سریال

حوزه/ در وضعیت کنونی چه در تلویزیون و چه در شبکه نمایش خانگی، کمبود و نبود فیلمنامه خوب و جذاب به یکی از نقاط ضعف این دو مدیوم پرمخاطب تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پای صحبت های فیلمسازان و سریال سازان کاربلد و البته متعهد و دغدغه مند صدا و سیما و نیز شبکه نمایش خانگی که بنشینیم، متوجه می شویم که این روزها محصولات تلویزیون و ایضاً شبکه نمایش خانگی از ضعف قصه و سناریوی خوب و جذاب رنج می برد، چه آن که ثمره ی این نقطه ضعف، تولید و پخش سریال های کم مایه در تلویزیون و از آن سو محصولات آبکی در تراز سریال "دل" در بستر نمایش خانگی است.
در شرایطی که بسیاری بر این اعتقاد هستند که ضعف در فیلم‌سازی و سریال‌سازی به جهت کمبود یا نبود فیلم‌نامه‌های خوب و قوی است، اما از آن سو گروهی دیگر می‌گویند همه کاسه کوزه‌ها را نباید بر سر فیلم‌نامه‌نویس شکست، چه آن که گاهی اوقات حتی سناریوی خوب قربانی اجرای بد از سوی فیلمساز و یا سریال ساز می‌شود.
با این همه و به تعبیر بعضی از منتقدان شناخته شده سینما و تلویزیون، متاسفانه در وضعیت فعلی، بسیاری از سریال های تلویزیونی و حتی شبکه نمایش خانگی، به جهت مشکل جدی در بخش فیلمنامه، فاقد کشش دراماتیک جذاب و باورپذیر هستند، به همین خاطر می بینیم که در این سال ها، سریال های نسبتاً پرشمار و متعددی تولید شده که به معنای واقعی کلمه به آن ها آب بسته شده و بیش از حد کشدار و کسل کننده است.
به همین خاطر است که مشاهده می کنیم مثلاً سریالی که نهایتاً کشش و قابلیت ده قسمت دارد، بدون دلیل منطقی بیست و یا سی قسمت و حتی گاه بیشتر به طول می انجامد.
در شبکه نمایش خانگی که مشخص است بیشتر مناسبات اقتصادی و سود مالی در آن مطرح است، اما از صدا و سیما به عنوان دانشگاه عمومی ملت، انتظار بیشتری می رود به ویژه آن که به هر حال ضریب نفوذ و مخاطبان انبوه تری نیز در جامعه دارد و لذا باید مساله سناریو بیش از پیش در تولیدات سیما مورد توجه باشد و از آن سو قصه های برآمده از زندگی واقعی مردم با در نظر گرفتن تعلیق ها و جذابیت های دراماتیک در آن مدنظر باشد.
متاسفانه وضعیت فعلی طوری است که بسیاری از مخاطبان شبکه های تلویزیونی- البته به جز معدود سریال های خوب و قابل تحمل- این احساس را دارند که صرف پُرکردن آنتن تلویزیون برای مدیران این رسانه کافی است و حال آن که در حال حاضر و در رقابت با شبکه های ماهواره ای، شبکه های اجتماعی و همچنین شبکه نمایش خانگی، لازم است که سریال ها و برنامه های باکیفیت و جذاب و در عین حال حاوی محتوای مناسب بر پایه مؤلفه های سبک زندگی ایرانی و اسلامی تولید و پخش شود و لازمه تحقق این هدف در وهله نخست، داشتن سناریوی جذاب و پرمحتواست.

سید محمد مهدی موسوی