بیش از ۳۶۰ مدرسه که در ۲۲ سفر از تمام مدارس علمیه ۲۲ استان بازدید به عمل آمده و نظرات بیش از سه هزار نفر از مدیران و کادر مدارس علمیه، اعضای هیئت امنای مدارس و طلاب برگزیده و همچنین کادر مدیریت استان جمع بندی و در نهایت بیش از ۸۵۰ صفحه گزارش در اختیار اعضای محترم شورای سیاستگذاری قرار گرفته است؛

۵. بررسی و پیگیری بیش از ۳۰۰ گزارش و شکایت واصله در رابطه با مرکز مدیریت، مدیریت های استانی و مدارس علمیه کشور.

ج. پشتیبانی:

شورای سیاستگذاری بر اساس اساسنامه شورا موظف به پشتیبانی از جامعه الزهرا با ۲۲۰۰۰ طلبه از ۵۵ کشور دنیا ، ۵۵۹ نفر کادر اداری و ۸۴۶ نفر استاد

و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با ۶۵۰۰۰ طلبه در ۴۹۵ مدرسه ، ۵۱۷۲ نفر کادر اداری در ستاد مرکزی ، مدیریت‌های استانی و مدارس و همچنین ۶۲۰۰ استاد می باشد.

پس از ارائه گزارش مقرر گردید کمیته ای با حضور آیت الله رجبی عضو شورای عالی حوزه های علمیه و حجت الاسلام والمسلمین آقای رحیمیان مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه و حجت الاسلام والمسلمین هاشمی مسئول دبیرخانه شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران تشکیل گردد تا نسبت به موارد ذیل اقدام نمایند :

۱-نسبت به معرفی اعضای حقیقی به غیر از افراد معرفی شده ، افراد دیگری نیز معرفی نمایند تا شورای عالی حوزه های علمیه نسبت به انتخاب اعضاء با آزادی عمل بیشتری بتواند انتخاب نماید.

۲-گزارش عملکرد مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و جامعه الزهرا در طول چهار سال (نقاط قوت و ضعف) به شورای عالی حوزه های علمیه ارائه گردد.